Side 1 af 1
Blow off ventil, bleeder ventil og hvad de nu hedder.......
: 12 dec 2003, 06:46
af Danny Salling
Hvad gør hver enkelt af dem godt for og findes der andre end de to jeg har nævnt?
: 12 dec 2003, 12:12
af Clisse
Blowoff
Biler med trykladning, turbo eller kompressor har overtryk i indsugnings systemet når der bliver givet mere eller mindre gas. Men når gasspjældet lukkes f.eks ved gearskifte, kommer der et overtryk i rør og intercooler. Dette overtryk skader i det lange løb turboen, men forhindre også at holde omdrejningerne på turboen oppe, så den er hurtigere til at give tryk igen, når man er kommet i næste gear og åbner for sluserne igen.. Blowoff ventiler fåes genrealt i to versioner - en recirkulerende ventil der lukker det overskydne luft tilbage på turboens indsugnings side. Disse ventiler virker normalt også bedst på biler med luftmængde måler.
Den anden version blæser ud i det fri og giver den karakteristiske Pfffft lyd når speederne slippes.
Bleeder ventil
Bruges kun på turbo biler.. På turboen sidder som regel en indbygget wastegate. et spjæld kan lede noget af udstødnings gassen uden om turbine hjulet. Det det er på den måde ladetrykket styres. Dette wastegate spjæld er er mekaniske styret af en actuator. Actuatoren er en "vacuum" dåse, som ved et givent overtryk åbner wastegaten og på den måde styre ladetrykket. Med bleeder ventil sat ind mellem kompressor huset på på turboen og actuatoren kan der reguleres hvor meget luft der skal rende over i actuatoren. Derved kan man justere sit ladetryk gradvist op og end, ved at lukke noget af luften ud i fri, på vej over i actuatoren. Actuatoren "ser" ladetrykket til at være mindre og bliver ikke påvirket af trykket, før det når et højere niveau. På den her måde kan ladetrykket faktisk justeres helt op til hvad turboen kan magte, men aldrig længere ned end, hvad actuatoren er konstrueret til.
Håber det giver svar nok...
: 12 dec 2003, 12:59
af Danny Salling
Kanon, tak for dine svar. Lyder som om at jeg skal have en blow off ventil til min RST så(xr3i med RST motor og gear.), men det skulle så ikke være den der giver det der pffft?
Hvad er egentlig størelsen(a/r)på en standard RST turbo, ved du forresten det?
Mvh.
Danny Salling
: 12 dec 2003, 16:53
af Clisse
Neej, jeg kender ikke lige dataerne på den turbo... Andet end at det er end Garrett T03...
Blowoff kan du få her:
http://www.secretpower.dk
: 13 dec 2003, 20:10
af ProRace
Vi kan også sælge dig en BOV til en god pris.
MVH
www.prorace.dk
: 13 dec 2003, 20:11
af ProRace
Vi kan også sælge dig en BOV til en god pris.
MVH
www.prorace.dk
: 14 dec 2003, 03:23
af Yugo Turbo
synes faktisk i er i overkanten flabede i prorace der...! powerpage er en webbutik ligesom jeres egen, det ville svare til at så i h&m og kapre kunder til sin egen tøjbiks... spænd lige huen!
: 14 dec 2003, 03:26
af Ole..
Helt enig Yugo
