Saab 2.0 ombygget fra karburator til turbo
: 25 jun 2006, 20:16
Davs alle. Har fået min saab ombygget til turbo (selvgjort er velgjort, og dog!)
Den er fra 85, og hvis nogle herinde kender til saab, så er det en H-motor med 8 ventiler og Bosch mekanisk indsprøjtning.
Idag var bilen på første testtur, kun med GLT (Grundladetryk (når elektronikken ikke er koblet til endnu for at styre det)) som er 0,45 bar.
Bilen stod og blev varm og kølersystem blev udluftet. Jeg kørte kun med 3" forrør fordi resten af udstødningen (også i 3") ville komme i næste uge
Da den så var klar tog jeg den ud på vejen og trillede lidt. Første gang den så skulle have fuld ladetryk tog jeg mod til mig, og i 2. gear fik den fra 2000 til 5000 omdrejninger med fuld tryk. Det var en succes. Så i 3. gear, hvor den fik lov at lave fuld tryk 2 gange mere.
Jeg vendte om og ville køre tilbage i garagen. Da den så skulle lave tryk igen blev min forrude pludselig bladret, det var motorolie! (Kølerhjelmen lå da på græsplænen, altså ikke monteret)
Mig ind til siden og ringe efter en gut med slæbetov. Bilen blev trukket på værksted, og jeg fandt ud af, at den havde skubbet olien tilbage igennem påfyldningsrøret som går ned i sumpen. Nu er mit spørgsmål til jer, hvorfor?
Jeg har 2 muligheder for oliedamp-udsugning i ventildækslet, en tyk og en tynd slange. Den tykke er blændet af, og den tynde er sat på til manifolden med en en-vejs ventil så den kun kan suge dampe ud, og ikke puste luft deri.
Kan der være så meget underkompression? Kan min nye toppakning (Biltema!) være gået? Eller er det normalt, fordi jeg har blændet den tykke slange af og istedet bør køre med catchtank ?
Den er fra 85, og hvis nogle herinde kender til saab, så er det en H-motor med 8 ventiler og Bosch mekanisk indsprøjtning.
Idag var bilen på første testtur, kun med GLT (Grundladetryk (når elektronikken ikke er koblet til endnu for at styre det)) som er 0,45 bar.
Bilen stod og blev varm og kølersystem blev udluftet. Jeg kørte kun med 3" forrør fordi resten af udstødningen (også i 3") ville komme i næste uge
Da den så var klar tog jeg den ud på vejen og trillede lidt. Første gang den så skulle have fuld ladetryk tog jeg mod til mig, og i 2. gear fik den fra 2000 til 5000 omdrejninger med fuld tryk. Det var en succes. Så i 3. gear, hvor den fik lov at lave fuld tryk 2 gange mere.
Jeg vendte om og ville køre tilbage i garagen. Da den så skulle lave tryk igen blev min forrude pludselig bladret, det var motorolie! (Kølerhjelmen lå da på græsplænen, altså ikke monteret)
Mig ind til siden og ringe efter en gut med slæbetov. Bilen blev trukket på værksted, og jeg fandt ud af, at den havde skubbet olien tilbage igennem påfyldningsrøret som går ned i sumpen. Nu er mit spørgsmål til jer, hvorfor?
Jeg har 2 muligheder for oliedamp-udsugning i ventildækslet, en tyk og en tynd slange. Den tykke er blændet af, og den tynde er sat på til manifolden med en en-vejs ventil så den kun kan suge dampe ud, og ikke puste luft deri.
Kan der være så meget underkompression? Kan min nye toppakning (Biltema!) være gået? Eller er det normalt, fordi jeg har blændet den tykke slange af og istedet bør køre med catchtank ?