Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 25 feb 2025, 20:02

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 15 jun 2012, 13:53 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 332
Geografisk sted: Slagelse
Jeg har problemer med at min motor tændingsbanker, det drejer sig om en omega a CIH 2,6 12V dualram (motoren ligger i en Rekord E)

Til at starte med bankede motoren når den skulle arbejde mere end hvad der svarer til at køre ca 100km/t hvilket vil sige den ikke kan klare ret meget gas uanset omdrejninger. Dog værst når den skal sejtrække.
Motorstyringen stiller selv tændingen, så det hjalp ikke at dreje på strømfordeleren.
Jeg skiftede derfor hele tændingssystemet ud med et med mekanisk avanvering for hurtigst muligt at kunne komme til at bruge bilen.
Når jeg stiller tændingen på mærket så banker den på samme måde som med originalstyringen.
Bliver den derimod stillet på gehør så banker den i takt, ligesom bassen i musik. Dog kan jeg så køre ca 120 før det kommer.

Jeg har ikke noget diagnosestik på, endnu, det bør heller ikke kunne ændre noget da tændingen kører helt uden om motorstyringen.
Rotor, fordelerdæksel, kabler og tændrør er nye. Det samme er omdrejningssensoren.

Mistanken har blandt andet været på mit benzintryk. Jeg har derfor sat et ur på så jeg kan måle trykket, det ligger på ca 35-38 PSI hvilket svarer til 2,5 bar.
Når jeg giver gas så vacummet forsvinder stiger trykket en smule. Jeg måler det i forhold til den omgivende luft og ikke manifold trykket, så det skal ændre sig lidt.
Men det ser ud til at opføre sig som det skal. Så vidt jeg ved skal trykket ligge på 2,5 bar. Jeg har desuden taget tid på hvor meget det falder når jeg slukker bilen. 30 PSI nåes efter ca 30 sekunder, derefter tager det over 6 minutter at nå ned på 20 PSI.



Nogle forslag til hvad der er galt?
Hvad har jeg overset?


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 jun 2012, 15:19 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 25 jun 2006, 19:06
Indlæg: 1664
Hvordan er blandingen under kørsel?

Kan den køre med en defekt lambdasonde som magrer ud?

Kan benzinpumpen være træt og tabe trykket under kontinuerlig kørsel (Ved højt flow)?

_________________
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 jun 2012, 17:06 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 332
Geografisk sted: Slagelse
Runesm skrev:
Hvordan er blandingen under kørsel?

Kan den køre med en defekt lambdasonde som magrer ud?

Kan benzinpumpen være træt og tabe trykket under kontinuerlig kørsel (Ved højt flow)?


Blandingen kender jeg ikke. Men der sidder lambda sonde på. Er den defekt kan det vel sagtens være synderen.

Jeg har ur på så jeg kan se trykket, det falder ikke når den begynder at banke.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 jun 2012, 22:03 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 jan 2004, 08:29
Indlæg: 1320
Geografisk sted: Maribo
kan huske at på 3liters motoren skal tændingen justeres driftvarm, i tomgang og mener det er med et af gasspjældspotenbtiometerets ben kortsluttet til et andet. undersøgt om det er samme krumspring der skal til på en 2,6?

_________________
Jeg piller helst ikke ved ting jeg ikke har forstand på.
BORTSET FRA KVINDER!

www.slavteren.tk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 jun 2012, 10:11 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 332
Geografisk sted: Slagelse
Slavteren skrev:
kan huske at på 3liters motoren skal tændingen justeres driftvarm, i tomgang og mener det er med et af gasspjældspotenbtiometerets ben kortsluttet til et andet. undersøgt om det er samme krumspring der skal til på en 2,6?


Driftvarm og i tomgang. Done
Den med det ene ben på gasspjælds kontakt / potmeter har jeg ikke hørt om før. Men umiddelbart tror jeg ikke, det er en motronic 1,5 styring. De andre kører med L-jetronic og LE-jetronic, så vidt jeg husker.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 jun 2012, 21:07 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 jan 2004, 08:29
Indlæg: 1320
Geografisk sted: Maribo
Der må jeg så melde pas :) ved bare at vi bøvlede en del med at få skidtet til at makke ret. i mit tilfælde havde tændingen løst sig og drejet så meget så den slet ikke ku trække...

_________________
Jeg piller helst ikke ved ting jeg ikke har forstand på.
BORTSET FRA KVINDER!

www.slavteren.tk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 jun 2012, 22:44 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 332
Geografisk sted: Slagelse
Jeg har idag målt kompression på den.
1 10,2
2 11,2
3 10,5
4 11,2
5 10,6
6 11,1
En makker mener ikke ikke lambda sonden har indflydelse ved fuld gas. Andre bud på det?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 jun 2012, 16:31 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 07 mar 2006, 17:20
Indlæg: 334
Bufas skrev:
Jeg har idag målt kompression på den.
1 10,2
2 11,2
3 10,5
4 11,2
5 10,6
6 11,1
En makker mener ikke ikke lambda sonden har indflydelse ved fuld gas. Andre bud på det?


Da Min Lambdasonde var død, havde jeg også problemmer ved fuld gas :)


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 18 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team