Turbo på Vectra - kompresion...

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Aarosin
Junior Medlem
Indlæg: 90
Tilmeldt: 22 sep 2006, 01:56
Geografisk sted: Midt på sjælland
Kontakt:

Turbo på Vectra - kompresion...

#1 Indlæg af Aarosin »

Hey..

Er ved at gå igang med et mindre turboprojekt på min vectra!!

Der er tale om en 1,6 16v (X16XEL).

jeg er blevet i tvivl om hvor meget kompresionen skal sænkes!!
Std er den 10.5:1!!

Planen er smede stempler osv.!! - så er jeg nemli fri for tyk toppakning :twisted:

Håber nogen kan hjælpe!!

Aarosin
uno
Senior Medlem
Indlæg: 484
Tilmeldt: 23 aug 2005, 20:25
Geografisk sted: sydjylland

#2 Indlæg af uno »

hvis planen er smede stempler behøver du ikke tænke bare arbejde...
de stempler du køber er sænket til hvad godt er.
woesner er et af de billigere mærker men de ser meget fine ud og jeg glæder mig meget til at bruge mine
Martin!
Mester Medlem
Indlæg: 590
Tilmeldt: 17 mar 2005, 20:59
Geografisk sted: Fyn

#3 Indlæg af Martin! »

uno skrev:hvis planen er smede stempler behøver du ikke tænke bare arbejde...
de stempler du køber er sænket til hvad godt er.
woesner er et af de billigere mærker men de ser meget fine ud og jeg glæder mig meget til at bruge mine


Nogen der forhandler dem her hjemme, eller er det udlandet man skal til..
Brugeravatar
duckstar
Mester Medlem
Indlæg: 784
Tilmeldt: 27 nov 2003, 21:55
Geografisk sted: Brønshøj/Husum

#4 Indlæg af duckstar »

Med smedede stempler vil du stadig skulle ned i 9:1 før det bliver fornuftigt... jeg har en motor med eftermonteret turbo, og dens kompression var originalt 11:1 og med 9:1 i kompression takket være smedede stempler er den i vinkel.
Vh. Anders
Brugeravatar
klyfax
Mester Medlem
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
Geografisk sted: Sweden

#5 Indlæg af klyfax »

Hvor mange HK? Hvor meget tryk skal du køre med? For hvis det bare er 0.6 bar, så er en neddrejning det billigste, og det virker ganske udemærket. Hvis ikke man vil gå hen til en dobblte toppakning.
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
Aarosin
Junior Medlem
Indlæg: 90
Tilmeldt: 22 sep 2006, 01:56
Geografisk sted: Midt på sjælland
Kontakt:

...

#6 Indlæg af Aarosin »

Hvor meget tryk jeg skal køre med ved jeg ikke endnu!! - men jeg har fundet nogen stempler der ser rigtig lækre ud i england!!

Jeg regner med at den skal lave 170 - 200 hk i første omgang!!

Laderen er købt og det er til en start en T25'er - fandt den nyrenoveret til en RIGTIG go pris!! så den kan altid opgraderes... :up:

Aarosin
Brugeravatar
klyfax
Mester Medlem
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
Geografisk sted: Sweden

#7 Indlæg af klyfax »

Hvor så ikke en 2.0 16v med et 8v topdæksel? Med eftermonteret turbo?
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
heino ascona b
Medlem
Indlæg: 120
Tilmeldt: 11 maj 2004, 18:06
Geografisk sted: østfyn

#8 Indlæg af heino ascona b »

klyfax skrev:Hvor så ikke en 2.0 16v med et 8v topdæksel? Med eftermonteret turbo?


fordi det ikke kan lade sig gøre :wink:
uno
Senior Medlem
Indlæg: 484
Tilmeldt: 23 aug 2005, 20:25
Geografisk sted: sydjylland

#9 Indlæg af uno »

Martin! skrev:
uno skrev:hvis planen er smede stempler behøver du ikke tænke bare arbejde...
de stempler du køber er sænket til hvad godt er.
woesner er et af de billigere mærker men de ser meget fine ud og jeg glæder mig meget til at bruge mine


Nogen der forhandler dem her hjemme, eller er det udlandet man skal til..


Nordicturbo eller 20v.dk kan ikke huske hvad de helst vil kaldes
hygge
Nyt Medlem
Indlæg: 36
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Sjælland, Vordingborg

#10 Indlæg af hygge »

Det var da ærgeligt at du har købt lader. :| Jeg har da nok ellers lige det du kunne bruge! En tb2525 lader med manifold og forrør, til en x16xel. :wink:
Det med smedet stempler lyder som en meget fin ide, min gamle motor kørte bare med neddrejede stempler(1,5mm) og det holdte ikke i længden. Jeg kørte med OB 0,8bar faldenede til 0,6 konstant.
Besvar