Sort røg fra Ford tdci 2,0 140hk
: 28 jul 2016, 01:13
Hej PF
Håber nogle af jer kan hjælpe mig med mit problem. Er løbet tør for ideer selv og diverse værksteder har heller ikke kunne finde fejlen.
Bilen er en Ford Galaxy 2,0 TDCI 140HK med automatgear fra 2009 med partikelfilter.
Og nu problemet:
Den oser sort røg under acceleration samt ved konstant gas
Bilen dumpede syn inden ferieturen til Italien grundet høj røggas og mistanke om defekt partikelfilter.
Partikelfilter udskiftet, herunder følerslange til diff-tryk føler(der iøvrigt blev forbyttet med fejlmelding fra ecu til følge)
Da vi nåede kaselbakkerne var røgudviklingen markant forøget og op ad de lange bakker med campingvogn gik bilen på nødprogram grund af overophedning(grundet ringe forbrænding tænker jeg)
Følgende er fejlsøgt uden held:
(Og der har ikke været en eneste fejlkode udover fejl fra overophed
-EGR ventil skiftet(og testet afmonteret at stempel flytter sig)
-Turboslanger efterset og efter spændt(den svedte en smule omkring tilslutning på det sorte plastrør fra intercooler til indsugningsmanifold) Var ellers nærliggende at fejlen lå her.
-Dyser renset og testet ved Bosch, alle fundet ok(har hjulpet en smule på røgen at de blev renset)
- vacumslange ved vacumpumpe udskiftet da der her var en revne
-vacumkredsløn testet med sug fra munden og actuator på turbo flytter sig når man suger.
- MAP, MAF og temperaturmåler i indsugningen er alle 3 renset i bremserens
Fra Forscan får jeg et ladetryk på knap 2,3bara(1,3barg) hvilket ifølge Ford mekanikeren i Østrig var en anelse for lavt.
Dieseltrykket ved fuldlast er omkring 1600bar(ved ikke om det er ok)
Bilen har ikke helt den trækkraft den skal have(mangler 10-20% ifølge Ford mekanikeren i Østrig)
Den lokale mekaniker kunne ikke finde nogle fejl, Ford kunne blot konstatere at den ikke helt kunne det den skulle men derudover ikke nogle ideer.
Bosch kunne heller ikke rigtig komme med nogle gode forslag
Spørgsmål:
Er der nogle af jer der har nogle ideer til hvad der ellers kan være?
Er ladetrykket ved fuldlast på 1,3 barg højt nok i forhold til den motor? Mistænker at reguleringen på turboladeren hænger, undrer dog bare at der ikke kommer nogle fejlmeldinger på grund af for lavt tryk.
Håber i kan hjælpe, er ved at være rimelig tør for ideer til at udelukke fejlårsager.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Håber nogle af jer kan hjælpe mig med mit problem. Er løbet tør for ideer selv og diverse værksteder har heller ikke kunne finde fejlen.
Bilen er en Ford Galaxy 2,0 TDCI 140HK med automatgear fra 2009 med partikelfilter.
Og nu problemet:
Den oser sort røg under acceleration samt ved konstant gas
Bilen dumpede syn inden ferieturen til Italien grundet høj røggas og mistanke om defekt partikelfilter.
Partikelfilter udskiftet, herunder følerslange til diff-tryk føler(der iøvrigt blev forbyttet med fejlmelding fra ecu til følge)
Da vi nåede kaselbakkerne var røgudviklingen markant forøget og op ad de lange bakker med campingvogn gik bilen på nødprogram grund af overophedning(grundet ringe forbrænding tænker jeg)
Følgende er fejlsøgt uden held:
(Og der har ikke været en eneste fejlkode udover fejl fra overophed
-EGR ventil skiftet(og testet afmonteret at stempel flytter sig)
-Turboslanger efterset og efter spændt(den svedte en smule omkring tilslutning på det sorte plastrør fra intercooler til indsugningsmanifold) Var ellers nærliggende at fejlen lå her.
-Dyser renset og testet ved Bosch, alle fundet ok(har hjulpet en smule på røgen at de blev renset)
- vacumslange ved vacumpumpe udskiftet da der her var en revne
-vacumkredsløn testet med sug fra munden og actuator på turbo flytter sig når man suger.
- MAP, MAF og temperaturmåler i indsugningen er alle 3 renset i bremserens
Fra Forscan får jeg et ladetryk på knap 2,3bara(1,3barg) hvilket ifølge Ford mekanikeren i Østrig var en anelse for lavt.
Dieseltrykket ved fuldlast er omkring 1600bar(ved ikke om det er ok)
Bilen har ikke helt den trækkraft den skal have(mangler 10-20% ifølge Ford mekanikeren i Østrig)
Den lokale mekaniker kunne ikke finde nogle fejl, Ford kunne blot konstatere at den ikke helt kunne det den skulle men derudover ikke nogle ideer.
Bosch kunne heller ikke rigtig komme med nogle gode forslag
Spørgsmål:
Er der nogle af jer der har nogle ideer til hvad der ellers kan være?
Er ladetrykket ved fuldlast på 1,3 barg højt nok i forhold til den motor? Mistænker at reguleringen på turboladeren hænger, undrer dog bare at der ikke kommer nogle fejlmeldinger på grund af for lavt tryk.
Håber i kan hjælpe, er ved at være rimelig tør for ideer til at udelukke fejlårsager.
Sent from my iPhone using Tapatalk