: 07 sep 2005, 18:04
Morten VJ skrev:Henrik det du beskriver, er nøjaktig på den måde standart kompensationen fungere.
Jeg har i en måned kørt uden lambda regulering.
med en sesor, der burde være ok placeringsmæssigt ca 15 cm efter ic.
og har observeret en ændring på 1 afr ved 10 graders temperatur ændringer, dette er ved dellast ca 80 km/t.
og meget magre værdier når den har heat soaked.
Generelt kan man sige jo varmere luft jo magre blanding, og den magre for meget ud.
Nu er muligheden der for at trimme kompensations kurven således at man kan få den til at passe bedre. Og slå den fra ved et bestemt omdrejningstal, hvis man er bange for at den feder for meget op ved højere omdrejnings tal.
En mekanisk defekt, eller en fejldiminsionering af IC-turbo-..... Kan den aldrig kompensere for.
MVH
Morten
Ligesom den hellerikke vil kunne ramme heat soak. Forsøge at ramme det med en kompensation på IAT corr. _vil_ medføre en "fejljustering" som motoren ser hvis temperaturen en dag kommer ud og tangerer heat soak værdien.
Hvis der skal kompenseres for heat soak, så er det langt mere interessant at lægge en karakteristik ind for reaktionstiden, og/eller måle på den generelle lufttemp.
Så er vi ude i en tidsline med IAT corr. x antal omdrejninger, plus en brugerdefinerbar IAT x corr. ala warmup enrich.