Side 1 af 1

Citroen saxo tuning?

: 25 jun 2003, 22:48
af saxo ejeren
okey, jeg er dan "glade" ejer af en saxo 1.4 fra 99, hvor motoren lige er dø...

her kommer mine spøgsmål....
Hvordan er det nemmeste at får skrive bremser bag på.... skal man have ny bagbro, eller er det bare navet og beslag man skal bytte rundt?

Jo hvor mange heste er det muligt at hive ud af sådan en motor, som dem her:

1,6 16v med turbo
1,6 8v med turbo

eller

1,6 8v uden turbo
1,6 16v uden turbo


for efter hvad jeg kan forstå er det ikke den store forskel....

eks...


1,6 16v med turbo ca 250
1,6 8v med turbo ca 220

1,6 16v uden turbo men boret op og andre stempler + div ca 220 (mener det var uden spjældhuse... er ikke sikker)
1,6 8v ander det ikke?

er det det maksimale?
Og hvad ville være det beste???

på forhånd tak

Re: Citroen saxo tuning?

: 26 jun 2003, 12:35
af Bjarki
Synes at det lyder lige optimistisk nok. Specielt den 1,6 16v uden turbo. 220 HK lyder af ret meget, hvis den kun er boret op.

Personligt ville jeg mene at der skal en seriøs (læs: dyr) tuning til for at hente 220 - 250 HK i en saxo.

Re: Citroen saxo tuning?

: 26 jun 2003, 12:51
af GTI-Kongen
Du kan godt få problemer med de kære synsfolk hvis du vikler skiver bag på bilen.

Re: Citroen saxo tuning?

: 26 jun 2003, 14:30
af Wildert
Først og fremmest, så prøv på <http://www.hi-speed.dk>.
Der sidder masser derinde med info om de motorer.

Jeg ved at et par ekstreme tunings eksempler på de motorer.

Den ene var en 8v'er med turbo, maxi indsugningsmanifold, EFI Euro-2 motorstyring, smedede stempler, og generelt alt det dyre grej. Endte på 212 hk.
Den motor har i to omgange været i VMax - først i en Saxo, senere i en 106 Rallye. Ham der har bygget den i Saxo'en holder til på Hi-speed - spørg efter Larsen (du kan også se mere om bilen i galleriet under Larsen's Saxo med turbo).

Den anden var en 106 GTi'er - samme motor som i Saxo VTS 16V.
Sådan en yder ganske godt standard. De er opgivet til 120 hk. men man har nærmest et dårligt eksemplar hvis den ligger under 130 hk. Mange er målt med op til 145 hk. helt og aldeles standard.
Et eksempel på et voldsomt tunet suge-eksemplar af denne motor, er som sagt fra en 106 GTi'er. Den skulle give omkring 200 - 210. Den var boret til 1860 ccm så vidt jeg husker. Andre stempler, måske krumtap, voldsomt skarpe knaster, spjældhuse, programmerbar motorstyring, portet top, osv. osv. Hele turen.... ligger nok i over 60K hvis man skal have lavet det hele.
Bilen har været i VMax - en gul 106'er, og er ligeledes på Hi-speed under "Jalal's 106 GTi", hvor du kan læse lidt om den.

At få 200+ hk ud af en hvilken som helst 1.6'er sin sag - særligt uden trykladning. Uheldigvis er de PSA motorer ikke ret velegnede til trykladning, så der skal ret store og kostbare ændringer til at få dem til at holde til trykladning.

Regn ikke med ret meget over 150 - 160 hk på en suge 1.6 8V'er - og det er inkl. spjældhuse, portet top, balanceret, osv. osv.

Men læg vejen forbi Hi-speed - der er mange derinde med PSA viden.

Re: Citroen saxo tuning?

: 27 jun 2003, 00:07
af RWE
Har lige bladret et par gamle VMAX igennem, og fandt bladet med den saxo, som Wildert sandsynligvis snakker om. I artiklen er der to saxo'er:

VTS 1,6 16v = 235 hk og 330 Nm, målt ved Teknisk skole i Slagelse.
VTS 1,6 8v = 212 hk og 316 Nm, målt hos TVA.

VMAX nummeret er: December 2001.

Hvis ikke du har bladet eller ikke kan finde det nogle steder, så send mig en mail med din addresse. Så sender jeg dig en kopi af artiklen fra bladet, du siger bare til...


Mvh RWE.