Nu skal dytten synes !
: 13 aug 2002, 12:22
Nu skulle det være, dytten skal synes med turbo monteret :-O Alt dette er 100% checkket med færdelsstyrelsen, motorkontoret.
Dette viste sig dog efter en længere undersøgelse at være 100% umuligt, der er ingen muligheder for at få sin bil synet med bare et KN filter på ????
-----------------------------------------------------------------------------------
Har du en bil der er registreret 1 gang efter d. 1 april 1984 så er der intet at gøre, du skal kunne leverer dokumenation for at den ikke forurener mere end da den forlod fabrikken. Dette kræver en 11 timers simuleret kørsel på at laboriatorie i enten tyskland eller sverig, dette koster i omegnen af 20.000 - 30.000 kr
• (1) Ved 1. registrering af bil med motor med styret tænding (f.eks. benzin-
og gasmotor) og med tilladt totalvægt på ikke over 3500 kg skal bilen
overholde de grænser for
• a) udslip af kulilte, kulbrinter og kvælstofilter målt ved kørselsmåle-
metode svarende til koldstart i byområder med tæt trafik,
• b) kulilteindhold i udstødningsgassen målt ved tomgang, og
• c) udslip af kulbrinter fra krumtaphus, som er fastsat i ECE-regulativ
nr. 15-03 eller 15-04 (dvs. regulativ nr. 15 incl. 03 serie ændringer
eller incl. 04 serie ændringer) eller Rådets direktiv nr. 70/220/EØF
som ændret ved Rådets direktiv nr. 78/665/EØF.
• (2) For ibrugværende bil med motor med styret tænding gælder følgende:
• a) Kulilteindholdet i udstødningsgassen målt ved tomgang må ikke overstige
4,5 vol.% målt efter røgmålemetode I.
• b) Ved konstruktive ændringer af motor eller forureningsbegrænsende udstyr
på denne skal grænserne i pkt. (1) ovenfor overholdes.
• c) Bil med benzinmotor kan dog ændres til kombineret benzin- eller gasdrift,
uden at grænserne i pkt. (1) kræves opfyldt ved gasdrift.
• (3) Kulilteindholdet i fører- og passagerrum må ved almindelig kørsel ikke
overstige 0,010 vol.%.
-----------------------------------------------------------------------------------
Har du derimod en bil der er registreret 1 gang før d. 1 april 1984 så skal du overholde følgende krav.
• (1) For bil med benzinmotor med slagvolumen på mere end 0,8 l gælder,
at kulilteindholdet i udstødningsgassen målt ved tomgang ikke må
overstige 4,5 volumenprocent med tillæg af 1 vol.% for måleunøjagtighed
målt efter røgmålemetode I.
• (2) Bil må ikke være forsynet med anordning, der reducerer udstødnings-
gassens indhold af kulilte, hvis mængden af andre skadelige stoffer i
udstødningsgassen derved forøges.
• (3) Kulilteindholdet i fører- og passagerrum må ved almindelig kørsel ikke
overstige 0,010 vol.%
mvh Lasse
Dette viste sig dog efter en længere undersøgelse at være 100% umuligt, der er ingen muligheder for at få sin bil synet med bare et KN filter på ????
-----------------------------------------------------------------------------------
Har du en bil der er registreret 1 gang efter d. 1 april 1984 så er der intet at gøre, du skal kunne leverer dokumenation for at den ikke forurener mere end da den forlod fabrikken. Dette kræver en 11 timers simuleret kørsel på at laboriatorie i enten tyskland eller sverig, dette koster i omegnen af 20.000 - 30.000 kr
• (1) Ved 1. registrering af bil med motor med styret tænding (f.eks. benzin-
og gasmotor) og med tilladt totalvægt på ikke over 3500 kg skal bilen
overholde de grænser for
• a) udslip af kulilte, kulbrinter og kvælstofilter målt ved kørselsmåle-
metode svarende til koldstart i byområder med tæt trafik,
• b) kulilteindhold i udstødningsgassen målt ved tomgang, og
• c) udslip af kulbrinter fra krumtaphus, som er fastsat i ECE-regulativ
nr. 15-03 eller 15-04 (dvs. regulativ nr. 15 incl. 03 serie ændringer
eller incl. 04 serie ændringer) eller Rådets direktiv nr. 70/220/EØF
som ændret ved Rådets direktiv nr. 78/665/EØF.
• (2) For ibrugværende bil med motor med styret tænding gælder følgende:
• a) Kulilteindholdet i udstødningsgassen målt ved tomgang må ikke overstige
4,5 vol.% målt efter røgmålemetode I.
• b) Ved konstruktive ændringer af motor eller forureningsbegrænsende udstyr
på denne skal grænserne i pkt. (1) ovenfor overholdes.
• c) Bil med benzinmotor kan dog ændres til kombineret benzin- eller gasdrift,
uden at grænserne i pkt. (1) kræves opfyldt ved gasdrift.
• (3) Kulilteindholdet i fører- og passagerrum må ved almindelig kørsel ikke
overstige 0,010 vol.%.
-----------------------------------------------------------------------------------
Har du derimod en bil der er registreret 1 gang før d. 1 april 1984 så skal du overholde følgende krav.
• (1) For bil med benzinmotor med slagvolumen på mere end 0,8 l gælder,
at kulilteindholdet i udstødningsgassen målt ved tomgang ikke må
overstige 4,5 volumenprocent med tillæg af 1 vol.% for måleunøjagtighed
målt efter røgmålemetode I.
• (2) Bil må ikke være forsynet med anordning, der reducerer udstødnings-
gassens indhold af kulilte, hvis mængden af andre skadelige stoffer i
udstødningsgassen derved forøges.
• (3) Kulilteindholdet i fører- og passagerrum må ved almindelig kørsel ikke
overstige 0,010 vol.%
mvh Lasse