udstødning diameter, begrænsning
: 10 dec 2006, 21:38
hej..
jeg har før lavet et indlæg med valg af udstødningsdiameter fra manifolden ned til mellempotte, fra mellempotte til alm potte osv...
nogle siger det ikke betyder det store, om man tager 2" eller 1.5" eller lignende... men nu er det en daihatsu 1.6 sugemotor, og så har jeg læst mig frem til at scavenging er en relativ vigtig ting. ( scavenging er bagtrykket på udstødningssiden, der sikrer at bilen kører ordentligt... bare lige så vi har alle med ).
først ville jeg sige at en 2" var passende, men det er jo kun en 1.6 motor..
Ide 1:
2" fra manifold med indsatsstykke lige før potten så man ka lave et indsnævrings-stykke ( selvfølgelig konisk og lavet med korrekt vinkel, hvor jeg så må finde på en indsnævring ved indgangen på potten også, da næsten alle potter er med 2.5" indgang ).
Ide 2:
jeg har en eller anden ide om at jeg skal finde udstødningen fra en daihatsu applause ( den hvorfra motoren kommer fra ), og så udregne hvor meget volumen der faktisk er i sådan en udstødning, hele vejen fra slutningen af manifold til bagpotten, og så lave en udstødning med samme volumen? det er vel det mest "korrekte" at gøre?
Det er et svært emne at blive klog på, for der findes 2 regler inden for dette... en der siger at bagtryk er noget der skal hoppe i havnen - dvs jo større jo bedre, og en der siger at bagtryk er en nødvendig del da det holder udstødningsgasserne varme og dermed skaber et hurtigere flow gennem udstødningen ( varmt luft bevæger sig hurtigere end kold luft når det "presses" ).. min vurdering er at de folk der siger at jo større jo bedre, er motorer med trykladning.
Jeg håber i er friske på at tage emnet op igen. De fleste vil sikkert sige at det er ligemeget, men jeg ønsker at gøre det 100% korrekt og optimere så meget selvom det "kun" er udstødningen.
Det skal siges at der også kommer en 400 cellers katalysator på, nok istedet for mellempotten.
der findes et hav af artikler på google og links til forums hvor folk diskuterer det, men ingen ser ud til at vide helt præcist hvad der er vigtigt og hvordan man vælger den korrekte diameter osv..
Mvh Tonni Lerche.
jeg har før lavet et indlæg med valg af udstødningsdiameter fra manifolden ned til mellempotte, fra mellempotte til alm potte osv...
nogle siger det ikke betyder det store, om man tager 2" eller 1.5" eller lignende... men nu er det en daihatsu 1.6 sugemotor, og så har jeg læst mig frem til at scavenging er en relativ vigtig ting. ( scavenging er bagtrykket på udstødningssiden, der sikrer at bilen kører ordentligt... bare lige så vi har alle med ).
først ville jeg sige at en 2" var passende, men det er jo kun en 1.6 motor..
Ide 1:
2" fra manifold med indsatsstykke lige før potten så man ka lave et indsnævrings-stykke ( selvfølgelig konisk og lavet med korrekt vinkel, hvor jeg så må finde på en indsnævring ved indgangen på potten også, da næsten alle potter er med 2.5" indgang ).
Ide 2:
jeg har en eller anden ide om at jeg skal finde udstødningen fra en daihatsu applause ( den hvorfra motoren kommer fra ), og så udregne hvor meget volumen der faktisk er i sådan en udstødning, hele vejen fra slutningen af manifold til bagpotten, og så lave en udstødning med samme volumen? det er vel det mest "korrekte" at gøre?
Det er et svært emne at blive klog på, for der findes 2 regler inden for dette... en der siger at bagtryk er noget der skal hoppe i havnen - dvs jo større jo bedre, og en der siger at bagtryk er en nødvendig del da det holder udstødningsgasserne varme og dermed skaber et hurtigere flow gennem udstødningen ( varmt luft bevæger sig hurtigere end kold luft når det "presses" ).. min vurdering er at de folk der siger at jo større jo bedre, er motorer med trykladning.
Jeg håber i er friske på at tage emnet op igen. De fleste vil sikkert sige at det er ligemeget, men jeg ønsker at gøre det 100% korrekt og optimere så meget selvom det "kun" er udstødningen.
Det skal siges at der også kommer en 400 cellers katalysator på, nok istedet for mellempotten.
der findes et hav af artikler på google og links til forums hvor folk diskuterer det, men ingen ser ud til at vide helt præcist hvad der er vigtigt og hvordan man vælger den korrekte diameter osv..
Mvh Tonni Lerche.