Lerup skrev:
Mnjaa.... Du mener at samle to akselstumper med en "muffe"? Er bare bange for at den løsning har for nemt ved at blive drejet over af momentet. Kan selvfølgelig lave muffen "lang nok".
Ved at lave "bøsning"-løsningen i spidshjulene kan jeg til gengæld gå ud på en lidt større diameter og dermed redde lidt mere holdbarhed...??
Donorbilen en Mazda MX6/Ford Probe.... så det er heller ikke alt for nemt med tilgang til donoraksler
med muffesamlingen skal du slet ik være bekymret...
jeg har lavet landbrugsmaskiner i en del år(bla.samson gylle) og vi har samlet mange aksler på både vogne og pumper på den måde...
men lad være med at gøre det midt på akslen.. gør det så langt ude som mulig da svingningerne er mindst der.. lav muffen 60mm ikk for lang og ikk for kort..
det bliver ikk bedre af at den er 200mm lang, du får bare længere imellem svejsningerne
1 sæt muffen på den ene aksel.. løst.. ikk svejs..
2 slib aksel stumperne i enderne så du får en V kile at svejse i ..hold en afstand på 1 lille millimet imellem akslerne og fyr godt op under svejsen..
3 tjek at du har husket muffen inden du svejser
4 slib svejsningen glat så du kan få muffen op omkring svejsningen
5 svejs muffen i begge ender... husk at skrue ned for svejser så du ikke brænder kratere .. kommer der allgevel kratere i kanten af svejsning ved du hvor det banker fra fra når din bil taber fart med 150kmt
du kan altid slibe kraterne glatte det er bare vgtig at "kærv virkningen" er væk
resultatet
en samling der ikke går til.. det kræver altså en ordentlig svejser.. ENHVER smed ville kunne lave den samling så den kan holde for en fyreaftens pils fredag eftermiddag