Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 dec 2024, 01:47

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 06 jan 2008, 14:28 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 23 dec 2003, 21:23
Indlæg: 71
Geografisk sted: Søborg (kbh)
Jeg vil høre om der er nogen, der ved om det er lige til at skifte tandremmen på en (1995) Rover 620 si (den med 131hk, uden turbo), eller om det kræver specielt værktøj eller speciel viden... Er der f.eks. noget man skal passe på med?

Jeg har tidligere rodet med motorer, men er mest vand til de lidt ældre med stødstænger, og jeg ville jo helst ikke hive remmen af den her nye motor for så at opdage, at f.eks. knastakslen så automatisk drejer sig 1/10 omgang, så snart remmen er kommet af, eller at remstrammeren skal justeres med specielt værktøj eller lign :wink:

Håber at høre fra nogen af jer kloge hoveder.
Mvh Casper :D

_________________
Baghjulstræk styrer...

forhjulstræk kører bare ligeud.


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 jan 2008, 15:11 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Det er nemt nok,
der findes 2 stykker special værktøj, som kan erstattes
En dorn til at låse svinghjulet, 7 eller 8mm kan ikke lige huske det.
Men på udstødnings siden af motoren der sidder en aluplade der dækker for svinghjulet, i denne er der et hul, og dornen-boret skal passe i det hul.
Procedyren er afmonter alle dækskjolde over tandremmen, dernæst drejer du motoren således at int, mærket på knasthjulet peger over imod udstødnings knasten, og exh, mærjet peger mod indsugnings knasten, et par tænder inden at de 2 mærker står over for hinanden, så sættes dornen i, og med et let pres på denne drejes motoren indtil dornen falder på plads, og låser motoren.
Nu skal der så bruges specialvæktøj nr 2. en plade der låser knasthjulene.
Men 2 strips kan gøre det samme.
Remstrammeren løsnes og remmen tages af.
Remmen kan dog være svær at få over indsugnings knasthjulet, ved genmontering, og det kan være nødvendigt at dreje dette i urets retning for at få tænderne til at passe.
Slæk remstrammeren spænd det igen drej motoren 2 omgange, slæk og spænd remstrammeren igen, kontroller remmens forspænding, og saml motoren.
Tidsforbrug under 1,5t når man har prøvet det nogle gange.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 jan 2008, 19:36 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 23 dec 2003, 21:23
Indlæg: 71
Geografisk sted: Søborg (kbh)
Hej Morten, Superfedt - det var lige sådan en beskrivelse, som jeg fiskede efter :D

1000 Tak
Mvh Casper

_________________
Baghjulstræk styrer...

forhjulstræk kører bare ligeud.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 jan 2008, 19:51 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 23 dec 2003, 21:23
Indlæg: 71
Geografisk sted: Søborg (kbh)
Hov nej vent!
Efter nærlæsning ser jeg at du skriver:

"...dernæst drejer du motoren således at int, mærket på knasthjulet peger over imod udstødnings knasten, og exh, mærjet peger mod indsugnings knasten..."

Det tolker jeg som at der skal være 2 knastaksler.
Men Rover 620erne har jo kun een knast (bortset fra turbo-modellen). For det er jo ikke samme motor, som labannerne fra Rover har lagt i 420eren... (ja mystisk at bruge 2 forskellige 2 litres motorer med næsten samme effekt i 4'er og 6'er serien, men det har de jo åbenbart gjort).

Har du nogen erfaring med tandremskift på denne "single-knastaksel" motor?

Mvh Casper

_________________
Baghjulstræk styrer...

forhjulstræk kører bare ligeud.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 jan 2008, 20:06 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Så er det modellen der har en honda motor, samme motor der sidder i en Accord.
Dem har jeg ikke set så mange af, men har lavet mange Hondaer.
Og her kræves kun et special værktøj en dorn til at låse balanceakslen
Som igen kan erstattes med et passende bor.
Blænd propppen sidder under indsugnings manifolden ca midt på blokken i højden, og ca 15 cm fra tandremsdækslet.
Det er lige ud af landevejen på denne, dog kan det være en fordel at sætte en liat maling på den anden balance aksel, og blok, da orginalmærkerne kan være svære at se.
Og husk at motoren drejer modurs.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 jan 2008, 18:04 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 23 dec 2003, 21:23
Indlæg: 71
Geografisk sted: Søborg (kbh)
Mange tak :D

Mvh Casper

_________________
Baghjulstræk styrer...

forhjulstræk kører bare ligeud.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 jan 2008, 12:32 
Offline
Nyt Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 aug 2007, 18:33
Indlæg: 39
Geografisk sted: Sønderjylland
Har noget liggende på en autodata cd hvis du er interesseret?
Skal prøve at lave det om til et format du kan bruge hvis det er aktuelt
MVH Tom

_________________
2001 Citroen saxo 1.6 VTS (100hk)
2006 Toyota avensis st. 2.0 sol (150hk)
1992 Peugeot 205 gti 1.9 (122hk) projekt
1977 vw golf gti 1.6 (110hk) projekt


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 jan 2008, 20:59 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 23 dec 2003, 21:23
Indlæg: 71
Geografisk sted: Søborg (kbh)
Hej Tom, det må du da meget gerne (hvis det altså ikke er besværligt, for jeg burde kunne finde ud af det ud fra Mortens instruktioner, men selvfølgelig - jo mere info man har, jo mindre risiko for at man fucker noget op :wink: )

Mvh Casper

_________________
Baghjulstræk styrer...

forhjulstræk kører bare ligeud.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 jan 2008, 22:19 
Offline
Nyt Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 aug 2007, 18:33
Indlæg: 39
Geografisk sted: Sønderjylland
Hvornår skal du bruge det?

_________________
2001 Citroen saxo 1.6 VTS (100hk)
2006 Toyota avensis st. 2.0 sol (150hk)
1992 Peugeot 205 gti 1.9 (122hk) projekt
1977 vw golf gti 1.6 (110hk) projekt


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 jan 2008, 18:57 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 23 dec 2003, 21:23
Indlæg: 71
Geografisk sted: Søborg (kbh)
Om knap 2 uger vil jeg tro 8)

Mvh Casper

_________________
Baghjulstræk styrer...

forhjulstræk kører bare ligeud.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 34 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team