Side 1 af 1

Mangler HK...hjælp.

: 16 aug 2004, 10:55
af egern
hej allesammen

Jeg har længe overvejet at få tunet lidt på bilen som er en Mazda 323F fra 95. Motoren er desværre kun en 1,5 med 90 HK standard :) Der er indtil videre blot skiftet luftfilter til et OMP luftfilter og 2,5" udstødning fra manifold og ud.. jeg er nu noget i tvivl om hvilken slags tuning jeg kan gå igang med.. :?

Har I nogle ideer til hvordan jeg kan få den op på ca. 120 HK?? det skal siges at jeg er en fattig studerende :) så billigst muligt er mit budget...

På forhånd tak for hjælpen.

: 16 aug 2004, 13:50
af Nolan
Hej

Fra 90 til 120hk ?
Det er jo 33% flere hypper. Den tror jeg ikke du klarer for et lille budget.

Den 1.5 motor er jo faktisk rimelig godt gående med 90hk i forvejen. Der skal altså optimeres en del for at rykke 120 NA-heste ud af en 1.5 motor.

Men vejen frem er jo som vanligt: knaster, portning, spjældhuse osv.

Nogen kan sætte turbo på deres vogn for meget få penge. Kunne være det var et projekt ?

Mvh
Nolan

: 16 aug 2004, 15:22
af egern
hej

tak for hurtigt svar Nolan :wink:

ja turbo har jeg også overvejet en del, men jeg synes ikke at jeg alene kan gå igang med sådan et projekt da jeg ikke hverken er mekaniker eller har prøvet det før :? så er jeg bange for at det vil ende med at bilen skal forbi en prof. tuner som desværre ikke arbejder for fornøjelsens skyld :) men hvis der er en person i nordsjælland med lidt erfaring på området som gad hjælpe er jeg klar på projektet :P så sig endelig til :wink:

: 16 aug 2004, 15:57
af lqs
sæt gas på! det bliver ikke lettere og det bliver ikke billigere! MVH. søren

: 17 aug 2004, 00:33
af Nolan
Ja, selvfølgelig :

lqs skrev:sæt gas på! det bliver ikke lettere og det bliver ikke billigere! MVH. søren


Du ér sgu hooked Søren....

Mvh
Nolan

: 17 aug 2004, 09:53
af egern
har jeg skam overvejet :twisted: men har også hørt at det påvirker motoren en hel del. Motoren runder snart de 200 k km.. så spørgsmålet er om jeg ikke kommer til at myrde den ved at bruge gas :? ??

MVH
egern

: 17 aug 2004, 10:47
af Ringsted
hej. om du får 30 hk ud med turbo, knaster osv, eller med gas er pisse ligemeget, det er stadig 30 hk, det som kan være farligt med gassen er hvis du tror den kan klare 30 hk extra ved 2000 omdrejninger, din knast og portning smider jo først rigtig meget extra power i ved omkring de 4000 omdrejninger og over, hvorimod gas kan gøre det ved 1000 omdregninger, men så bliver belastningen af din motor blot ca 4 gange så stor som hvis du først brugte det ved 4000 omdrejninger.

Mvh
Lars Ringsted

: 17 aug 2004, 15:10
af egern
ok...

det lyder som om jeg må prøve med gassen. Kræver det ændringer af nogle ting at sætte gas på?? noget med at tændingen skal være tip top.. hvordan bliver den det??

: 17 aug 2004, 20:42
af Havneren
30hk gas dyse lavet ordentligt første gang har aldrig ødelagt noget! Hvis du ikke vil have flere hk behøver du ikke tænke de store tanker med alt muligt andet med tænding osv. Selvfølgelig skal de forskellige systemer være i orden. Det skal de jo også selv om motoren kun skal yde de 90hk
den har standart.

v/h christian

: 20 aug 2004, 13:21
af 3117
Hvad med en kompresor de er ikke så dyrer igen og det skulle nok ku gi de 33+HK du er ude efter