Side 1 af 2

Olie spray system, stempel køling

: 10 feb 2015, 19:38
af Kuno
Jeg går og roder med tanken om at bygge stempel køling på min motor. En gammel Renault C1J motor. Er der nogle herinde der har erfaringer med eftermontering af stempel køling? Hvor på blokken skal mand finde olie? Er et ekstern system ude fra at fortrække? Alt indput er velkommen :D

Re: Olie spray system, stempel køling

: 10 feb 2015, 22:24
af K-FINN
I en toyota blok, går der oliekanal hvori man bore og montere olie dyser.

Re: Olie spray system, stempel køling

: 11 feb 2015, 07:27
af Kuno
K-FINN skrev:I en toyota blok, går der oliekanal hvori man bore og montere olie dyser.

Ok, lyder simpelt :? Men på en C1J blok ved jeg ikke lige om der er disse oliekanaler. Er det ikke normalt at der går en oliekanal ud til hver pandeleje hvor man eventuelt kan sniffe sig på?

Re: Olie spray system, stempel køling

: 07 mar 2015, 15:13
af Thomas h p
Med mindre du vil lave et temmelig seriøst turbo setup, så det nok overkill :)

Re: Olie spray system, stempel køling

: 16 mar 2015, 14:53
af rofl
Cosworth motorer har et system du nemt vil kunne montere næsten i alle 4 cyl motorer uden du behøver gøre noget ved blok, og det virker fint. Så mit forslag vil være du finder en oiliepumpesæt fra en ældre cosworth motor.

Re: Olie spray system, stempel køling

: 16 mar 2015, 18:04
af møffe
rofl skrev:Cosworth motorer har et system du nemt vil kunne montere næsten i alle 4 cyl motorer uden du behøver gøre noget ved blok, og det virker fint. Så mit forslag vil være du finder en oiliepumpesæt fra en ældre cosworth motor.

Jeg tror ikke det er godt nok, sådan en skal ikke moddes så meget for at lave over STD effekt.

Re: Olie spray system, stempel køling

: 17 mar 2015, 10:09
af Kuno
rofl skrev:Cosworth motorer har et system du nemt vil kunne montere næsten i alle 4 cyl motorer uden du behøver gøre noget ved blok, og det virker fint. Så mit forslag vil være du finder en oiliepumpesæt fra en ældre cosworth motor.


Lyder interessant, er det dette system du tænker på, se vedhæftet.
Jeg har allerede haft ligende i tankerne. En skotforskruning gennem blokken, forgrening i små rør med en dysse i enden, og så stjæle olien udefra, evt. den der allerede går til turboen, skal naturligvis være nok olie til begge.

Re: Olie spray system, stempel køling

: 17 mar 2015, 10:37
af Kuno
Også en mulighed. Lidt risky måske?

Re: Olie spray system, stempel køling

: 17 mar 2015, 12:18
af Lars PH
Er det ikke noget med nogle af de dyser først åbner ved 3 bar eller er det bare noget jeg tror. For vis de gør det er det vel ikke så farligt det sidste billed.

Re: Olie spray system, stempel køling

: 17 mar 2015, 16:21
af rofl
Helt rigtigt Kuno, det havde jeg gjort, og den sidste er jeg heller ikke tilhænger af, men smart nok,,,, hvis man tør.
På en Cosworth motor sidder oliekanalen som i mange andre oppe lige ved bunden af stemplet og det er her fabrikken i nyere typer blok, sætter dyserne (Spray nozlers) fast ved at lave gevind osv...

Du kan også se lidt her: http://www.turbosport.co.uk/showthread.php?t=88738