Pludselig underkompression på lettere pumpet B230 - Årsag??
: 22 jun 2014, 21:49
Hej Folkens..
Nu er der jo en del Volvo-tosser, her på dette forum. Så jeg vil lige høre om der er nogle som har oplevet det samme.. En lang historie gjort kort.
En sund og rask 97'er B230FT med 115.000km adskilles, og får monteret H-profilsstænger. De originale stempler og ringe får lov at køre videre. Motoren får en top fra Overboost racing i Sverige, K knast, custom udstødningsmanifold og en gængs T3-4 hybrid, intercoolersæt fra do88, og meget meget andet.
Maskinen klaskes i en 700 som er født med motronic, og får lov at køre med denne styring i noget tid, for lige at se om alt er ok og tæt osv. Det kører derudaf, og VEMS monteres, og dette bliver kørt ind og maskinen laver 313hk uden problemer. Eneste problem er mangel på benzin ved 330hk, så effekten holdes på 313hk, større dyser bestilles...
Alt er i mellemtiden i den skønneste orden. Men pludselig fra den ene dag til den anden, så er der en voldsom underkompression. Olie op af oliepindsrøret ved let gasgivning. Motoren kan i tomgang finde på at halte lidt, som om den kører på 3 cylindre.
Har i oplevet noget lignende med evt. knækkede stempelringe, revnede stempler osv osv osv, på en pumpet B230 med standard FT stempler?
Normalt bliver der jo talt så romantisk om hvor høje effekter man laver på disse motorer. Så det lyder mystisk at mekanikken pludseligt svigter ved denne "lave" effekt.
Motoren vil blive adskilt snarest, for analyse...
/Dennis
Nu er der jo en del Volvo-tosser, her på dette forum. Så jeg vil lige høre om der er nogle som har oplevet det samme.. En lang historie gjort kort.
En sund og rask 97'er B230FT med 115.000km adskilles, og får monteret H-profilsstænger. De originale stempler og ringe får lov at køre videre. Motoren får en top fra Overboost racing i Sverige, K knast, custom udstødningsmanifold og en gængs T3-4 hybrid, intercoolersæt fra do88, og meget meget andet.
Maskinen klaskes i en 700 som er født med motronic, og får lov at køre med denne styring i noget tid, for lige at se om alt er ok og tæt osv. Det kører derudaf, og VEMS monteres, og dette bliver kørt ind og maskinen laver 313hk uden problemer. Eneste problem er mangel på benzin ved 330hk, så effekten holdes på 313hk, større dyser bestilles...
Alt er i mellemtiden i den skønneste orden. Men pludselig fra den ene dag til den anden, så er der en voldsom underkompression. Olie op af oliepindsrøret ved let gasgivning. Motoren kan i tomgang finde på at halte lidt, som om den kører på 3 cylindre.
Har i oplevet noget lignende med evt. knækkede stempelringe, revnede stempler osv osv osv, på en pumpet B230 med standard FT stempler?
Normalt bliver der jo talt så romantisk om hvor høje effekter man laver på disse motorer. Så det lyder mystisk at mekanikken pludseligt svigter ved denne "lave" effekt.
Motoren vil blive adskilt snarest, for analyse...
/Dennis







