turbo tuning
: 17 maj 2002, 12:12
Hej
Mit første spørgsmål går på krumtappens indflydelse på stempelhastigheden og dermed motorens holdbarhed ved turbo tuning.
Under BMW tuningsprojekterne står der at Finn og Henrik ikke mener at der er noget specielt til hindre for at benytte en anden krumtap pga. moderne motorolier. Hvad er jeres mening? De opnår jo en væsentlig volumeforøgelse ved at benytte en anden krumtap.
Spørgsmål to:
Mht. kompression. Hvis man nu sænker motorens kompression til f.eks. 8, har man så ikke mulighed for at køre med et meget højt tryk? Motoren bliver måske nok lidt sløv før turboen begynder, men så må der vel også ske ting og sager?
Spørgsmål 3:
Flere ventiler. Er der nogen umiddelbar fordel ved at have f.eks. 24 ventiler i stedet for 12 når man snakker turbotuning?
Spørgsmål 4:
Afbalancering. Afbalancere man stempler m.m. for at øge motorens holdbarhed og/eller er der andre fordele? Hvad koster det?
Håber at I kan være behjælpelige med nogle gode svar.
Bjørn
Mit første spørgsmål går på krumtappens indflydelse på stempelhastigheden og dermed motorens holdbarhed ved turbo tuning.
Under BMW tuningsprojekterne står der at Finn og Henrik ikke mener at der er noget specielt til hindre for at benytte en anden krumtap pga. moderne motorolier. Hvad er jeres mening? De opnår jo en væsentlig volumeforøgelse ved at benytte en anden krumtap.
Spørgsmål to:
Mht. kompression. Hvis man nu sænker motorens kompression til f.eks. 8, har man så ikke mulighed for at køre med et meget højt tryk? Motoren bliver måske nok lidt sløv før turboen begynder, men så må der vel også ske ting og sager?
Spørgsmål 3:
Flere ventiler. Er der nogen umiddelbar fordel ved at have f.eks. 24 ventiler i stedet for 12 når man snakker turbotuning?
Spørgsmål 4:
Afbalancering. Afbalancere man stempler m.m. for at øge motorens holdbarhed og/eller er der andre fordele? Hvad koster det?
Håber at I kan være behjælpelige med nogle gode svar.
Bjørn