Side 1 af 1
2x turbo ??
: 20 okt 2002, 17:09
af Steffen Olesen
Jeg har tit hørt om bi-turbo og dobbelt turbo. Hvordan hænger det egenligt sammen?
Så vidt jeg forstår er det noget med at den ene lader den anden eller hur ??
Krøver det en stor motor, eller kan det laves på en mindre motor, og kan det betale sig ??
Mvh/
Steffen Olesen
Re: 2x turbo ??
: 20 okt 2002, 20:37
af Per Mai
Kært barn har mange navne. Bi-turbo, twinturbo, dobbelt turbo mm.
Der findes 3 typer turboladning: Single turbo, twin turbo der kan være to ens eller sekventiel turbo samt staged turbo.
Single turbo siger sig selv, det er det stabile fordi der kun er een fejlmulughed og derfor mest brugt til banerace.
Twin turbo kan være to ens, det giver ligt bedre respons(spoolup time), men der er nu to feljmuligheder samt en større varmeafledning i motorrummet. twinturbo bruges mest til række6 eller V6/8 motorer.
Sekventiel turbo er to turboer af forskellig størrelse, der supplerer hinanden (sekventiel) hvor en lille turbo starter ved lave omdr. og "tænder" en stor. Det giver friere muligheder mht. knasttider samt en flexibel motor.
Staged turbo er et system, hvor turboladerene er sat i serie efter motoren, den ene lader i den anden. det er mest brugt til store dieselmotorer til f.eks. traktorpulling mv.
Re: 2x turbo ??
: 20 okt 2002, 22:36
af Steffen Olesen
Okay, så blev jeg da det klogere:-) takker...
Så må jeg hellere nøjes med en enkelt turbo på min Fiesta *LOL* Havde nu ellers sukket efter et par stykker

Re: 2x turbo ??
: 20 okt 2002, 22:42
af Steffen Olesen
Måske er der endda nogen der ved hvilken turbo der ville passe godt på sådan en Fiesta 1.1 ? Jeg har regnet med ca. 1.0-1.5 bars ladetryk, og den skal kunne trække igennem helt fra bunden, så en lille bitte tingest er vel det bedste ? eller kan jeg sætte en lille fætter til at lade en større, vil det give noget ??
Grin bare, men det er altså seriøst nok:-) Det er måske et tosset projekt, men jeg er sikker på at det bliver sjovt...
Re: 2x turbo ??
: 22 okt 2002, 11:29
af Johnny_and
Hej
Jeg har lige læst i den nye Vmax om en gammel kadett c 1200 med turbo fra en Golf diesel og sugning gennem en SU kaburator fra en Volvo. Den yder ca. 100 hk. hvilket jo må siges at være pænt af en gammel Kadettilak. Turboen fra en Golf diesel skulle være nemt nok at få fat på.
Mvh Johnny and