Side 1 af 1

Gasser for MAX effekt!

: 01 apr 2003, 21:24
af Havneren
Hejsa...

Den perfekte forbrænding finder sted ved 14,7 dele luft til 1 del benzin, 14,7:1 = lamda 1! For maks effekt er det ikke så interessant!

Maks effekten får man ved ca 12-12,5:1 også svarende til ca. 4,5% CO og et lamda tal på ca 0,8-0,85...

På en turbo motor ville jeg så vælge at køre en anelse federe... ren og skær for køling. F.eks. hvad der svarer til 5-5,5% CO, her burde der være minimalt med O2 tilbage, som jo er skyld i mange motores død (Brændte stempler og ventiler).

Er der nogen med evt. proffisionel rullefelts erfahring der kan give mig ret eller uret? Jeg har nemlig hørt tale om en CO på noget nær det dobbelte... Det mener jeg jo er helt hen i hækken. Men det ville være rart lige at få afkræftet inden jeg selv skal hen at justerer snart. Jeg har desverre ikke selv ret meget erfahring med justering på turbo motorer... Og andres mening er jo aldrig af vejen :-D

v/h christian

Re: Gasser for MAX effekt!

: 01 apr 2003, 22:13
af Rane
hej Cristian
det jeg har fået fortalt af en der roder meget med turbo på hans gamle manta han siger 7-7,5% prøv at spørge lars han kender ham også han hedder filip
Mvh Rane

Re: Gasser for MAX effekt!

: 01 apr 2003, 23:38
af chr.lunde
citat fra siden her:
CO måler
En CO måler der monteres i udstødningen, arbejder efter samme princip som en lambda sonde. CO måleren måler mængden (%) af kultveilte (CO) og kulbrinte (HC) der er i udstødningsgassen. CO måleren har ligesom lambda sonden den fordel at du får målningerne imens motoren er under belastning.

Hvis der måles på CO indholdet i udstødningen så skal det være :

Tomgang 1-2%
Delbelastning 0,5-0,6%
Fuldgas 4-7% (6-10% turbo)

jeg kunne bare huske at der var tale om 10% ved fuld gas når man kørte med turbo

jeg sage jo også at jeg ikke var sikkerB-]

mvh chr.lunde

Re: Gasser for MAX effekt!

: 02 apr 2003, 01:20
af Rene
Disse Tal hviken bog har du læst det i ?

Den skal have benzin til den taber effekt og ikke mere og hvis der er lambda 1 der giver mest effekt så er det det rigtige for din motor.

Alle de andre tal giver kun mening hvis du har lavet mange af samme type motorer.

/rene

Re: Gasser for MAX effekt!

: 02 apr 2003, 09:29
af Aj
Hej Forfatter: Rane
Kan det ikke passe du kommer fra fåborg egnen?

Re: Gasser for MAX effekt!

: 02 apr 2003, 17:56
af Rane
hej AJ
nej jeg er fra udkanten af Odense
hvor er du da fra??

Mvh RN-Porting

Re: Gasser for MAX effekt!

: 02 apr 2003, 21:39
af Havneren
-Rene... Det ved vi alle jo godt. Vi snakker ren og skær teori her... Det tal som chr. lunde nævner er jo kun vedledende og desuden også med en ret stor tollerence. Det skal nok passe at det ligger i det lag et sted.

-Chr. Lunde... Jammen det var nemlig fordi du sagde det i Lørdags at jeg liger ville høre herinde. Det giver nok andledning til en diskution tror jeg. For i teorien, så skulle det være lige gyldigt om du kørert med turbo eller ej. Den mængde luft der kommer ind, skal have tilsvarende mængde benzin for max effekt... Altså 12-12,5:1. Hvorfor skulle en turbo bil så have mere benzin? Det kan KUN være p.g.a. køling, undgå rissikoen for tændingsbanken, undgå overskydende O2! Og der syntes jeg at 10% lyder meget voldsomt da det jo er en fordobling... Der er sikkert en masse der er uenige - nu får vi af se!

v/h christian

Re: Gasser for MAX effekt!

: 03 apr 2003, 13:19
af Aj
Jeg kommer fra Fåborg egenen, det var bare det med du kendte en der heder phillip der roder meget i Manta dem er der vel ikke så mange af he he og han kommer da fra fåborg ikke?:-)