Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 nov 2024, 02:21

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 20 feb 2009, 17:14 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 07 okt 2006, 18:42
Indlæg: 1354
Geografisk sted: Fredericia C
Ja nok endnu et lame spørgsmål. Men når jeg støder på udtrykket at "skruge ladetrykket op på 1 bar" Hvad er det nødagtig man skruger/piller ved når man gør det? :oops:

_________________
SV1000 for fun!
OFFROAD junkie ! (WANT AN XT600 Yamaha)


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 feb 2009, 17:56 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 mar 2005, 22:33
Indlæg: 1425
Geografisk sted: Fårup i den umiddelbare nærhed af Hobro
Modstandsskruen på kompressorsiden af turboen.
Det er en lille "dyse/ventil" skrue som styrer mængden af olietryk til Turbine siden af turboen.

Tænk vandmølle princip, jo mere olieflow til møllehjulene jo mere output i den anden ende. Det er tuner logik 101 :mrgreen:


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 feb 2009, 18:09 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 jul 2003, 19:07
Indlæg: 1275
Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Hehe, Kim, det var 101... Eller...

Jerrild: Alle har 1 måde at skrue op for ladetrykket, nogen har 2 muligheder.

1. måde er justering af ladetrykket på wastegaten, i Saab-kredse kalder vi dette for grundladetrykket - eller det wastegate-styrede ladetryk. Generel god turbo-info kan du på på www.howstuffworks.com :)

2. måde er via elektronisk ladetryksstyring eller en manuel ladetryks-styring (MBC, drøvle ventil, osv).

Dette var den korte version, søg lidt, læs lidt og spørg igen efter den lange, hvis det er nødvendigt... :)

Daniel.

_________________
6.0 LS2 GTO - bone stock 400hp
c900 Monte Carlo Yellow Convertible
www.fischer-saab.com


Top
 Profil  
 
 Titel: ..
Indlæg: 20 feb 2009, 18:11 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 23 jul 2006, 19:24
Indlæg: 784
Geografisk sted: Sønderjylland
3. måde er en svejsetang på slangen til actuator :D

_________________
A3 -99 1.8T Quattro

S3 Optimeret


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 feb 2009, 18:40 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005, 09:08
Indlæg: 2525
Geografisk sted: Sweden
I bund og grund går det ud på at snyde wastegaten's actuator så den ikke for det rigtige tryk. Men et tryk der er lavere end det der er i systemet...

_________________
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 feb 2009, 19:10 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
JerrilD skrev:
Ja nok endnu et lame spørgsmål. Men når jeg støder på udtrykket at "skruge ladetrykket op på 1 bar" Hvad er det nødagtig man skruger/piller ved når man gør det? :oops:



Der findes ingen dumme spørgsmål kun dumme svar - så det er bare at spørge !!!!

Her er lige en hurtig forklaring fra hoften...
Turboen sidder forenden af udstødningsmanifolden. Hvis der ikke var et smuthul for udstødningsgassen i udstødningsmanifolden eller i turbinehuset så ville turboen lave maximalt tryk hele tiden. Det er ikke hensigten. Vi ønsker at styre ladetrykket. Derfor skal der være et smuthul for udstødningsgassen så ikke alt kommer igennem turbinen. Til dette formål bruger vi en wastegate. Den kan sidde forenden af et rør på selve manifolden (ekstern) eller den kan være indbygget i turbinehuset (intern) med en klap. De virker begge to ved at have en eller anden form for ventil/klap som kan give dette smuthul ud i det fri eller videre ud i udstødningen bag turboen. Ladetrykket afhænger af hvor lidt/meget vi åbner smuthullet/wastegaten. Jo mindre vi åbner jo mere ladetryk. Og omvendt jo mere vi åbner jo mindre ladetryk. For at styre hvor meget vi åbner wastegaten, anvender vi en fjeder i et lukket kammer som kan holde ventilen/klappen i wastegaten lukket. For at åbne ventilen/klappen er der et hul hvortil vi kobler en slange med ladetrykket fra f.eks. indsugningsmanifold (der mange holdninger/konsekvenser for hvor man tapper ladetryk fra). Når ladetrykket stiger, stiger trykket henover fjederen som forsøger at holde ventilen på plads/lukket, og wastegaten begynder at åbne når ladetrykket vinder over fjedertrykket og ladetrykket falder som konsekvens af åbning. Hvor meget ladetrykket falder afhænger af hvor følsom fjederen er, samt størrelsen på ventilen/klappen.

Nu kommer vi så til det.....den her dims man skruer på for at hæve ladetrykket........ På slangen med ladetrykket til "fjederkammeret", monterer man en bleedventil (3-vejsventil). Med denne ventil kan man justere hvor meget ladetryk wastegaten for lov til at mærke fra den slange vi har monteret. På intern wastegate i turbinehuset sidder "fjederkammeret" i en såkaldt actuator som har fjeder og membran i sig og dermed åbner wastegaten. Den sidder for sig selv på siden af turboen. På en ekstern er det bygget sammen med selve wastegaten som en samlet enhed. Typisk på ekstern wastegate er der både udtag over og under "fjederenkammeret". Det giver mulighed for at justere langt mere uafhængigt af fjedertryk og ladetryk. Dvs. det der skrues på, er en bleedventil og bleedventilen går til en actuator ved intern wastegate og selve wastegaten i sig selv ved ekstern wastegate. Fælles er, at det er "fjederkammeret" som skal påvirkes/snydes for ladetryk fra vores slangeudtag. Dertil, kan du så styre ladetryk elektronisk via motorstyring mv. eller mekanisk med denne 3-vejsventil/bleedventil. Princippet er helt det samme.

Pyyha...håber smøren gav mening... :)


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 13 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team