Valg af turbo & konstruktion af manifold
: 02 nov 2004, 21:42
Hejsa
Jeg har en S38B38 motor (BMW E34 M5 3.8L), som jeg vil bygge turbo på.
Problemet er at jeg ikke har nogen anelse om hvordan man vælger en turbo, så hvis i kunne give mig lidt input ville det være super.
Skal jeg have 1 eller 2 turboer på?
Jeg spørger fordi jeg synes at rigtig mange af de BMW'er man ser med turbo, de har 2, så måske der er en god grund til det?
Hvis jeg kigger i tabellen her på sitet, (jeg gætter på man går ud fra halvdelen af slagvolumen hvis man vil bruge 2 turboer), under 1.7L og 1bar, så ser det ud som om det er på grænsen af hvad T25'er kan klare, så umiddelbart ville jeg vælge T3.
Hvilke ulemper vil jeg få, hvis turboerne er lige lovlig store?
Koed 3'er ophug havde en overgang en S38B36 motor (BMW E34 M5 3.6L) stående, som var bygget op af Anders Kolstrup. Den motor havde 2 T25'er monteret.
Jeg snakkede med Anders i telefonen om den motor, og han sagde at turboerne kunne lave tryk nok til 600hk på den motor.
Derfor tænker jeg at når eksperterne sætter 2 T25'er på, hvorfor skulle jeg så vælge noget andet? (som måske bare giver en masse problemer?).
Så.. 2 x T25 eller 2 x T3? eller noget helt andet?
Jeg håber på at få ihvertfald 50% ekstra HK.
Og, jeg skal jo ha lavet en udstødningsmanifold.. hvem mon jeg kan få til det?
Jeg har en S38B38 motor (BMW E34 M5 3.8L), som jeg vil bygge turbo på.
Problemet er at jeg ikke har nogen anelse om hvordan man vælger en turbo, så hvis i kunne give mig lidt input ville det være super.
Skal jeg have 1 eller 2 turboer på?
Jeg spørger fordi jeg synes at rigtig mange af de BMW'er man ser med turbo, de har 2, så måske der er en god grund til det?
Hvis jeg kigger i tabellen her på sitet, (jeg gætter på man går ud fra halvdelen af slagvolumen hvis man vil bruge 2 turboer), under 1.7L og 1bar, så ser det ud som om det er på grænsen af hvad T25'er kan klare, så umiddelbart ville jeg vælge T3.
Hvilke ulemper vil jeg få, hvis turboerne er lige lovlig store?
Koed 3'er ophug havde en overgang en S38B36 motor (BMW E34 M5 3.6L) stående, som var bygget op af Anders Kolstrup. Den motor havde 2 T25'er monteret.
Jeg snakkede med Anders i telefonen om den motor, og han sagde at turboerne kunne lave tryk nok til 600hk på den motor.
Derfor tænker jeg at når eksperterne sætter 2 T25'er på, hvorfor skulle jeg så vælge noget andet? (som måske bare giver en masse problemer?).
Så.. 2 x T25 eller 2 x T3? eller noget helt andet?
Jeg håber på at få ihvertfald 50% ekstra HK.
Og, jeg skal jo ha lavet en udstødningsmanifold.. hvem mon jeg kan få til det?