Teknisk viden om alt muligt :)
: 07 maj 2014, 19:54
Hej, jeg har nogle tekniske spørgsmål jeg håber i kan hjælpe mig lidt med..
1. Jeg har læst der kan forekomme turbo surge på 2 måder. Den ene er hvis man nu har en defekt eller mangler en BOV. Den anden forstår jeg ikke helt? Der er selvfølgelig en surge line på et kompressor map, men hvad betyder det? Er det fordi den drejer så hurtigt at turboen ikke kan følge med længere, eller hvordan?
2. Er en map sensor et must-have når man kører i en bil med 300-400hk? Det giver vel en mere præcis måling, men en LMM kan vel stadigvæk følge med? Hvis den kan, hvor går grænsen? Kan man køre med lmm på en bil med 2.000 hk?
3. Et kompressor map som sådan en her: http://www.turbomaster.info/img/aplicac ... ompmap.jpg
forstår det ikke helt.. Hvad jeg har forstået så er tommelfinger reglen 10hk = 1 lb/min (airflow). Ud fra billedet kan du derfor lave 350 hk ved 1,75 pressure ratio. Men du kan også lave 350 hk ved 3,25 pressure ratio. Hvorfor i alverden skulle man IKKE køre med 1,75 pressure ratio? Hvordan vil det nogen sinde kunne betale sig at køre med noget over, det vil vel bare slide mere på motoren? Det kan godt være det er mig der læser det helt forkert... Men kan bare ikke forstå man skulle hæve trykket over 1,75 pressure ratio hvis man sigter efter 350hk. (Choke linien starter dog ved lidt over 1,5, men jeg skriver bare 1,75 som et eksempel.
4. Hvis man fx montere EBoost2, fjerner man så N75 ventilen (VW) og sætter eboosten imellem? Så man faktisk kun behøver en extern wastegate der åbner ved 0,6bar, selvom man køre med tryk på fx. 1,3 bar?
Har i evt. nogle sider hvor man kan læse noget teori? Det behøver ikke kun at være turbo relateret, bare generel motor teknik hvor man kan blive lidt klogere
Tak for din tid.
1. Jeg har læst der kan forekomme turbo surge på 2 måder. Den ene er hvis man nu har en defekt eller mangler en BOV. Den anden forstår jeg ikke helt? Der er selvfølgelig en surge line på et kompressor map, men hvad betyder det? Er det fordi den drejer så hurtigt at turboen ikke kan følge med længere, eller hvordan?
2. Er en map sensor et must-have når man kører i en bil med 300-400hk? Det giver vel en mere præcis måling, men en LMM kan vel stadigvæk følge med? Hvis den kan, hvor går grænsen? Kan man køre med lmm på en bil med 2.000 hk?
3. Et kompressor map som sådan en her: http://www.turbomaster.info/img/aplicac ... ompmap.jpg
forstår det ikke helt.. Hvad jeg har forstået så er tommelfinger reglen 10hk = 1 lb/min (airflow). Ud fra billedet kan du derfor lave 350 hk ved 1,75 pressure ratio. Men du kan også lave 350 hk ved 3,25 pressure ratio. Hvorfor i alverden skulle man IKKE køre med 1,75 pressure ratio? Hvordan vil det nogen sinde kunne betale sig at køre med noget over, det vil vel bare slide mere på motoren? Det kan godt være det er mig der læser det helt forkert... Men kan bare ikke forstå man skulle hæve trykket over 1,75 pressure ratio hvis man sigter efter 350hk. (Choke linien starter dog ved lidt over 1,5, men jeg skriver bare 1,75 som et eksempel.
4. Hvis man fx montere EBoost2, fjerner man så N75 ventilen (VW) og sætter eboosten imellem? Så man faktisk kun behøver en extern wastegate der åbner ved 0,6bar, selvom man køre med tryk på fx. 1,3 bar?
Har i evt. nogle sider hvor man kan læse noget teori? Det behøver ikke kun at være turbo relateret, bare generel motor teknik hvor man kan blive lidt klogere
Tak for din tid.