Side 1 af 1

Ford Escort - Div Spørgsmål

: 27 jul 2005, 15:19
af zaicrez
Jeg havde lige lidt forskelligt jeg ville spørge om før jeg går igang med at invistere i nye dele (spjæld fra 2.0 mondeo, eller 1.8i spjæld der er blevet boret op og knaster)

Jeg har invisteret i noget 2.5" rustfrit rør, en 45 graders bøjning og en 90 graders bøjning samt ca 70 cm lige rør, som en kammerart skal svejse til mig, som jeg så kan bruge til min indsugning, men er 2.5" stort nok til et Mondeo 2.0 spjæld? eller skal jeg have noget større?
(Billede af rørene er sendt med)

For det andet har jeg fået en dims, der angiveligt skulle være en luftmasse-måler fra en mondeo 2.0, men jeg kan ikke se om det er en fra en 2.0 eller 1.8, det eneste jeg kan se er at den er MEGET større end den der i forvejen sidder på min Escort 1.8i 16v 105 hk fra 95' (DOHC - IKKE Zetec) - og at de slet ikke ligner hinanden, det kan I måske hjælpe mig med at finde ud af?
(Billeder er sendt med)

For det tredje har jeg monteret 2.75" Udstødning fra min kat, og resten af vejen ud med 'ny' bagpotte, kan dette have givet nogen effekt? eller skal katten væk før man kan tale om at vinde større effekt ved at montere større udstødning?

: 27 jul 2005, 15:20
af zaicrez
Lige et billede mere (:

: 27 jul 2005, 18:32
af MØFFE(uden login)
en escort 16V er en zetec.. lige meget hvad det er for en.. lige undtaget en RS2000 . dohc som der står på ventildækslet. betyder bare at der er 2 knastaksler. dobbelt over head cam..

: 27 jul 2005, 22:34
af Nolan
Ja, en 16-Escort ER en Zetec med mindre det er en RS2000.

Standard-spjældet er 50mm. Mondeo 2.0 er 60mm.
Studsen på begge er 70mm, så dette burde være nok til indsugningen.

MAF'en fra Mondeo'en er også 70mm, så større rør giver dig ikke den store fordel, da alt dette ligger efter MAF'en.

Lige en ting.....
Hvis du rykker den originale indsugning helt af, kan du høre tomgangsventilen ret tydeligt. Den er pulsvidde-moduleret og det lyder lidt som et tågehorn på en færge, når den står i tomgang. Til gengæld får du en ret laber lyd, når den får noget skrue.

Og skal vi så lige blive enige om, at hverken spjæld eller knaster giver noget som helst uden en anden motorstyring (eller ihvertfald chip) ?

/Nolan

: 28 jul 2005, 00:49
af møffe
normalt "trykker" man benzin tryksregulatoren. hvor meget vd jeg ikke. men har en bekendt der har lavet en del af de konverteringer med succes. så det virker fint. de bliver oftest målt til 120-140 hk. med det opsæt.

: 28 jul 2005, 03:23
af Nolan
møffe skrev:normalt "trykker" man benzin tryksregulatoren. hvor meget vd jeg ikke. men har en bekendt der har lavet en del af de konverteringer med succes. så det virker fint. de bliver oftest målt til 120-140 hk. med det opsæt.


Åh, det gør ondt inderst inde, når jeg hører sådan noget.....
Der er ingen, der kan 'trykke' en regulator nøjagtigt. Det er muligt, at der er nogen det lykkes for nogen men det er ikke optimalt. Det der sker er at mængden flyttes liniært op, hvilket jo også betyder at du feder resten af map-et op. Selfølgeligt kan ECU'en kompensere noget for det vha self-learning men det må være bedre at få det kørt ordentligt ind.

Mvh
Nolan

: 28 jul 2005, 17:28
af zaicrez
Nolan skrev:Ja, en 16-Escort ER en Zetec med mindre det er en RS2000.

Standard-spjældet er 50mm. Mondeo 2.0 er 60mm.
Studsen på begge er 70mm, så dette burde være nok til indsugningen.

MAF'en fra Mondeo'en er også 70mm, så større rør giver dig ikke den store fordel, da alt dette ligger efter MAF'en.

Lige en ting.....
Hvis du rykker den originale indsugning helt af, kan du høre tomgangsventilen ret tydeligt. Den er pulsvidde-moduleret og det lyder lidt som et tågehorn på en færge, når den står i tomgang. Til gengæld får du en ret laber lyd, når den får noget skrue.

Og skal vi så lige blive enige om, at hverken spjæld eller knaster giver noget som helst uden en anden motorstyring (eller ihvertfald chip) ?

/Nolan


Som du skriver skulle mit spjæld standart være 50 mm, men mit er kun ~42 mm - se billede.

Noget helt andet er om det bedre kan betale sig at få det standart boet op, og om det evt kan bores mere end de 60 mm op?
- Målte også indsugningsmainfolden den er ca de 60 mm - kan dette evt bores op, og vil det have effekt?

- Det du skriver med pulsvidde-moduleret - hvor sidder det, og hvordan siger du jeg skal gøre for at få den til at lyde sådan? :-)

: 28 jul 2005, 18:46
af møffe
Nolan skrev:
møffe skrev:normalt "trykker" man benzin tryksregulatoren. hvor meget vd jeg ikke. men har en bekendt der har lavet en del af de konverteringer med succes. så det virker fint. de bliver oftest målt til 120-140 hk. med det opsæt.


Åh, det gør ondt inderst inde, når jeg hører sådan noget.....
Der er ingen, der kan 'trykke' en regulator nøjagtigt. Det er muligt, at der er nogen det lykkes for nogen men det er ikke optimalt. Det der sker er at mængden flyttes liniært op, hvilket jo også betyder at du feder resten af map-et op. Selfølgeligt kan ECU'en kompensere noget for det vha self-learning men det må være bedre at få det kørt ordentligt ind.

Mvh
Nolan


du ved hvordan det er .. folk vil ikke betale pengene til en chip/justering. jeg ved at han har en benzintryksmåler på.. så det bliver ikke gjort på må og få.. kun ca.. :wink: :wink: :wink: