Side 1 af 2
Gearing på Ascona/Manta 5 trins Gearkasse
: 09 dec 2004, 22:27
af C Frimodt
Hej jeg har en Ascona fra 77, med en 4 trins gearkasse, som løber knap 3500 omdr i 4. gear ved 100 km/t, så jeg overvejer om en 5 trins gearkasse vil hjæpe...
Den 4 trins gearkasse har jo højst sandsyneligt udvekslingen 1:1 i 4. gear, så mit spørgsmål er nu: Har 5 trinsgearkasserne også udvekslingen 1:1 i 4, gear, og f.eks. 0,8:1 i 5. gear, sådan at man kan få en højere gearing i topgear ved blot at skifte gearkassen og men lade bagtøjet være som det er? Eller skal man også skifte bagtøjet hvis man vil have en højere udveksling i topgearet?
(Ascona og Manta bruger vidst samme gearkasse, så hvis nogen har erfaringer med Mantagearkasser, er det lige så godt

)
Mvh Casper
: 09 dec 2004, 22:56
af Lasse Kristensen
Hejsa.
Kun Manta B kom med 5-trins gearkasse, Getrag 240. Som du selv nævner har den 1:1 udveksling i 4. gear og 5. gearet er 0.87:1. For at montere gearkassen skal du bruge kardanen tilhørende 5-trins gearkassen og du skal være opmærksom på at kardantunnelen er anderledes på en 5-trins model da gearskifteren sidder længere tilbage. Alternativt kan man korte gearskiftet op og derved flytte gearstangen fremad så den passer i det gamle hul, eller man kan skære det påkrævede stykke kardantunnel ud af en 5-trins karrosse og svejse i sin 4-trins karrosse.
Held og lykke med det.
: 10 dec 2004, 19:51
af C Frimodt
Hej Lasse
sjældent har jeg fået en så præcis og tilstrækkelig tilbagemelding på et spørgsmål

Helt perfekt
Mange tak skal du have

: 10 dec 2004, 21:20
af Slavteren
en enkelt lille komentar: i stedet for at klistre noget af tunellen i fra en 5gears, kan du ved at skære et stykke ud af den eksisterende tunnel og vende det om for at svejse det i igen få det til at passe også. kan ta mål på det hvis det er, men det er ikke særligt svært. husk kardan-boksen fra en 5 gears...
: 10 dec 2004, 22:49
af Gæst
Ascona b 2,0e sport havde også femtrins kasse.. Sådan en havde jeg
: 11 dec 2004, 23:04
af C Frimodt
Tak for tipsene, og jeg tror ikke det bliver nødvendigt med mål, jeg burde godt selv kunne udregne sådan en smule geometri hvis projektet bliver til noget

(ellers tak for tilbudet)
Mvh Casper
: 14 dec 2004, 05:53
af Gæst
Anonymous skrev:Ascona b 2,0e sport havde også femtrins kasse.. Sådan en havde jeg
Nope. Det har været eftermonteret! Eneste Ascona B der kom med 5-trins var i400 modellen!
: 14 dec 2004, 17:16
af heino ascona b
Slavteren skrev:en enkelt lille komentar: i stedet for at klistre noget af tunellen i fra en 5gears, kan du ved at skære et stykke ud af den eksisterende tunnel og vende det om for at svejse det i igen få det til at passe også. kan ta mål på det hvis det er, men det er ikke særligt svært. husk kardan-boksen fra en 5 gears...
tja hvis det er larm man vil have så kan man sagtens men, der er forskel på de 2 tundler, den til en 5 trins har en pukkel som, gør at gearskiftet kan være der uden at hamre og banke op i bunden af bilen under kørsel. Tro mig det larmer jeg lavede nemlig samme nummer, med bare at skære ud og vende pladen. Jeg tror kun jeg kørte ca. 10-15 km med det inden at det blev lavet om, det var sq ikke til at holde ud at høre på.
: 14 dec 2004, 21:33
af Gæst
Tak for tippet Heino (og andre), jeg tror dog ikke projektet bliver til noget i denne omgang, tror jeg forfalder til blot at skifte koblingen - den fedter mere end en storbarmet stræbertøs omkring eksamenstid...
Mvh Casper

: 16 dec 2004, 22:18
af jj
Jeg havde en overdrive 4 trins gearkasse fra en rekord i min manta. Efterhånden så sjældne at ingen kender dem. Jeg gav 1000 kr for min. Den sænker omdrejningerne 800 ved 100