Side 1 af 4

trykrør/gasspjæld vs hk

: 17 apr 2009, 16:25
af m power
hej.

findes der en formel eller lign til hvor store trykrør/gasspjæld ca skal være i forhold til forventet antal hk.

jeg syntes nemlig at diverse projekter får større og større trykrør/gasspjæld, men for mig ser det ud som om det tit er overkill.

mvh brian

Re: trykrør/gasspjæld vs hk

: 18 apr 2009, 11:11
af Hp Ae86
m power skrev:hej.

findes der en formel eller lign til hvor store trykrør/gasspjæld ca skal være i forhold til forventet antal hk.

jeg syntes nemlig at diverse projekter får større og større trykrør/gasspjæld, men for mig ser det ud som om det tit er overkill.

mvh brian


jeg ved ikke om der er nogen formel for det, men ville mene at jo størrer trykrør jo mere tøven, men der kan jo også komme mere igennem så ved højre rpm kunne jeg forstille mig det har en fordel men i bunden er det nok nederen

: 18 apr 2009, 13:01
af lqs
mere tøven? tror ikke det er målbart ved skift fra 2" til 4" trykrør.
se på en turbomotor som var det en sugemotor. alt hvad der giver ydelse på den ene, gør det samme på den anden....
der kan laves rigtig høje ydelser på forholdsvis små rør og gasspjælde.
omvendt er der nok en grund til at tingene har den Ø på en lastbil som det har! lav det så stort som pladsen tillader. hellere få lange bøjninger og lidt ned i Ø end omvendt. har prøvet at lave langt over 1000hk og nm på 3" (ø76mm) gasspjæld og 3" udstødning og lyddæmper. dog med åben afgang fra wg.
MVH søren

: 18 apr 2009, 13:07
af pkallesoe
har det ikke noget at gøre med hvor meget luft turboen flytter?
Mit umidelbare gæt ville lyde på at der skal mere tryk til at flytte større areal af luft ?

: 18 apr 2009, 13:20
af lqs
areal? man kunne godt argumentere for at det forholdt sig omvendt af hvad du (måske?) beskriver!

: 18 apr 2009, 13:51
af pkallesoe
jeg tænker bare at på udgangen af turboen, hvor trykluften kommer ud, hvis den skal over i et stort rør, giver det så ikke turbolæns? lidt ligesom hvis du pumper luft ind i et stort rør frem for et lille rør, kan du mærke mest i enden med det lille ? (inden for rimelighedens grænser)

: 18 apr 2009, 14:00
af lqs
du har ret i det med turbolens. men optimalt lavet ville sådan et rør være konisk. prøv så at tænk på hvad der sker gennem en alm ladeluftkøler. igen kig lastbil!
noget man skal holde sig for øje ved trykladning. det er ikke trykket der giver merydelsen. det er mængden (vægten af luft). mange gange er det to forskellige ting.
MVH søren

: 19 apr 2009, 18:47
af Hp Ae86
lqs skrev:mere tøven? tror ikke det er målbart ved skift fra 2" til 4" trykrør.
se på en turbomotor som var det en sugemotor. alt hvad der giver ydelse på den ene, gør det samme på den anden....
der kan laves rigtig høje ydelser på forholdsvis små rør og gasspjælde.
omvendt er der nok en grund til at tingene har den Ø på en lastbil som det har! lav det så stort som pladsen tillader. hellere få lange bøjninger og lidt ned i Ø end omvendt. har prøvet at lave langt over 1000hk og nm på 3" (ø76mm) gasspjæld og 3" udstødning og lyddæmper. dog med åben afgang fra wg.
MVH søren


kommer jo også meget an på ladetryk og turbo størrelse kontra motor, har du et 195/50-15 dæk som der skal 2bar i og et 265/65-16 så tager 16" lidt længere tid at fylde, ved ikke om der er mærkbar forskæld på 2" og 4"

: 19 apr 2009, 19:05
af lqs
prøv at kig lidt på hvilke mængder af luft en mellenstor turbo leverer.
fortæl så hvilken forskel nogen få liter mere i rørføring betyder?
begrebet få liter.... kig lidt på hvor mange flere liter skift fra 2" rør til 3" egentlig betyder, ved en samlet rørlængde på lad os sige 1.5meter.
MVH søren

: 19 apr 2009, 20:47
af Christianc
lqs skrev:prøv at kig lidt på hvilke mængder af luft en mellenstor turbo leverer.
fortæl så hvilken forskel nogen få liter mere i rørføring betyder?
begrebet få liter.... kig lidt på hvor mange flere liter skift fra 2" rør til 3" egentlig betyder, ved en samlet rørlængde på lad os sige 1.5meter.
MVH søren


2" rør ~ 3,1 L
3" rør ~ 6,9 L

Så det er en smule på 1,5 meter