Side 10 af 17
: 25 okt 2006, 16:44
af Havneren
HenrikGM skrev:efterz skrev:[
Det har den ikke.
Jeg kender RH's felt bedre end de fleste (læs: Har været der 100 gange med egen og andre folks biler), og det er den forreste rulle der er rillet og måler. Dvs den rulle som bilen "hopper op på" når der virkelig er knald på.
Jeg tror nu ikke ovenstående er hjulspind, men "blot" en prop da momentet jo "skal" falde når hk-kurven bliver flad, især når HK kurven bliver flad så tidligt i omdrejningsområdet.
1: hvis den forreste rulle er rulleteret, og bilen hopper deroverpå, så er det nok ikke den rulle det er mest nødvendigt med rulleteringen....

2: Det er en meget speciel prop(hvis det er en prop!) idet proppen kommer pludseligt og forårsager et voldsomt dyk i momentkurven. Det vil nærmest føles som om bilen trækker vildt op til 4000, og derefter nærmest holder op. Slet ikke den følelse Dennis gav udtryk for i første omgang....
3: "momentet skal falde når hk kurven bliver flad".....Dels hænger de jo uløseligt sammen, dels kan du jo ikke afgøre hvad der "kom først". At proppen lige skulle dukke op der hvor knasten skulle begynde at komme "on", og så så voldsomt er noget usandsynligt. Jeg har ikke hørt om nogen der har sådan en kurve. En std. 240 der switcher på ladetrykket v. 4200rpm, hvor trykket stiger 0,2bar har en blød pukkel. Hvis det moment i omtalte kurve skal falde så drastisk skal trykket jo svinge endda meget voldsomt, og det vil være blødt at se på.
Det kan selvf. være det ER blødt, men man bare ikke kan se det på kurven, grundet opløsningen.
Ja... Ikke langt fra min holdning også.
Det som kurven giver udtryk for er nærmest umuligt rent motor tekniske.
: 25 okt 2006, 16:46
af Havneren
efterz skrev:HenrikGM skrev:Interessant at fænomentet optræder v. præcist samme moment.....

Ja, men er er nu ret sikker på at det er tilfælde
Jeg har en rullefeltsudskrift fra samme felt liggende, hvor en BMW laver 703.6NM uden at slippe rullerne.
Som du selv er inde på er dæk type, dæk temperatur og ikke mindst flydende snekæder er SLET ikke uden betydning - Også hvor meget vægt der er på dækkende har betydning. Der er for mange uafklarede spørgsmål til at en sådan sammenligning er rimelig.
V/h Chr
: 25 okt 2006, 16:50
af Havneren
efterz skrev:Til reference er her en måling fra samme felt, hvor der ses 2 små hjul-slip.
Da vi rullede bilen anden gang og dækkene var ordentlig varme var disse drop væk (Også med hjælp fra Flydende snekæder)
Men vigtigst af alt, den fanger den igen, dvs kurven falder ikke bare kontinuerligt, der er små slip, men jeg tvivler på at Volvoen på de samme ruller og med noget færre HK ville bryde hjulene endnu mere.


Små slip som dem der har jeg ikke tidligere set. Jeg vil mene det er lidt atypisk at de får bid når de først har sluppet - Det vil jo kræve at enten momentet på hjulene falder eller at dækkenes greb i rullerne pludselig forbedres igen. Normalt får de først bil når momentet er faldet igen - Lige som hjulspind på vejen... (Bemærk at man på vejen godt kan køre over et stykke asfalt med dårlig grem og efterfølgende med godt greb).
V/h Chr
: 25 okt 2006, 20:26
af Volvo-Dennis
Når man kører i bilen føles det heller ikke som om bilen dør ud som papiret viser, men kun helt oppe i toppen..
Og ang. rullefelt og ruletering og greb og harpiks osv... Så når den skal rulles igen, burde jeg så prøve at montere min vinterhjul i stedet?
Men nu får vi at se den 9 nov...

