Ford Escort RS-TURBO projekt
: 09 nov 2003, 13:45
Hej,
Først må jeg nok hellere introducere mig selv, da jeg er ny her.
Jeg er fra 1975, født med benzin i blodet og har rodet med mekanik siden jeg kunne gå, da min Far har eget værksted. Jeg har kørt i alverdens biler bla. Manta B 2.2 Peugeot 205 GTI Opel Ascona C med 2000 16v motor et par kadett GSI 16V, Ford Sierra Xr4i(sedan) Nissan Primera GT o mange andre.
De sidste 4 år er det dog mest gået op i motorcykler, men de står jo som bekendt stille om vinteren, så der skulle en ekstra bil til denne vinter, og det kunne jo lige så godt blive noget der var lidt sjov i !!! Jeg kiggede længe rundt på nettet efter en projekt bil.
oprindeligt ville jeg ha købt en Opel Kadett GSI 16V, jeg har haft et par stykker af dem sidst i 90-erne og synes det er en FANTASTISK motor med masser af potentiale. MEN jeg kunne godt tænke mig en bil med turbo, hvilket der jo ikke er det store problem i GSI'er, da en Calibra/Vectra turbo motor jo nærmest lige falder ned i sådan en.
Men det er jo som bekendt ikke lovligt i det danske lov-helvede.
Så valget faldt på en Ford Escort 1.6 RS-Turbo fra 1988 i en noget misserabel stand, men uden rust, hvor utroligt det end lyder. Valget faldt på denne da jeg så ikke skal bøvle med en sure synsmand når han ser min turbo lader.
Den havde stået stille siden jan.2002 så den var lidt svær at vække til live. nyt batt,rotor,strømfordeler,tændkabler,tændrør og benzinfilter hjalp og den startede.
Der er kvitteringer med på renovering af motor ved 185.000km(nu 205.000) nye stempler,lejer,pakninger,renov.oliepumpe, ombytnings turbo,Piper knast
Den tidlige ejer lovede at den havde MINDST 185hk og kunne køre fra alt !! det viste sig dog at værre noget af en overdrivelse. Den lader 0.8 og kører ubesværet fra en g60,306GTI og følger en bekendts VW GTI 1.8Turbo med 193hk(chip)
Men den fragter mig på arbejde her i vintertiden, og det er så meningen at den skal rives fra hinnanden til foråret og så ha den store tur.
DERFOR vil jeg gerne høre lidt om folks erfaringer med med ESCORT RS TURBO især mekaniske opgraderinger.
mine planer er noget i denne retning
Motor adskilles og måles igennem
Nye dele efter hvad der er behov for.
Toppakning(forstærket)
Chargecooler, bygget af en VW el-vandpumpe og en køler fra en MC
Mekanisk indsprøjtning skrottes og ind med noget programmerbar NOGLE
FORSLAG ???
Opgradering af Gearkasse, sæt kan købes i England
Stærkere kobling
Komplet powerflex bøsninger og forstærkede bærearme i for, har set tegninger på en engelsk hjemmeside der viser nogle tricks.
Større intercooler ER DET NOGET VÆRD ???
Justerbar ladetryk, ville gerne op og lade 1,3 - 1.5 bar, men med mulighed for at skrue det ned til 0,7 til daglig transport
Portning af topstykke ER DET NOGET VÆRD PÅ EN TURBO MOTOR ???
Skulle du nu ha læst gennem denne kæmpe smøre så skriv da lige en lille kommentar.
Mvh
xxblade
Først må jeg nok hellere introducere mig selv, da jeg er ny her.
Jeg er fra 1975, født med benzin i blodet og har rodet med mekanik siden jeg kunne gå, da min Far har eget værksted. Jeg har kørt i alverdens biler bla. Manta B 2.2 Peugeot 205 GTI Opel Ascona C med 2000 16v motor et par kadett GSI 16V, Ford Sierra Xr4i(sedan) Nissan Primera GT o mange andre.
De sidste 4 år er det dog mest gået op i motorcykler, men de står jo som bekendt stille om vinteren, så der skulle en ekstra bil til denne vinter, og det kunne jo lige så godt blive noget der var lidt sjov i !!! Jeg kiggede længe rundt på nettet efter en projekt bil.
oprindeligt ville jeg ha købt en Opel Kadett GSI 16V, jeg har haft et par stykker af dem sidst i 90-erne og synes det er en FANTASTISK motor med masser af potentiale. MEN jeg kunne godt tænke mig en bil med turbo, hvilket der jo ikke er det store problem i GSI'er, da en Calibra/Vectra turbo motor jo nærmest lige falder ned i sådan en.
Men det er jo som bekendt ikke lovligt i det danske lov-helvede.
Så valget faldt på en Ford Escort 1.6 RS-Turbo fra 1988 i en noget misserabel stand, men uden rust, hvor utroligt det end lyder. Valget faldt på denne da jeg så ikke skal bøvle med en sure synsmand når han ser min turbo lader.
Den havde stået stille siden jan.2002 så den var lidt svær at vække til live. nyt batt,rotor,strømfordeler,tændkabler,tændrør og benzinfilter hjalp og den startede.
Der er kvitteringer med på renovering af motor ved 185.000km(nu 205.000) nye stempler,lejer,pakninger,renov.oliepumpe, ombytnings turbo,Piper knast
Den tidlige ejer lovede at den havde MINDST 185hk og kunne køre fra alt !! det viste sig dog at værre noget af en overdrivelse. Den lader 0.8 og kører ubesværet fra en g60,306GTI og følger en bekendts VW GTI 1.8Turbo med 193hk(chip)
Men den fragter mig på arbejde her i vintertiden, og det er så meningen at den skal rives fra hinnanden til foråret og så ha den store tur.
DERFOR vil jeg gerne høre lidt om folks erfaringer med med ESCORT RS TURBO især mekaniske opgraderinger.
mine planer er noget i denne retning
Motor adskilles og måles igennem
Nye dele efter hvad der er behov for.
Toppakning(forstærket)
Chargecooler, bygget af en VW el-vandpumpe og en køler fra en MC
Mekanisk indsprøjtning skrottes og ind med noget programmerbar NOGLE
FORSLAG ???
Opgradering af Gearkasse, sæt kan købes i England
Stærkere kobling
Komplet powerflex bøsninger og forstærkede bærearme i for, har set tegninger på en engelsk hjemmeside der viser nogle tricks.
Større intercooler ER DET NOGET VÆRD ???
Justerbar ladetryk, ville gerne op og lade 1,3 - 1.5 bar, men med mulighed for at skrue det ned til 0,7 til daglig transport
Portning af topstykke ER DET NOGET VÆRD PÅ EN TURBO MOTOR ???
Skulle du nu ha læst gennem denne kæmpe smøre så skriv da lige en lille kommentar.
Mvh
xxblade