Side 1 af 1
Cold Air Intake ?
: 11 mar 2007, 21:13
af ahn
Haløj!
Jeg skal til at hjælpe en ung gut med at lave et Cold Air Intake system med et K&N filter, det er til en Nissan med en GA16DE motor.
Vi har i den forbindelse pløjet en stak bilblade igennem for at få lidt inspiration, der er vi faldet over et system fra
SIMOTA kaldet "Big Belly intake pipe" og et andet fra
J'S RACING kaldet "Super Intake", på disse systemer bliver diameteren på røret mellem indsugningen og luftfilteret, noget større på midten, det skulle åbenbart give bedre speederrespons i mellem området (disse systemer var på Honda'er med VTEC motor).
Nu er spørgsmålet så, er der noget som kan gavne på en Nissan GA16DE eller skal vi bare lave røret med samme diameter hele vejen frem til filteret
Jeg håber at der er nogen af jeg der har erfaring omkring dette, og som vil bruge lidt af den sparsomme fritid, på at dele rundhåndet ud af denne erfaring.
På forhånd tak for hjælpen
: 17 mar 2007, 18:34
af ahn
Hallo!
Er der slet ikke nogen som kan hjælpe

: 17 mar 2007, 19:05
af Morten VJ
Prøv det, da det ikke kan skade.
Men for at besvare det ordentligt.
Så kræver det nogle ganske omfattende beregninger, og prøver på rulle felt før man ved om det virker.
Det man ved der virker er kold luft med minimale restriktion.
Resten bliver rent gætværk uden et motorsimulerings program, af den type man bruger i udviklings afdelingerne, en prøvebænk. en mængde prototyper, og god tid.
MVH
Morten
: 17 mar 2007, 21:19
af grydesvamp
mildest talt tror jeg ikke der er det vilde at hente der så længe i fodrer motoren med god KOLD luft direkte fra hjukassen,scooped, cup indsugningen osv kan der hvis ikke rigtig gøres mere.. et stegetermometer i indsugnings røret helt oppe ved gasspjældet og et magentil i den fri luft de skal gerne vise ca det samme og su har et ret godt resultat..
: 18 mar 2007, 00:14
af klyfax
Kold luft indsugning er kun godt, hvis ikke man har tryk tab fra filter til gasspjæld... Og den skal IKKE ned og sidde i hjul kassen, vand kan ikke komprimeres...
a
: 18 mar 2007, 11:44
af tonnilerche
kan ikke finde sitet nu, men fandt noget hvor en eller anden testede forskellige rør-diametre og længder på en charade 1.6 motor ( 105hk std )
han vandt 4-5hk ved at optimere på det punkt. Og det var med et almindeligt keglefilter for enden af røret.
Jeg har selv tænkt på at lave noget med noget rørføring helt ude fra snuden med et filter lige foran hvor luften så skal presses ind igennem, som den eneste modstand i systemet ud over en blød bøjning hele vejen rundt om blokken. min eneste tanke er bare om det kan betale sig, eller om man bare skal finde et indsatsfilter til ens originale filterkasse, og noget tørretumbler-slange fra snuden og ind til filter-kassen.
: 18 mar 2007, 12:18
af Morten VJ
Hvis vi tager udgangspunkt i at fabrikkens udviklingsafdeling ikke er totale idioter, så er standart systemet optimeret efter motorkarekteristikken, og støj, og en mængde andre ting.
Find støjreduktionerne og du vil finde effekt.
Tun motoren og fabrikkens opsætning virker ikke mere, men skal laves bedre, dvs. større for at få udbytte af motortuningen.
Et af de værste eksempler på forkert luftfilter tuning. Jeg har set var på en Honda S2000.
Her sidder den originale luftfilter kasse imellem motor og køler, men trækker kold luft fra fronten igennem en slange.
Tuneren- ejeren af bilen finder det største k&n filter der er plads til, men fjerner luftfilterkassen.
Og lader filtret trække luften der er opvarmet af køleren.
Hvor mange hk fik han lige ud af denne modefikation
Lyden har han fået, og den føles helt sikkert hurtigere, men er den nu også det
Et manometer, og et thermometer kan meget hurtigt give svaret.
MVH
Morten
a
: 18 mar 2007, 12:31
af tonnilerche
morten:
støjreduktioner? tænker du på resonans i indsugningssystemet?
: 18 mar 2007, 12:57
af Morten VJ
Ja det er det jeg tænker på.
Resonansen kan bruges til at opnå en bedre fyldningsgrad, men det kan også gøre at det larmer mere.
Og dermed skal systemet støjdæmpes.
Så hvis vi vinder 5 hk ved dellast vhaf. resonans tuning, og mister 3 hk i topeffekt ved den efterfølgende støjdæmpning.
Hvad ville du så vælge til en ganske alm. gadebil?
MVH
Morten
a
: 18 mar 2007, 14:29
af tonnilerche
jeg ville klart gå efter fuld hk.
men jeg er også en af dem der er temmelig ligeglad med komfort.