Forsøg med wastegate som VUS-ventil, stor nok?
: 31 maj 2010, 10:39
Nu er det efterhånden ved at være oppe over med den nye opsætning på min bil, men 1. mekanikeren på min bil (JVK-tuning), mener at min nuværende udstødningskonfiguration nok vil komme til, at sætte begrænsningen. Den består af 3" forrør og kat. (100 celler), 3" rør inkl. en kort Simons-potte 1½ meter henunder bilen, som munder ud i et 70 mm system fra Hartmann (s-formet rør og en bagpotte, hvor overgangen til bagpotten er trykket lidt flad, da den går over bagbroen). En tilsvarende opsætning viste 0,5 bar modtryk i udstødningen. Så han mener vi har 2 muligheder:
1) Udskiftning af Hartmann-delen
2) VUS-ventil efter katalysatoren
Jeg er egentlig glad nok for min Hartmann, da den giver en fin lyddæmpning, og selve lyden passer mig også fint - ikke så meget skralder som med de billigere potter, så så vidt muligt, vil jeg gerne beholde den.
JVK foreslår så, at han at lave en VUS-ventil med en wastegate-ventil. Spørgsmålet er så bare, hvordan man bør dimensionere den!?
En 60 mm Tial har jo en fin størrelse, men den koster jo også klejner.
Vil en 44 mm kunne løfte jobbet (jeg regner med, at ventilen har den fulde løftehøjde at gøre godt med)?
1) Udskiftning af Hartmann-delen
2) VUS-ventil efter katalysatoren
Jeg er egentlig glad nok for min Hartmann, da den giver en fin lyddæmpning, og selve lyden passer mig også fint - ikke så meget skralder som med de billigere potter, så så vidt muligt, vil jeg gerne beholde den.
JVK foreslår så, at han at lave en VUS-ventil med en wastegate-ventil. Spørgsmålet er så bare, hvordan man bør dimensionere den!?
En 60 mm Tial har jo en fin størrelse, men den koster jo også klejner.
Vil en 44 mm kunne løfte jobbet (jeg regner med, at ventilen har den fulde løftehøjde at gøre godt med)?