Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 25 feb 2025, 23:51

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 22 maj 2012, 21:59 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 11 jul 2006, 22:41
Indlæg: 671
Geografisk sted: Holstebro
De 20% drivlinie tab (og 15 ved manuelt) er næppe grebet fuldstændigt ud af den blå luft når vi snakker amerikanske V8 udstyrede baghjulstrækkere, for det er en alment brugt tommelfinger regel i Obama-land. Har tidligere set en liste med tabet i forskellige Us-aut gearkasser og der er en del forskel. Men generelt jo større og stærkere de er bygget jo tungere bliver de at trække. Af samme grund er det i dragracing jævnligt brugt at forstærke de "små" gearkasser kraftigt i stedet for bare at montere en større model. Mener også det bl.a er af samme grund den ældgamle 2 trins Powerglide er meget brugt til race.

At der er et mærkbart større tab i en gammeldavs aut gearkasse synliggøres vel fint af at der er behov for en oliekøler selv om der tit er omkring 5 gange så meget olie i som i den manuelle gearkasse.


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 23 maj 2012, 01:45 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
der er nogen der taler/skriver forbi hinanden her!
OTTO... du måler vel ikke på motoren vel? måler du ikke på et enertirullefelt? direkte på rullerne... for derefter at måle modstanden i nedrul.... hvorefter rullefeltes program beregner motorydelsen?
en converter og et automatgear der ikke vil bestemmes over, gør ikke tingene lettere. slet ikke mht at tegne en kurve over momentet.
hvis det er en 2jz ge motor du har målt lyder ydelsen ret høj. men mange af de biler er ikke helt standard.
hvis det er en gammel (mk3) turbo supra er der jo en turbo indblandet.... denne tråd burde efter min mening køre videre i tråden om det perfekte rullefelt.
MVH søren
ps. hvis gearingen passer... så er noget så simpelt som en tophastighedstest spændende


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 23 maj 2012, 19:40 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
Nedrul på en automatgearkasse kan vel ikke sammenlignes med det der går tabt ved rulning ?

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 maj 2012, 23:46 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 24 aug 2006, 20:25
Indlæg: 217
Istedt for en hel masse teori og og skriveri om hvad vi tror der sker, aut. kontra manuel gear, håber jeg at der er en der skal have konveteret, og som er villig til at køre til nordfyn, hvor vi kan rulle udnen at lave andre ændringer, og vi vil få et sammenligningsgrundlag

Otto


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 03 jun 2012, 08:35 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 11 jul 2006, 22:41
Indlæg: 671
Geografisk sted: Holstebro
Mens vi venter på sådan en back to back effekttabs test af aut/manuelt gear kan denne artikel måske bruges som en smule pause underholdning:

www.carcraft.com/techarticles/ccrp_0311 ... ewall.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 03 jun 2012, 09:51 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
fint blad. seriøs test af motor/hjulydelse??
de bruger en motorbremse og sammenligner med et enertifelt.
de skriver ikke en linie om dæk (tab).
de opgiver moment i bremsebænken. men forsøger ikke at opgive det på enertifeltet.
hvorfor er der ikke lagt kurver ind (over hinanden) i stedet for en lille række tal.
hvilket gear køres der i på enertifeltet.
sae... din... eøf norm.....
det er blot nogen af de spørgsmål der IKKE belyses.
=den artikel kunne OTTO have lavet noget bedre! det er så blot min mening.
MVH søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 03 jun 2012, 12:26 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 11 jul 2006, 22:41
Indlæg: 671
Geografisk sted: Holstebro
lqs skrev:
hvorfor er der ikke lagt kurver ind (over hinanden) i stedet for en lille række tal.

Sikkert fordi dette udpluk er hentet fra en ældre artikel i det trykte blad. Det de smider på deres hjemmeside skal mere ses som lokkemad til at få folk til at købe deres blade. Ca ligesom alle andre trykte medier gør det med deres gratis stof...

Men jeg er da ked at jeg ikke lige linkede til en dybt videnskabelig artikel på ultrahøjt nørd plan, men bare en kort læse-let artikel som kunne give et helt grundliggende indblink i bl.a transmissionstab aut kontra manuelt gear. :roll:

Et rullefelt er et fantastisk stykke værktøj til justringer, problemløsninger, test af forskellige løsninger osv, men at tro at man kan måle helt præcis motoreffekt på et rullefelt er det ikke ca samme som at forsøge at måle 100'dele millimeter med en skydelære? Ja det kan nok nogenlunde lade sig gøre men er det forkerte værktøj til opgaven.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 03 jun 2012, 19:22 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
vil gå så vidt at påstå at det pågældende link, ikke giver indblik i ret meget. men det er så blot min mening.
det kunne være sjovt at sammenligne to fabriksbiler (standardbiler) med automat og manuelt gear. forudsat at man vidste de kørte med samme motor (program....). men mange biler kører netop ikke på samme program, afhængigt at gearkassen.
MVH søren


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 37 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team