Side 7 af 17
: 23 okt 2006, 23:11
af Havneren
Hjulspind er tit umuligt at konstatere når man står og kigger på. Sidder man i bilen vil man tit have en rimelig fornemmelse af det, men grafikken efterfølgende afsløre det som regel. Det sker at det kan ligge lige på grænsen og så vil det måske slet ikke blive opdaget... Det der ligger dog ikke noget nær den grænse. Ham der rullede den bil burde have opserveret det.
Lagde man mærke til om:
Brugte de "flydende snekæder"? Var rullernes ruletering i orden?
V/h Chr
: 23 okt 2006, 23:15
af Havneren
Det fremgår tydeligt af kurven at hjulene har sluppet ruller ved 4013 omdr (Måske ganske få omdr. senere afhængig af hvor hurtigt der er logget).
Momentet er i virkeligheden en del højere på den der bil - Hestene vil som et resultat af dette også være en hel del højere...
V/h Chr
: 23 okt 2006, 23:20
af Volvo-Dennis
Ham der sad i bilen observerede ikke noget hjulspin, og de brugte heller ikke flydende snekæder.
Hvad mener du med om ruletering var i orden?
Men bilen har nu et voldsomt moment, når man kører stille i 2. gear og kører den roligt op mod 3000omdr og så træder speederen i bund kan bagdækkene godt finde på at pive lidt og man kan mærke at bagenden slipper. Så måske kunne der være en lille mulighed for at det måske er hjulene der smutter lidt på rullerne

: 23 okt 2006, 23:23
af Volvo-Dennis
Det jeg heller ikke helt kan forstå er at den føles nu heller ikke som om den dør helt ud, når den får noget krudt. Men man tror jo på papirerne..
Måske man for sjov skulle prøve at få den målt på et andet felt?
: 24 okt 2006, 07:06
af Havneren
Ruleteringen er jo de riller man laver i overfladen på rullerne for at sikre greb. De kan gå helt på langs af rullerne eller de kan gå på kryds og tværs. Nogle gange er de også bare sandblæst.
Flydende snekæder er rigtig godt til at afhjælpe hjulspind på rullefeldt. Der er en verden til forskel.
Uh... Aldrig "bare" tro på papirene - Lige gyldigt hvor de kommer fra!
Jeg har tit stået med hjulspindsproblemer på feldt førhen - For mig er der ingen tvivl om at den kurve er fremkommet ved hjulslip (Kobling glider?).
To ting er meget betegende for spind på den kurve:
1: Lig mærke til den måde momentet stiger lige op til de 4013rpm for så lige med et at falde igen. Den laver en skarp spids. Sådan noget kan en motor dårlig lave halt på den måde.
2: Det resultere i at max effekten ligger sig præcis oven i hvor max moment bliver målt. Effekten falder så jævnt her efter. Lig mærke til kurvens forløb lige hvor overgangen er - Helt skarp knæk - Det kan dårlig lade sig gøre at frembring sådan en karekteristik på en motor.
Lyder som en god ide med en second opinion.
V/h Chr
: 24 okt 2006, 08:57
af Volvo-Dennis
Okay, så er jeg med. Jeg mener deres ruller var sådan en sandblæst type.
Og der var intet der tydede på at koblingen glider, det må jeg sige. Omdr tal stiger ikke hurtigere på noget tidspunkt, og heller ingen lugt osv. Men det kunne tyde på at rullerne smutter på feltet.
Jeg forsøger at finde en der kan rulle bilen for mig. Hvis der er en som skulle kende en på jylland der gør i sådan noget, så sig endelig til!!!
: 24 okt 2006, 09:06
af bemmer
HenrikGM skrev:Morten VJ skrev:Jeg tror der er snydt med den sidste måling
Og der efter 4000 rpm er blevet monteret en T knast.
Der er helt sikkert noget der holder maskinen tilbage.
Og det kunne være turbine siden på turboen.
Den ser helt sikker ikke normal ud den sidste måling.
Det ser ud som motoren staller ved omkring 240 hk
MVH
Morten
Det kan godt være der er noget der holder motoren tilbage, men, der er helt sikkert noget galt med den måling....
Hjulspin ligner en forklaring.
Da de viser samme adfærd, må der være noget galt med dem begge, den første dog ikke så galt som den sidste.
Det er tydligt, at den tilførte kraft på rullerne stopper brat.
Optima 2000 logger med 4hz
Flydende snekæde ved jeg ikke hvad er, men remvoks til fladremme er god at bruge for at skabe friktion mellem rulle og dæk.
Bemmer
: 24 okt 2006, 09:16
af Saab-Daniel
www.scantune.dk i galten har fået sig et nyt felt der måler rigtigt præcist, og samtidigt er state of the art. Vi (saabklubdanmark) holdte rulletræf der i lørdags. Per Mai er en dygtig fyr der er go at snakke med...
Daniel.
: 24 okt 2006, 12:30
af HenrikGM
bemmer skrev:[Optima 2000 logger med 4hz
Kan dette ikke sættes op, eller ændres?
4hz er da vist ikke ligefrem nogen god opløsning
: 24 okt 2006, 14:07
af Havneren
Til en info kan jeg afsløre at flydende snekæder er harpix på spray. Det gør underværker i ovennævnte forbindelse.