Side 1 af 2

Ford sierra DOHC vs. RS 2000

: 07 mar 2003, 20:48
af Lübcke
mit spørgsmål lyder på om man kan tage et topstykke fra en RS 2000 og kaste på en Ford Sierra DOHC'er motorblok, begge toppe har kædetrukne knaster...
Men skriv lige hvis du ved noget.....:-P :-P :-P

Re: Ford sierra DOHC vs. RS 2000

: 07 mar 2003, 21:10
af s@g
Jeg kører selv DOHC-er. Har spurgt Bruno Hansen det samme spørgsmål. Det kan godt lade sig gøre, men synsmanden kan sikkert lure den hvis du laver det nummer, da ventildæksel er lidt anderledes og med tryk 16V

Re: Ford sierra DOHC vs. RS 2000

: 10 mar 2003, 01:31
af Bjørn A Ingebrigtsen
Det kan godt lade sig gøre men du skal regne med at flytte termostaten, da den sidder anderledes på en RS2000. Knastkæde og tandhjul tager du bare fra en RS2000 det er næsten samme motor.
Jeg mener at man kan få en fætter der flytter termostaten hos Burtonpower i england.

Re: Ford sierra DOHC vs. RS 2000

: 10 mar 2003, 07:15
af Lübcke
hvad med tændingsanlæg, er det fordelerløst på en rs 2000

Re: Ford sierra DOHC vs. RS 2000

: 10 mar 2003, 08:45
af jens
Stort motorstyringsproblem da den får flere hk. Desuden skal du bruge indsug dysser osv fra 16v = hele motorstyingen skal flyttes incl tændspoler. Hvis du alligevel vil tynde ud i kontanterne så brug en 2.3 motor fra scorpio med gearkasse

Re: Ford sierra DOHC vs. RS 2000

: 10 mar 2003, 18:46
af Lübcke
Det er jo altså muligt at lave indsugningsmanifoldet om, så det stadig er det gamle
fra sierraen man monterer og da man kan montere dysser fra en turbo-saab i et sierra-topstykke, mon så ikke man kan tage dysserne fra en sierra-top og smide over i en escort-top mit største spørgsmål er: er der fordelerløs tænding (dvs flere tændspoler)på en rs2000. Og kan toppen i det hele taget sidde på sierra-blokken altså når man skal tage hensyn til olie og vandkanaler..... og knastkæde

Re: Ford sierra DOHC vs. RS 2000

: 10 mar 2003, 19:29
af jens
Rs 2000 har ingen fordeler. Toppen kan side der men dysserne sidder vist i indsuget og desuden er afstanden mellem portene helt anderledes også på udstødningen. Motoren er ikke egnet til meget høje omdrejninger da kæden er spinkel og plejestængerne støbte. 2.3 motoren ligner mere dohcen fornær indsuget og manglende udtag til fordelerdæksel. Topdæksel og frontdæksel ser ud til at kunne bruges fra en 8v men smørekanalen mellem blok og top sidder anderledes efter hvad jeg kan bedømme ud fra tegningen af en 2.3 toppakning og en dohc top jeg har. 2.3 har balanceaksler = ikke rå motorgang som en dohc men det kan give problemer da den derfor har et dybere bundkar se billede. Hvorfor så meget arbejde for 10-15 nm og 30 hk det er nm der betyder mest i 99% af den tid man kører.
http://www.fordscorpio.co.uk/tech2_3.htm http://www.fordscorpio.co.uk/dohc2300.jpg
Her billede af 2.3 top + pakning lig mærke til indsuget det vil være umugligt at bruge 8v indsug. Udstødningen skulle passe på 2.3 top men IKKE på rs2000
Jeg synes ikke pakningen er 100% magen til 8v
http://www.fordscorpio.co.uk/dohc23head1.gif

Re: Ford sierra DOHC vs. RS 2000

: 10 mar 2003, 19:45
af jens
Jeg glemte lige at fortælle at tændrørene sider i midten hvilket giver et gevaldigt problem hvis man skal bruge 8v topdæksel for at kunne montere fordelerdæksel. Den eneste løsning er vist $$$ indsprøjtningssystem eller specielt lavet topdæksel. Nu er du vist oppe i samme pris som et brugt turbosæt. Scorpio findes også som 2.0 16v med et topstykke der ligner 2.3 = udstødningen passer. Den motor har vist 136 hk = kan synes inden for de max 144 hk det ville være bedre end at prøve at bygge selv på en 11-13 år gammel motor.

Re: Ford sierra DOHC vs. RS 2000

: 11 mar 2003, 07:11
af Lübcke
....grunden til at jeg ville have 16V top var at 4 ventiler på. cyl. giver en bedre fylning af cyl. og da jeg har et turbokit var det jo en mulighed for at videreudvikle..........

Re: Ford sierra DOHC vs. RS 2000

: 11 mar 2003, 09:00
af Lübcke
så vidt som jeg kan se så kan udstødning og indsugning sagtens monteres fra sierraen og over på 2,3'eren det eneste problem jeg kan se med den top er tændingsanlægget