Alt for store dyser??
: 22 dec 2006, 22:21
Nu har jeg efterhånden læst en del emner her på siden der omhandler dysestørrelser. Jeg synes godtnok at generelt hele tiden bliver snakket om meget store dyser...
Jeg kan ikke forstå at det er nødvendigt med så store dyser som der som regel bliver snakket om.
Da jeg lavede min motor, sagde alle også til mig at mine dyser var ALT ALT for små til min ønskede effekt. Men jeg var stædig, og mente helt bestemt at de altså VAR store nok. Det kunne jo kun komme an på en prøve.
Der er tale om 275 ml. @3bar Bosch højohms dyser. Motoren er en gammel FIAT turbo motor. 1,4 8V meget simpel motor. Men den laver da 224 hk med en DC på 84. AFR ligger på 11,8 når den er oppe i omdrejninger med fuldt tryk på. Den kører med 1,5 bar i tryk.
Dette er vel og mærke UDEN progressiv regulator, men bare med en ganske almindelig Bosch regulator. Jeg har tjekket numrene på dyserne mange gange, så der er ikke noget at være i tvivl om. 275,8 ml. ved 43,5 PSI.
Målingen blev foretaget hos natmekanikeren, ved sidste effekt-træf. (sølvfarvet Fiat Uno). Jeg har også fået den målt hos Bruno Hansen Motorsport - her til 240 hk.
Jeg ved godt at med en DC på 84 er dyserne presset, og holdbarheden er (måske) nedsat selvom jeg tvivler. Men stadig! Hvis de leverer nok benzin til 224 hk med en DC på 84, ville de vel kunne levere nok benzin til 205-10 hk med en DC på 78-80 stykker...
Jeg kender ikke BSFC værdien på min motor, men det er ikke en moderne motor. Og uanset hvad den er, vil det jo ikke gøre så stor en forskel så vi skal op og snakke 400 ml. dyser. Eller større. Overhovedet ikke faktisk...
Så regnemaskinerne er sikkert gode nok, men efter min mening alt for pesimistiske. Jeg tror også at der er mange der glemmer at opgivelserne som regel er ved 3 bar. og en turbomotor der kører med 1 bar i tryk kører med 4 bars benzintryk med en alm. lineær regulator. Så giver det jo pludselig en helt anden benzinmænge på den samme dyse.
Så jeg personligt gad ikke eventuelt bøvl med dårlig tomgang osv. fordi dyserne var valgt så meget for store. Jeg er igang med at lave lidt flere ændringer på bilen nu, og der skal også andre dyser i. Men de bliver ikke større end 350 ml. og det er jeg med lidt logisk tænkning overbevist om rækker til 250+ hk.
Jeg kan ikke forstå at det er nødvendigt med så store dyser som der som regel bliver snakket om.
Da jeg lavede min motor, sagde alle også til mig at mine dyser var ALT ALT for små til min ønskede effekt. Men jeg var stædig, og mente helt bestemt at de altså VAR store nok. Det kunne jo kun komme an på en prøve.
Der er tale om 275 ml. @3bar Bosch højohms dyser. Motoren er en gammel FIAT turbo motor. 1,4 8V meget simpel motor. Men den laver da 224 hk med en DC på 84. AFR ligger på 11,8 når den er oppe i omdrejninger med fuldt tryk på. Den kører med 1,5 bar i tryk.
Dette er vel og mærke UDEN progressiv regulator, men bare med en ganske almindelig Bosch regulator. Jeg har tjekket numrene på dyserne mange gange, så der er ikke noget at være i tvivl om. 275,8 ml. ved 43,5 PSI.
Målingen blev foretaget hos natmekanikeren, ved sidste effekt-træf. (sølvfarvet Fiat Uno). Jeg har også fået den målt hos Bruno Hansen Motorsport - her til 240 hk.
Jeg ved godt at med en DC på 84 er dyserne presset, og holdbarheden er (måske) nedsat selvom jeg tvivler. Men stadig! Hvis de leverer nok benzin til 224 hk med en DC på 84, ville de vel kunne levere nok benzin til 205-10 hk med en DC på 78-80 stykker...
Jeg kender ikke BSFC værdien på min motor, men det er ikke en moderne motor. Og uanset hvad den er, vil det jo ikke gøre så stor en forskel så vi skal op og snakke 400 ml. dyser. Eller større. Overhovedet ikke faktisk...
Så regnemaskinerne er sikkert gode nok, men efter min mening alt for pesimistiske. Jeg tror også at der er mange der glemmer at opgivelserne som regel er ved 3 bar. og en turbomotor der kører med 1 bar i tryk kører med 4 bars benzintryk med en alm. lineær regulator. Så giver det jo pludselig en helt anden benzinmænge på den samme dyse.
Så jeg personligt gad ikke eventuelt bøvl med dårlig tomgang osv. fordi dyserne var valgt så meget for store. Jeg er igang med at lave lidt flere ændringer på bilen nu, og der skal også andre dyser i. Men de bliver ikke større end 350 ml. og det er jeg med lidt logisk tænkning overbevist om rækker til 250+ hk.