Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 12 apr 2025, 17:00

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 40 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem

Wildert skrev:
Runesm skrev:
Og så en fuelrail i vvs-kobber. Har ALDRIG tænkt på det før, men ser snildt det smarte i det nu.

.....

Men er stadig helt pjattet med den der fuelrail, og har kigget nogen videoer nu om lodning på kobber, det er jo kæmpe-nemt nærmest. Brugte du også flus-middel, eller er det der var i loddetinnet nok?

Der var nok i tinnet åbenbart :tooth:, for jeg mener ikke jeg brugte ekstra. Det kunne dog godt have været tilfældet, da jeg har på lager. Kan ikke huske det præcist. Har dog været ret krakilsk med rengøring af emnet.

Ideen har jeg planket fra en bruger der var lidt aktiv herinde en gang - lavede ca. 325 hk på en E30'er med 2,7 kværn og Rotrex-kompressor. Kørte med MS som rent tilskud.

Jeg har også set kobber blive brugt på amerikanske sites, og kan generelt ikke se at der skulle være problemer. Trykket i en rail er relativt lavt sammenlignet med vandtrykket fra vandværker herhjemme - så der burde ikke være kvaler.

Vibrationer kan måske blive akilleshæl ift. samlingerne, men jeg tvivler helt ærligt.

Det er lidt ghetto - det indrømmer jeg blankt - men sidst jeg lavede en rail, svejsede jeg den i rustfrit - fårk jeg var ved at blive sindssyg. Det er noget crap at arbejde i osv. - og jeg skulle bare videre. Havde lidt travlt.

Næste gang laver jeg nok af en 20VT rail hvis det er til en VW 16V, ellers køber jeg nok af det ekstruderede alu-profil. Det er såmænd ikke sååå meget dyrere.

Okay. For jeg har kigget en del youtube videoer med "soldering copper", og alle vil ha dem hysterisk rene, og så smører de flusmiddel på, før de så samler emnerne og lodder dem.

Men tror såmænd nok det skal holde. Tror kobberet flexer for meget til at lodningen æder vibrationerne, selvom det er rimeligt store rør.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Runesm skrev:

Men tror såmænd nok det skal holde. Tror kobberet flexer for meget til at lodningen æder vibrationerne, selvom det er rimeligt store rør.

det er nok det der er det største problem , når kobber kan vibrere/flexe (nok) bliver det hårdt/sprødt og har lettere ved at knække

MVH Luske

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Wildert skrev:
[sidst jeg lavede en rail, svejsede jeg den i rustfrit - fårk jeg var ved at blive sindssyg. Det er noget crap at arbejde i osv. - og jeg skulle bare videre. Havde lidt travlt.

hvaee wildert er du tømrer ?? :grin:

rustfrit er da lækkert at arbejde i , det begynder først at blive vanskeligt når det også er syrefast

med gazzfyldt hilsen Luske

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
luske skrev:
Wildert skrev:
[sidst jeg lavede en rail, svejsede jeg den i rustfrit - fårk jeg var ved at blive sindssyg. Det er noget crap at arbejde i osv. - og jeg skulle bare videre. Havde lidt travlt.

hvaee wildert er du tømrer ?? :grin:

Næh - IT-mand såmænd :-).
Men har pillet med alt muligt håndværk siden jeg ku' holde en hammer i hånden. Har rimeligt velbestykket værksted, og foretrækker generelt selv at forsøge at bygge noget istedet for at købe. Det plejer også at blive ganske ok - omend det kan mangle lidt på det kosmetiske :-).

Citat:
rustfrit er da lækkert at arbejde i , det begynder først at blive vanskeligt når det også er syrefast

med gazzfyldt hilsen Luske

Aner ikke om det var syrefast - fik det fra min far der er smed.
Største bøvl er at få svejsningerne tætte - det var overskueligt. Men noget andet var at med varmen osv., så kom den rail jo til at stå som en banan inden jeg var færdig.
Det andet her var saterme hurtigt :-).

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

hehe pjatter også bare :P

hvad svejsede du med ?? tig eller co2 ??

BTW hvordan gik det forresten på påskeprøverne ?? sad næsten hele dagen på anchersvej og nød (til tider) aggressiv kørsel

MVH Luske

Titel:
Mester Medlem

luske skrev:
hehe pjatter også bare :P

Tager det skam heller ikke som andet :-).

Citat:
hvad svejsede du med ?? tig eller co2 ??

Co2 - eller rettere: argon ;-). Men altså - MIG.

Citat:
BTW hvordan gik det forresten på påskeprøverne ?? sad næsten hele dagen på anchersvej og nød (til tider) aggressiv kørsel

Nr. 2 i klassen - nr. 5 generelt tror jeg det var. Vi blev - i klassen - slået med 3 sekunder... grrr...

Men i den forgangne weekend var det vores tur - vi vandt klassen - denne gang også med 3 sekunder - men altså til den gode side :-).

Tak for at i gider stå på prøverne i øvrigt!

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

det er da en ok placering generelt ?? kan se at boesen/hansen (grøn ae86) var 2 sek hurtigere en dig/jer (nfms.dk kan lige pludselig godt vises på min komp?) og han kørte da godtnok aggressivt i forhold til dig/jer på anchersvej

MVH Luske

Titel:
Mester Medlem

luske skrev:
det er da en ok placering generelt ?? kan se at boesen/hansen (grøn ae86) var 2 sek hurtigere en dig/jer (nfms.dk kan lige pludselig godt vises på min komp?) og han kørte da godtnok aggressivt i forhold til dig/jer på anchersvej

Jamen jeg er skam også ret godt tilfreds - vores klasse ligger rimeligt højt - selvom vi kører på gadedæk.

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

ohh , gade dæk . den havde jeg ikke lige tænkt i :oops: , hvordan er det lige klasserne er fordelt med klassede og frie dæk ??

MVH Luske

Titel:
Mester Medlem

luske skrev:
ohh , gade dæk . den havde jeg ikke lige tænkt i :oops: , hvordan er det lige klasserne er fordelt med klassede og frie dæk ??

MVH Luske

Klasse 1 Gadebil, grundlicens eller C1 licens Frie dæk
Klasse 2 Standard bil, alle licenser Klassede dæk
Klasse 3 Standard bil, alle licenser Frie dæk-E eller DOT
Klasse 4 Rallybil, alle licenser, 0 - 1600 Klassede dæk
Klasse 5 Rallybil, alle licenser, 0 - 1600 Frie dæk
Klasse 6 Rallybil, alle licenser, over 1601 Klassede
Klasse 7 Rallybil, alle licenser, over 1601 Frie dæk

Vi kører i klasse 6. Vi er desværre ikke så mange deltager på Sjælland i klasse 6, men dem der er, er ret faste, og vi har en blodig indædt kamp næste hver gang. Det er lidt af en bulder-klasse synes jeg faktisk.

Billede
Golf GTi 16V til rally

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 40 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4

Alle tider er UTC + 1 time