Side 1 af 3
Hvad lære man så af det....?
: 26 sep 2003, 23:17
af Kenneth johnsen
Se jeg er kommet ud for et lille "uheld"
Her for et par dage siden skulle jeg fylde køleren op med vand.. der manglede lidt.. glemt at skrue låget på..
Kørte en tur.. 150kmt.. og vup.. blev varm... kørte ind til siden. og den havde sprøjtet olie og vand ud over det hele..
Den kan ikke starte af sig selv, men kan slæbes igang..
Den kan godt holdes igang men går på 3 cylindere..
Nu har jeg taget topstykket af.. toppakningen er sort forskellige steder, og den har blæst den igennem..
den ene cylinder har fået en meget meget lille ridse på 1½ cm op af cyinderen..(i toppen) ikke ret stor. man kan lige mærke at der er noget..
Ellers ser det fint ud.. stemplerene i toppen er også fine
skal lige siges at det er en daihatsu charade.efi med en 1.6 motor der har kørt 40tusind..
Så spørger jeg :
HVOR STOR ER CHANCEN FOR AT STEMPEL RINGENE IKKE HAR TAGET SKADE??
HVIS JEG NU ER HELDIG SÅ ER DET EN NY TOPPAKNING OG SÅ KØRER DEN IGEN?
: 27 sep 2003, 08:44
af Per Mai
Hvis du er i tvivl, vil det rigtigste være at tage stemplerne ud og kontrolmåle dem og cylideren, men det kræver en tilkøringsperiode derefter.
Hvis du har is i maven kan du dreje motoren til stemplerne er i ens højde og fylde cylindrene med petroleum. Hvis der er en der synker hurtigere end de andre er den gal. Husk at skifte motorolie og filter.
Held og lykke.
færdig..
: 01 okt 2003, 22:06
af Kenneth johnsen
så kom der ny toppakning i.. og topstykket blev tjekket for at se om det var skæv hvilket at det ikke var..
den blev samlet og fyldte vand og olie på igen..
så drejer jeg nøglen og med det samme er der vand i olien igen og den ekstra beholder til vand for køleren står og bobler..!!!!!!
10 tusind ud af lommen.....
HVAD KAN DER VÆRE GALT ?????? HJÆLP????? ER DEN FÆRDIG?
iøvrigt..
: 01 okt 2003, 22:17
af Kenneth johnsen
Der blev lagt et stykke sandpapir på en glasplade, og topstykket blev trukket 30cm. hen over det.. der er ridser over det hele..
hvis nu at det var skævt ville der da ikke have været det???????
: 01 okt 2003, 22:37
af McCoy SPC
Den eneste måde at kontrolere det så man er sikker er med en retteskinne (mener jeg den hedder) og så søgerblade. Der er nogle data på hvor skævt det må være.
Det er jo ret sikkert at der er en utæthed mellem olie og vand et eller andet sted, og der er også en utæt hed fra en vand kanal ind til en cylinder, det er derfor der kommer bobler i vandet.
Hvad med ventilerne og stemplerne, de har ikke rørt hindanden???
Har du taget en lekagemåling, og/eller kompretions test??
Spændte du toppen i moment og i den rigtige rækkefølge???
motor
: 02 okt 2003, 00:12
af Kenneth johnsen
det lyder ikke godt
nej ventilerne og stempelerne har ikke rørt hinanden..
topstykket blev spændt på momemt med det rigtige nm
har ikke haft tryg på cylinderne endnu.. men skal jeg have gjort
inden jeg kom vand på kørte motoren fint rundt..
sikke en dumhed at miste den på da..

iøvrigt
: 02 okt 2003, 00:28
af Kenneth johnsen
den vandkanal.. er det noget man kan lave?
Re: færdig..
: 02 okt 2003, 12:20
af mh
Kenneth johnsen skrev:så drejer jeg nøglen og med det samme er der vand i olien igen og den ekstra beholder til vand for køleren står og bobler..!!!!!!
HVAD KAN DER VÆRE GALT ?????? HJÆLP????? ER DEN FÆRDIG?
nu er jeg ikke så meget inde i daihatzzu men køre sådan en med løse cylinder foringer så kunne det måske tænkes at den også er blevet utæt i bunden ved parkningen også hvis i ikke lige har "vredet" toppen idet i løftede den af
: 02 okt 2003, 14:28
af Kenneth johnsen
du mener at udover toppakningen kan der være en pakning i bunden af vandkanalerne??
cylinderne bliver målt idag for at se om der er lige meget tryk på hver..
: 02 okt 2003, 14:38
af mh
Kenneth johnsen skrev:du mener at udover toppakningen kan der være en pakning i bunden af vandkanalerne??
nej der sider en pakning rundt om hver cylinder i bunden så kølervæsken ikke løber ned i bundkaret til olien......
men som sagt jeg ved ikke om din motor er bygget på denne måde