Tænding på en trykladet benzin motor
: 31 jan 2006, 23:51
Hej,
Er der nogen som kan forklare, hvorfor man kan stille tændingen tilbage mod TDC ved øget ladetryk og stadig have en motor som yder optimalt?
For at undgå misforståelser fra start: Jeg mener mindre fortænding.
Eks. Hvis man har en motor, som ved sug har optimal fortænding ved 34gr BTDC. Når der så kommer tryk på sættes den måske 20gr BTDC.
Nu vil motoren ikke yde optimalt mere eller hvad?
Jeg har set en motor, som har været stillet til så lidt som 9gr BTDC.
Hvis man vil svare, at det er fordi den vil tændings banke, så læs spørgsmålet igen, før man svare.
På forhånd tak
Bemmer
Er der nogen som kan forklare, hvorfor man kan stille tændingen tilbage mod TDC ved øget ladetryk og stadig have en motor som yder optimalt?
For at undgå misforståelser fra start: Jeg mener mindre fortænding.
Eks. Hvis man har en motor, som ved sug har optimal fortænding ved 34gr BTDC. Når der så kommer tryk på sættes den måske 20gr BTDC.
Nu vil motoren ikke yde optimalt mere eller hvad?
Jeg har set en motor, som har været stillet til så lidt som 9gr BTDC.
Hvis man vil svare, at det er fordi den vil tændings banke, så læs spørgsmålet igen, før man svare.
På forhånd tak
Bemmer