Benzinpumper i serie, tryk og mængde?
: 09 aug 2010, 18:26
Hvordan påvirkes benzinmængden, hvis man tilslutter en ekstern benzinpumpe i serie med den interne? I mit tilfælde drejer det sig om en TRE 255 lph intern pumpe, og en Bosch ekstern pumpe (jeg mener det er en Bosch 910, 130 lph. v. 5 bar). Jeg kører med 4 bar benzintryk, og regner med et ladetryk på 1,8-2 bar, samt 6x630 ml (v. 3 bar) dyser.
Hvis man ser isoleret på den interne pumpe, så burde den levere 115 lph v. 12V (140 lph v. 13,5V), hvilket som tommelfingerregel er benzin til ~290 hk. (350 hk.).
Nu er jeg så lidt i tvivl om, hvordan en ekstern pumpe påvirker dette regnestykke. Hvor stor en ekstern pumpe skal jeg have i serie, hvis jeg ønsker omkring 220 lph? Kan jeg nøjes med en Bosch 910 (200 lph v. 5 bar), eller skal jeg op i en 984 (165 lph v. 5 bar), eller måske helt op i en 044 (200 lph @ 5 bar). Har den interne pumpes specifikationer indflydelse på mængden, eller er det udelukkende den eksterne pumpe som skal kunne levere nok?
PS: skal jeg regne med mængden v. 12V ell. 13,5V?
Hvis man ser isoleret på den interne pumpe, så burde den levere 115 lph v. 12V (140 lph v. 13,5V), hvilket som tommelfingerregel er benzin til ~290 hk. (350 hk.).
Nu er jeg så lidt i tvivl om, hvordan en ekstern pumpe påvirker dette regnestykke. Hvor stor en ekstern pumpe skal jeg have i serie, hvis jeg ønsker omkring 220 lph? Kan jeg nøjes med en Bosch 910 (200 lph v. 5 bar), eller skal jeg op i en 984 (165 lph v. 5 bar), eller måske helt op i en 044 (200 lph @ 5 bar). Har den interne pumpes specifikationer indflydelse på mængden, eller er det udelukkende den eksterne pumpe som skal kunne levere nok?
PS: skal jeg regne med mængden v. 12V ell. 13,5V?