Centrifugalkompressor og placering af gasspjæld
: 13 jun 2005, 14:43
Javel så - nu har jeg fået min Rotrex centrifugalkompressor (i ved, dem der nærmest er den kolde side af en turbo med et remhjul på i stedet for udstødningsturbinen) hjem, og går så småt og lurer på hvordan det skal monteres.
Bilen det skal på er en Jetta 16V (i al væsentlighed er den ude foran magen til en Golf 2 16V). Plads skal jeg nok finde ud af - laderen er ikke vildt stor, og jeg har set en del billeder af at det KAN lade sig gøre at sætte den f.eks. under generatoren.
Anyway - mit spørgsmål går mere på placering af gasspjældet - up- eller downstream fra laderen?
Nemmest er naturligvis downstream - for så lader jeg bare gasspjældet sidde hvor det er, og så er den skid jo sådan set slået.
Men fra en kammerat der har nørklet med en BMW E30 med Rotrex ved jeg at uden en recirkulerende BOV der har en pæn kapacitet, så bliver man bindegal af at køre med det setup ved delgas - det larmer hele tiden fordi kompressoren flytter mere luft end der kan bruges.
Med en recirkulerende BOV er man ude om larmen, men det er vel lidt småt med fordelene alligevel (ud over at rørføringen er noget nemmere).
Nogen der har lidt gode bud på hvad der er smart og hvorfor? Har søgt nettet tyndt uden at få rigtigt gode bud - og da særligt amerikanerne, der jo er glade for kompressorer, har det med at bruge kompressorer af positive displacement-typen (f.eks. Eaton og andre Roots varianter) er det svært at overskue præcis hvilke problemer det giver med en centrifugalkompressor der trods alt fungerer på en lidt anden måde.
Bilen det skal på er en Jetta 16V (i al væsentlighed er den ude foran magen til en Golf 2 16V). Plads skal jeg nok finde ud af - laderen er ikke vildt stor, og jeg har set en del billeder af at det KAN lade sig gøre at sætte den f.eks. under generatoren.
Anyway - mit spørgsmål går mere på placering af gasspjældet - up- eller downstream fra laderen?
Nemmest er naturligvis downstream - for så lader jeg bare gasspjældet sidde hvor det er, og så er den skid jo sådan set slået.
Men fra en kammerat der har nørklet med en BMW E30 med Rotrex ved jeg at uden en recirkulerende BOV der har en pæn kapacitet, så bliver man bindegal af at køre med det setup ved delgas - det larmer hele tiden fordi kompressoren flytter mere luft end der kan bruges.
Med en recirkulerende BOV er man ude om larmen, men det er vel lidt småt med fordelene alligevel (ud over at rørføringen er noget nemmere).
Nogen der har lidt gode bud på hvad der er smart og hvorfor? Har søgt nettet tyndt uden at få rigtigt gode bud - og da særligt amerikanerne, der jo er glade for kompressorer, har det med at bruge kompressorer af positive displacement-typen (f.eks. Eaton og andre Roots varianter) er det svært at overskue præcis hvilke problemer det giver med en centrifugalkompressor der trods alt fungerer på en lidt anden måde.