Side 1 af 2

Gearing på Ascona/Manta 5 trins Gearkasse

: 09 dec 2004, 22:27
af C Frimodt
Hej jeg har en Ascona fra 77, med en 4 trins gearkasse, som løber knap 3500 omdr i 4. gear ved 100 km/t, så jeg overvejer om en 5 trins gearkasse vil hjæpe...

Den 4 trins gearkasse har jo højst sandsyneligt udvekslingen 1:1 i 4. gear, så mit spørgsmål er nu: Har 5 trinsgearkasserne også udvekslingen 1:1 i 4, gear, og f.eks. 0,8:1 i 5. gear, sådan at man kan få en højere gearing i topgear ved blot at skifte gearkassen og men lade bagtøjet være som det er? Eller skal man også skifte bagtøjet hvis man vil have en højere udveksling i topgearet?

(Ascona og Manta bruger vidst samme gearkasse, så hvis nogen har erfaringer med Mantagearkasser, er det lige så godt :wink: )

Mvh Casper

: 09 dec 2004, 22:56
af Lasse Kristensen
Hejsa.
Kun Manta B kom med 5-trins gearkasse, Getrag 240. Som du selv nævner har den 1:1 udveksling i 4. gear og 5. gearet er 0.87:1. For at montere gearkassen skal du bruge kardanen tilhørende 5-trins gearkassen og du skal være opmærksom på at kardantunnelen er anderledes på en 5-trins model da gearskifteren sidder længere tilbage. Alternativt kan man korte gearskiftet op og derved flytte gearstangen fremad så den passer i det gamle hul, eller man kan skære det påkrævede stykke kardantunnel ud af en 5-trins karrosse og svejse i sin 4-trins karrosse.
Held og lykke med det.

: 10 dec 2004, 19:51
af C Frimodt
Hej Lasse
sjældent har jeg fået en så præcis og tilstrækkelig tilbagemelding på et spørgsmål :D Helt perfekt

Mange tak skal du have :D

: 10 dec 2004, 21:20
af Slavteren
en enkelt lille komentar: i stedet for at klistre noget af tunellen i fra en 5gears, kan du ved at skære et stykke ud af den eksisterende tunnel og vende det om for at svejse det i igen få det til at passe også. kan ta mål på det hvis det er, men det er ikke særligt svært. husk kardan-boksen fra en 5 gears...

: 10 dec 2004, 22:49
af Gæst
Ascona b 2,0e sport havde også femtrins kasse.. Sådan en havde jeg

: 11 dec 2004, 23:04
af C Frimodt
Tak for tipsene, og jeg tror ikke det bliver nødvendigt med mål, jeg burde godt selv kunne udregne sådan en smule geometri hvis projektet bliver til noget :D (ellers tak for tilbudet)

Mvh Casper

: 14 dec 2004, 05:53
af Gæst
Anonymous skrev:Ascona b 2,0e sport havde også femtrins kasse.. Sådan en havde jeg


Nope. Det har været eftermonteret! Eneste Ascona B der kom med 5-trins var i400 modellen!

: 14 dec 2004, 17:16
af heino ascona b
Slavteren skrev:en enkelt lille komentar: i stedet for at klistre noget af tunellen i fra en 5gears, kan du ved at skære et stykke ud af den eksisterende tunnel og vende det om for at svejse det i igen få det til at passe også. kan ta mål på det hvis det er, men det er ikke særligt svært. husk kardan-boksen fra en 5 gears...


tja hvis det er larm man vil have så kan man sagtens men, der er forskel på de 2 tundler, den til en 5 trins har en pukkel som, gør at gearskiftet kan være der uden at hamre og banke op i bunden af bilen under kørsel. Tro mig det larmer jeg lavede nemlig samme nummer, med bare at skære ud og vende pladen. Jeg tror kun jeg kørte ca. 10-15 km med det inden at det blev lavet om, det var sq ikke til at holde ud at høre på.

: 14 dec 2004, 21:33
af Gæst
Tak for tippet Heino (og andre), jeg tror dog ikke projektet bliver til noget i denne omgang, tror jeg forfalder til blot at skifte koblingen - den fedter mere end en storbarmet stræbertøs omkring eksamenstid...

Mvh Casper :D

: 16 dec 2004, 22:18
af jj
Jeg havde en overdrive 4 trins gearkasse fra en rekord i min manta. Efterhånden så sjældne at ingen kender dem. Jeg gav 1000 kr for min. Den sænker omdrejningerne 800 ved 100