Side 8 af 17
: 24 okt 2006, 15:08
af lqs
OPTIMA kan ikke logge hurtigere af hvad jeg ved.
det der omtales som hjulspæn, er ofte at bilens drivhjul flytter sig fra rullen med rpm sensor, over til rullen ved siden af (=halv enerti vægt i det øjeblik)... i større eller mindre omfang. ved dette kan man ikke se eller lugte hjulspæn. hvis rullerne er låst sammen er dette ikke muligt. dette gøres med tandrem eller på landet med kæde. dette sammen med riller i rullerne gør at man kan måle meget høje ydelser. mere end det dobbelte af hvad der sandsynligvis er tale om i VOLVOEN. NATMEKANIKEREN/OTTO har dette udstyr. samtidig kan han logge i både OPTIMA og DYNOMET samtidig.... og lægge bla. ladetryk og blanding ind på den samme udskrift. kontakt evt ham. MVH. søren
: 24 okt 2006, 18:13
af Havneren
lqs skrev:OPTIMA kan ikke logge hurtigere af hvad jeg ved.
det der omtales som hjulspæn, er ofte at bilens drivhjul flytter sig fra rullen med rpm sensor, over til rullen ved siden af (=halv enerti vægt i det øjeblik)... i større eller mindre omfang. ved dette kan man ikke se eller lugte hjulspæn. hvis rullerne er låst sammen er dette ikke muligt. dette gøres med tandrem eller på landet med kæde. dette sammen med riller i rullerne gør at man kan måle meget høje ydelser. mere end det dobbelte af hvad der sandsynligvis er tale om i VOLVOEN. NATMEKANIKEREN/OTTO har dette udstyr. samtidig kan han logge i både OPTIMA og DYNOMET samtidig.... og lægge bla. ladetryk og blanding ind på den samme udskrift. kontakt evt ham. MVH. søren
Joooo... Men det er nu nok ikke det der er tilfældet her. I så fald ville man nok have kunne se det sted hvor den igen fanger den anden rulle - Altså efterhånden som momentet fra motoren daler lidt igen og bilen falder ned på begge ruller igen. Tror bestemt det her bare er regulært hjulspind. Nej... Jeg mente faktisk bare hjulspind da jeg skrev det.
Det andet du beskriver der ville resultere i at momentkurven skulle blive højere og ret pludseligt i det bilen kun tager den ene rulle med op i hastighed... Det er jo noget nær det modsatte som sker her -
V/h Chr
: 24 okt 2006, 21:06
af Morten VJ
Nu har jeg ikke den helt store rullefelts efaring.
Men hvid hjulene slipper rullerne på landevejen, så er omdrejnings tallet en god indikator, en meget pludselig stigning i omdrejningstal.
Burde man ikke kunne fange det på et felt??
Uden de store problemer?
MVh
Morten
: 24 okt 2006, 21:09
af Volvo-Dennis
Jeg har bestilt tid til en ny rulning igen, og får foretaget få ændringer inden jeg skal afsted med den igen.
Så må vi se hvad det ender med. Jeg skriver igen når jeg ved noget nyt, og hvad "fejlen" er. Jeg giver K knasten en chance og monterer den ny type manifold.
: 24 okt 2006, 21:12
af Volvo-Dennis
Det nævnte de også da jeg talte med dem i dag, altså dem som havde rullet den i søndags. omdrejningstallet steg slet ikke "unormalt" altså noget der tydede på hjulspin, eller glidende kobling. Der er en "prop" på udstødningssiden som laver fejlen, og denne er enten turbo eller/og manifold. Og da jeg kører med en std. gammel type manifold der ikke er portet eller noget, kunne det godt være denne.
: 24 okt 2006, 21:37
af HenrikGM
Med fare for at gentage mig selv: Mål modtrykket i manifolden!
Eller gør som Turboperformanceclubs medlemmer foreslår: Du måste mäta mottrycket innan turbinen,......

: 24 okt 2006, 21:43
af Morten VJ
En meget grum tanke, kan det være overgearet der fedter i koblingen?
Min gamle gearkasse havde næsten sammme symptomer.
Hvis man gav de fuldgas i 4 gear fra 3000 omd. og opefter.
Der var ingen problemer hvis man kørte op igennem gearene,
kun hvis man var i et højt gear, og momentet kom pludseligt.
En lille justering, eller flere i ms og problemet var løst.
Indtil koblings hydraulikken sprang i luften, og jeg monterede en mere konventionelt opbygget gearkasse.
Kun en tanke
Morten
: 24 okt 2006, 21:54
af Volvo-Dennis
Da jeg ikke har udstyr pt. til at måle modtryk i manifolden gør jeg det på den anden måde. Er udemærket klar over at "det er en go' ting" at vide hvad modtrykket er før turbinen i dette tilfælde..
: 24 okt 2006, 22:15
af Havneren
Morten VJ skrev:Nu har jeg ikke den helt store rullefelts efaring.
Men hvid hjulene slipper rullerne på landevejen, så er omdrejnings tallet en god indikator, en meget pludselig stigning i omdrejningstal.
Burde man ikke kunne fange det på et felt??
Uden de store problemer?
MVh
Morten
Jo... Helt sikkert - I større eller mindre grad. Men det vil jo ske samtidig med at ladetrykket er på vej op - Der sidder man jo også og FORVENTER at omdrejninger skal til at stige hurtigere. Det KAN altså snyde. Jeg har gjort en del erfatinger med hjulspind på rullefelt og afhjælpning af dette. Nogle gange opdager man det altså bare først når man ser kurven...
V/h Chr
: 24 okt 2006, 22:19
af Havneren
Volvo-Dennis skrev:Det nævnte de også da jeg talte med dem i dag, altså dem som havde rullet den i søndags. omdrejningstallet steg slet ikke "unormalt" altså noget der tydede på hjulspin, eller glidende kobling. Der er en "prop" på udstødningssiden som laver fejlen, og denne er enten turbo eller/og manifold. Og da jeg kører med en std. gammel type manifold der ikke er portet eller noget, kunne det godt være denne.
Nu kender jeg jo intet til din type bil og motor - MEN...
Flow og drøvling på samme (Prop i udstødning) fungere altså bare ikke sådan der.... Du ser jo tydeligt at der opstår en pludselig hændelse på kurven. Flow og drøvling på flow (Din prop) kan være en grum ting, men det vil aldrig give sådan et udslag - Efter min bedste overbevisning.
Efter min bedste overbevisning så er det ikke dit problem. Jeg er sikker på at en rulning til et andet sted vil lave en anden og mere rigtig kurve. Sørg evt. for at der bliver brugt "flydende snekæder". Det kan fås ved FTZ.
V/h Chr