FEJL FUNDET! Tændingsudfald på tunet C20XE motor FEJL FUNDET
: 02 sep 2008, 18:36
Hej alle.
Jeg har fået et problem med min tunede Kadett med C20XE motor.
Motoren er en 2.0 16V med racerstempler og planet topstykke, hvilket gir komp forhold ca 13:1
Toppen er voldsomt bearbejdet, og der er monteret strammere fjedre samt 304 graders knaster med 12mm løft.
Til indsugning har jeg PT en lexmaul ram air monteret, med standard luftmassemåler.
Da motoren blev kørt ind i sidste uge, hævede vi begrænseren fra 7600omdr til 8200-8300omdr, dette er lidt svært at vurdere da speedo er digital og motoren blev mappet ind ude på vejen. Men ud fra km/t i hvert gear samt knasternes arbejdsområde, er det hvad min egen vurdering er.
Hidtil har motoren altid kørt skidegodt op i alle omdr.. og det gjorde den også lige efter den var blevet mappet om. Men 2 dage efter begyndte motoren at hugge ved 7000omdr, nærmest som om der er sat begrænser til. Men holder man på kan motoren sagtens komme op til den indstillede begrænsning ved 8200-8300omdr.
Men hvad er årsagen til at den pludselig laver sådan et "tændingsudfald"?
Jeg har prøvet at skifte tændrør, dette har ikke hjulpet. Nogle har sagt stærkere tændkabler... men hvorfor dør den så allerede ved 7000omdr, da den tidligere trak fint op til 7600omdr.?
En anden teori peger i retning af tændspolen da det er denne der skal generere xxx antal gnister i alle omdrejninger.
Nogle bud der kan lede mig lidt nærmere på vej?
Jeg har fået et problem med min tunede Kadett med C20XE motor.
Motoren er en 2.0 16V med racerstempler og planet topstykke, hvilket gir komp forhold ca 13:1
Toppen er voldsomt bearbejdet, og der er monteret strammere fjedre samt 304 graders knaster med 12mm løft.
Til indsugning har jeg PT en lexmaul ram air monteret, med standard luftmassemåler.
Da motoren blev kørt ind i sidste uge, hævede vi begrænseren fra 7600omdr til 8200-8300omdr, dette er lidt svært at vurdere da speedo er digital og motoren blev mappet ind ude på vejen. Men ud fra km/t i hvert gear samt knasternes arbejdsområde, er det hvad min egen vurdering er.
Hidtil har motoren altid kørt skidegodt op i alle omdr.. og det gjorde den også lige efter den var blevet mappet om. Men 2 dage efter begyndte motoren at hugge ved 7000omdr, nærmest som om der er sat begrænser til. Men holder man på kan motoren sagtens komme op til den indstillede begrænsning ved 8200-8300omdr.
Men hvad er årsagen til at den pludselig laver sådan et "tændingsudfald"?
Jeg har prøvet at skifte tændrør, dette har ikke hjulpet. Nogle har sagt stærkere tændkabler... men hvorfor dør den så allerede ved 7000omdr, da den tidligere trak fint op til 7600omdr.?
En anden teori peger i retning af tændspolen da det er denne der skal generere xxx antal gnister i alle omdrejninger.
Nogle bud der kan lede mig lidt nærmere på vej?