Side 1 af 6

Letning af svinghjul

: 19 mar 2004, 19:32
af Kenny
Jeg har fået lettet et svinghjul til min 205 1,9gti men jeg er ikke helt sikker på, at jeg er tilfreds med resultatet.
Svinghjulet er lettet ca.800gram og vejer nu 6,9kg. Dvs. det er lettet ca.11% Under tuning her på siden står der at man normalt tager 5-10%

Jeg havde enligt forstillet mig at det skulle lettes 1,5-2kg, men det skal absolut ikke være på bekostning af min sikkerhed da motoren vender så svinghjulet cutter mine føder, hvis det springer.

Nu er spørgsmålet så.......Er det med at svinghjulet kan springe en skrøne eller er der virkelig nogen, der har lettet et svinghjul så meget at det er gået galt.
Der må være nogen her på siden der har gode erfaringer med lettet svinghjul.

Kan jeg med god samvittighed tage 0.5-1kg mere på dettet svinghjul.
Har i nogen ider til hvor der kan tages mere.

Koblingssiden som der ikke er taget noget fra
Billede

Bagsiden inden det blev lettet
Billede

Bagsiden som det er lettet nu.
Billede

Re: Letning af svinghjul

: 19 mar 2004, 19:38
af Gæst
Kenny skrev:Svinghjulet er lettet ca.800gram og vejer nu 6,9kg. Dvs. det er lettet ca.11%


Hov der sneg sig en lille fejl ind.

Svinghjulet vejer nu 6,13kg og er lettet ca.800gram. Dvs at org. vægten er 6,9 og hvis jeg kan huske lidt mattematik fra skolen så giver det ca.11%

: 19 mar 2004, 19:41
af Christopher
Har lettet mange svinghjul, det vildeste blev næsten lettet 40% og har aldrig prøvet at det er "sprunget", men husk at få det afbalanceret, tror det er der fejlen er på dem der springer.

: 19 mar 2004, 19:43
af Morten Fog
jeg har været med til at lette svinghjulet fra en R5 GTT med 30% og det køre fint (læs: meget hurtig oppe i omdrejninger) lidt sværre at koble ind fra stilstand.

mvh Morten

: 19 mar 2004, 19:46
af Morten VJ
I al den information jeg har fundet er det stærkt blevet FRARÅDET at lette svinghjul ved afdrejning, både på for og bagside, da det gør svinghjulet unødigt svagt.
Det optimale er at fjerne vægten ved fræsning eller boring af huller imellem trykplade og startkrans. Og det giver også mere effekt rent inertimæssigt.

MVH

Morten

: 19 mar 2004, 19:46
af Morten Fog
jeps, husk afbalancering.. det var meget ude af balance da vi var færdige, pga det ikke var drejet ned på bagsiden fra fabrikken, men var ru fra støbningen.

: 19 mar 2004, 19:54
af Kenny
Det er sgu godt med nogen folk der har prøvet det.

Ville det være en ide at fortsætte den fræsning der allerede er lavet helt ud til kanten og så evt. lave nogen huller mellem trykpladen og startkransen. Eller skal jeg nøges med at lave hullerne.

Hvis der skal laves huller, hvor meget kan der så fjernes uden det bliver farligt

: 19 mar 2004, 20:00
af Morten VJ
Start kransen skal næsten bare kunne sidde fast, for at overføre starterens effekt på ca 900 W.

MVH

Morten

: 19 mar 2004, 20:08
af Kenny
Dvs. at jeg faktisk kan fjerne næsten så meget jeg vil mellem trykpladen og startkransen så længe det er i ballance.

Har i evt. nogen billeder at jeres svinghjul eller andre der er lettet.

: 19 mar 2004, 20:29
af Morten VJ
Ja men mit råd er at skrotte det gamle og starte helt forfra, medmindre du vil konstruerer en min 5mm ring af stål omkring koblings huset for at behold dine fødder intakte. En let afdrejning på bagsiden er ok, men kun for at fjerne ujævnheder, og for at få den i balance.
Har set svinghjul hvor startkransen kun sad i 6 1,5 cm. brede segmenter, og ca 5mm gods imellem startkrans og huller.
Men som det er sagt husk afbalancering, og det er med trykfoden monteret.

MVH

Morten