Høj oktan race fuel+tænding
: 24 maj 2007, 09:24
Har siddet og spekuleret lidt over hvordan det egentlig kan være at man skal stille tændingen "frem" altså øge avanceringen ved højere oktan race fuel? Kan ikke få det til at passe inde i mit hoved og nu har jeg nok tænkt så meget over det at jeg bliver nødt til at have lidt input ude fra. For mig ville det være mere logisk hvis man stillede tændingen mere mod 0 grader da det højere oktan vel netop kan klare at komme under mere tryk inden det selvantænder? Er det mit hoved der tænker helt forkert eller skal man i virkeligheden mindske avanceringen når man hælder højere oktan på.
Grunden til at jeg spørger er at jeg overvejer at forsøge med 108 oktan race fule på kadetten, grundet den høje kompression har jeg hørt at der skulle være effekt at hente ved det. Men ham der foreslog det mener jeg bestemt sagde at man kunne stille tændingen tilbage til næsten 0 grader på 104 oktan i modsætning til de 12 graders avancering den står med nu, som er dér hvor den yder bedst. Er godt klar over at det bliver lidt at famle i blinde at forsøge sig med at stille tændingen ind med 108 oktan uden et rullefelt, men uden at stille tændingen nogen grader enten den ene eller anden vej er der jo nok ikke det store at hente ved 108 oktan.
Håber at der er én der kan hjælpe mig lidt ud af min forvirring.
Grunden til at jeg spørger er at jeg overvejer at forsøge med 108 oktan race fule på kadetten, grundet den høje kompression har jeg hørt at der skulle være effekt at hente ved det. Men ham der foreslog det mener jeg bestemt sagde at man kunne stille tændingen tilbage til næsten 0 grader på 104 oktan i modsætning til de 12 graders avancering den står med nu, som er dér hvor den yder bedst. Er godt klar over at det bliver lidt at famle i blinde at forsøge sig med at stille tændingen ind med 108 oktan uden et rullefelt, men uden at stille tændingen nogen grader enten den ene eller anden vej er der jo nok ikke det store at hente ved 108 oktan.
Håber at der er én der kan hjælpe mig lidt ud af min forvirring.