: 25 okt 2006, 21:14
af efterz
Havneren skrev:Jooo... Nu har jeg godt nok aldrig været oppe ved RH, MEN det er vel ikke utænkeligt at de har bakket bilen på rullerne og altså kørt rullerne i den anden retning? Din ruller i vel på forhjulene? Volvoen er jo nok på baghjulene - Afhængig af de fysiske forhold der oppe kan det jo så have resulteret i at den foreste rulle er blevet den bagerste?
Nej, når de ruller baghjulstrukne bliver bilen kørt hen over rullerne, så hjulene stadig ruller samme vej....
ATT: HenrikGM, jeg forstår ikke hvad du mener med at rulletering på den "ikke-målende" rulle skulle hjælpe, da bilen jo uden tvivl lægger trykket over på den rulleterede og målende rulle
Damn der fik jeg skrevet rulle mange gange...

: 25 okt 2006, 22:00
af natmekanikeren
Det er da godt nok ved at blive en langvarig diskussion ,omkring rulningen af Dennis bil
Hvis i kunne tænke jer det lægger jeg gerne udstyr til,hvis Dennis gider køre til nordfyn,og Havneren -LQS-eller Henrik gider rulle bilen,så kunne i jo afprøve nogle af jeres teorier
Mit rullefelt er tværrulleteret,med sammenkoblede ruller , (har lavet stabile målinger på +1000 hk og 1100 nm)det kan måle både OPTIMA og DYNOMET samtidigt,derudover kan der logges på AFR måler-gasmåler-tryk vaccum-volt-og måske temp.
Husk, der skal laves studs på udstødningsiden hvis i vil måle tryk der
Hvis i er interesseret skal det være lørdag 29-10 efter kl. 13.00
Jeg er beordret på havearbejde,så jeg kan kun deltage i brug af mine programmer ,resten må i selv finde ud af,men jeg er hjemme.
Mvh Otto
: 25 okt 2006, 22:30
af Volvo-Dennis
Jamen hvis der er nogen der "gider" og har lyst til at bruge et par timer på det, tror jeg nok jeg kunne stille op.. Mener ikke der står noget i kalenderen om eftermiddagen. Undersøger det lige.
Men uanset hvad ryger den til RH den 9...
: 25 okt 2006, 23:16
af bemmer
HenrikGM skrev:Interessant at fænomentet optræder v. præcist samme moment.....

Ja det synes jeg også.
Jeg har også været en tur forbi hos RH, det er dog et par år siden.
De to vedhæftet målinger er, som I kan se, samme bil, der er ikke ændret noget på bilen mellem de to målinger.
3: "momentet skal falde når hk kurven bliver flad".....Dels hænger de jo uløseligt sammen, dels kan du jo ikke afgøre hvad der "kom først".
Det er ikke så svært at svare på, da effekt ikke er målbart, men en beregnet størrelse. Man kan måle et moment.
4hz er da vist ikke ligefrem nogen god opløsning
Måske ikke, men 4 gange pr. sek. skulle da være nok til det meste i dette her sammenhæng, vil jeg mene.
Bemmer
: 25 okt 2006, 23:20
af Volvo-Dennis
Det bliver sgu mere og mere mystisk..

: 26 okt 2006, 00:05
af Havneren
natmekanikeren skrev:Det er da godt nok ved at blive en langvarig diskussion ,omkring rulningen af Dennis bil
Hvis i kunne tænke jer det lægger jeg gerne udstyr til,hvis Dennis gider køre til nordfyn,og Havneren -LQS-eller Henrik gider rulle bilen,så kunne i jo afprøve nogle af jeres teorier
Mit rullefelt er tværrulleteret,med sammenkoblede ruller , (har lavet stabile målinger på +1000 hk og 1100 nm)det kan måle både OPTIMA og DYNOMET samtidigt,derudover kan der logges på AFR måler-gasmåler-tryk vaccum-volt-og måske temp.
Husk, der skal laves studs på udstødningsiden hvis i vil måle tryk der
Hvis i er interesseret skal det være lørdag 29-10 efter kl. 13.00
Jeg er beordret på havearbejde,så jeg kan kun deltage i brug af mine programmer ,resten må i selv finde ud af,men jeg er hjemme.
Mvh Otto
Hej Otto.
Lørdag den 29/10... Hvilket årstal er det? Min kalender siger at den 29/10 i år er en Søndag nemlig.
Lørdag er afsadt til afgangsprojekt (Første prioritet) for mit vedkommende. Søndag kan jeg der i mod godt og jeg bruger også gerne tiden på det... Bare for sjov skyld. Søren vil HELT sikkert også gerne, hvis det da er muligt for ham - Det tror jeg jeg kender ham godt nok til at kunne sige

.
V/h Chr