Mitsu colt 1,8, nu med MS og alphaN.
: 30 maj 2005, 13:01
Een gammel bekendt har vist sig at være DHB deltager, og har en mitsu colt med nogle voldsomt hidsige knaster.
Bilen har tidligere kørt med smt6, justerbart bensintryk og oem styring, hvilket virkede fremragende til fuldhane, men ikke ret mange andre steder.
Bilen leverede 187hk v. 7500rpm som den var.
Gik under 7km/l v. alm kørsel, og havde konstant tændingsbanken mellem 3 og 5krpm. Ikke voldsomt, men tydeligt hørbart.
Tomgang stort set ikke-eksisterende.
Ikke så brugbart til hverdag som han gerne ville.
Stort set std motor, knaster er ændret, større gasspjæld, og topstykket afrettet. Ikke nogen egentlig portning eller bearbejdning.
Forsøgte at overtale ham til en løsning fra krumptapen, men uden held. Der trigges nu fra "fordeleren" via et 2x4-1 tandhjul der blev lavet til formålet, og bilen kører med det originale tændingsmodul, og de originale dobbeltspoler.
Jeg hjalp knægten med at justere det ind, da han aldrigt havde rodet med prog.sprøjt før.
Først gjorde jeg som altid, Speed-density.
Bare glem det, MAP signalet er over 80kpa i tomgang, kold som varm, og den mindste berøring af gassen tvinger mappen på mere end 96kpa.
Ergo; Speed-density er ubrugeligt.
Ny strategi: Alpha-N.
Var noget urolig for hvordan det ville blive i en gadebil, men resultatet er ganske godt. Alpha-N er dog betydeligt vanskeligere at justere ind, og slet ikke intuitivt som MAP baseret. Tungen lige i munden, WB i forrøret, og eet punkt af gangen, så gik det rimeligt nemt at få blandingen i den rigtige boldgade. Tænding blev avanceret til der var antydning af tændingsbanken, og så bakket 1-2 grader tilbage.
Problemer:
Det viser sig at selv et meget tyndvægget triggerhjul vejer for meget til at kunne blive siddende på knastakslen. Når motoren går i begrænseren slår den triggerhjulet løst.
Det originale hjul er i presset plade, og meget tynd, hvor det nye er drejet, og vejer altså rigeligt til formålet.
Du er det limet og forsynet med 12.9 unbrako, så mon ikke det snart kan finde ud af at blive på sin plads!
Ellers kører bilen ok, den er noget tam under 4000, og bliver vild v. 6000rpm. Begrænser sat til 9000.
Ham vil ha den på ruller i nærmeste fremtid, så er der interesant at sammenligne før og efter. Især bundtrækket og kørbarheden er blevet markant bedre. Topeffekten er svær at afgøre.
Bilen har tidligere kørt med smt6, justerbart bensintryk og oem styring, hvilket virkede fremragende til fuldhane, men ikke ret mange andre steder.
Bilen leverede 187hk v. 7500rpm som den var.
Gik under 7km/l v. alm kørsel, og havde konstant tændingsbanken mellem 3 og 5krpm. Ikke voldsomt, men tydeligt hørbart.
Tomgang stort set ikke-eksisterende.
Ikke så brugbart til hverdag som han gerne ville.
Stort set std motor, knaster er ændret, større gasspjæld, og topstykket afrettet. Ikke nogen egentlig portning eller bearbejdning.
Forsøgte at overtale ham til en løsning fra krumptapen, men uden held. Der trigges nu fra "fordeleren" via et 2x4-1 tandhjul der blev lavet til formålet, og bilen kører med det originale tændingsmodul, og de originale dobbeltspoler.
Jeg hjalp knægten med at justere det ind, da han aldrigt havde rodet med prog.sprøjt før.
Først gjorde jeg som altid, Speed-density.
Bare glem det, MAP signalet er over 80kpa i tomgang, kold som varm, og den mindste berøring af gassen tvinger mappen på mere end 96kpa.
Ergo; Speed-density er ubrugeligt.
Ny strategi: Alpha-N.
Var noget urolig for hvordan det ville blive i en gadebil, men resultatet er ganske godt. Alpha-N er dog betydeligt vanskeligere at justere ind, og slet ikke intuitivt som MAP baseret. Tungen lige i munden, WB i forrøret, og eet punkt af gangen, så gik det rimeligt nemt at få blandingen i den rigtige boldgade. Tænding blev avanceret til der var antydning af tændingsbanken, og så bakket 1-2 grader tilbage.
Problemer:
Det viser sig at selv et meget tyndvægget triggerhjul vejer for meget til at kunne blive siddende på knastakslen. Når motoren går i begrænseren slår den triggerhjulet løst.
Det originale hjul er i presset plade, og meget tynd, hvor det nye er drejet, og vejer altså rigeligt til formålet.
Du er det limet og forsynet med 12.9 unbrako, så mon ikke det snart kan finde ud af at blive på sin plads!
Ellers kører bilen ok, den er noget tam under 4000, og bliver vild v. 6000rpm. Begrænser sat til 9000.
Ham vil ha den på ruller i nærmeste fremtid, så er der interesant at sammenligne før og efter. Især bundtrækket og kørbarheden er blevet markant bedre. Topeffekten er svær at afgøre.