: 27 okt 2003, 01:54
i et topstykke kører ventilerne i et styr. For at øge holdbarheden af ventilen/ ventilstyret bliver ventilen/ ventilstyret smurt af olie der glider ned langs ventilstammen, olien stammer fra etagen oven over hvor knastakslen/vippetøjet kører/vipper,
for ikke at "tømme motorens oliebeholdning" igennem denne vej har man monteret olie tyve der fjerner det meste (for at slippe for et forhøjet olieforbrug samt den flotte blå røgsky)
på en fabriks turbo m. std. tryk, har fabrikken (forhåbentligt) styr på sagerne. men hæves trykket eller eftermonteres turbo/kompressor kan man komme ud for ved feks. motervejskørsel m. tryk i længere tid at smøringen på indsugningsventilstammerne foringes betydligt hvilket slider på ventilstyr/ventil. du skal jo huske på at ved hver indsugnings periode affedtes ventilstammen der stikker uden for styret (kold benzin-luftblanding (gælder nok ikke så meget for de nye direkte indsprøjtnings biler eg. fsi etc.) samtidigt sørger trykket for at presse olie filmen tilbage op igennem olietyven. da der er stor forskel på ventilstyr, nogle kan være styr boret dirrekte i topstykket (gælder kun for jern topstykker) ikke nogen særlig fræk løsning, andre er lavet af specielle stål legeringer og kan presses ud, og andre igen er lavet i en slags bronce. er der også stor forskeld på deres holdbarhed (desuden foringes holdbarheden af styr der er kortet ned i et forsøg på at forbedre flow, dog ikke særlig aktuelt på en trykbil)
dette slid opdages jo ikke lige med det samme og vil i mange tilfælde ikke vise sig i lang tid, hvis slidet opdages af en eller anden grund er det ikke sikkert at man forestiller sig at den eftermonteret turbo er synderen der reduceret ventilstyr/ventilernes levetid, ofte ved man jo at 90% af tuning reducere holdbarheden generelt
for ikke at "tømme motorens oliebeholdning" igennem denne vej har man monteret olie tyve der fjerner det meste (for at slippe for et forhøjet olieforbrug samt den flotte blå røgsky)
på en fabriks turbo m. std. tryk, har fabrikken (forhåbentligt) styr på sagerne. men hæves trykket eller eftermonteres turbo/kompressor kan man komme ud for ved feks. motervejskørsel m. tryk i længere tid at smøringen på indsugningsventilstammerne foringes betydligt hvilket slider på ventilstyr/ventil. du skal jo huske på at ved hver indsugnings periode affedtes ventilstammen der stikker uden for styret (kold benzin-luftblanding (gælder nok ikke så meget for de nye direkte indsprøjtnings biler eg. fsi etc.) samtidigt sørger trykket for at presse olie filmen tilbage op igennem olietyven. da der er stor forskel på ventilstyr, nogle kan være styr boret dirrekte i topstykket (gælder kun for jern topstykker) ikke nogen særlig fræk løsning, andre er lavet af specielle stål legeringer og kan presses ud, og andre igen er lavet i en slags bronce. er der også stor forskeld på deres holdbarhed (desuden foringes holdbarheden af styr der er kortet ned i et forsøg på at forbedre flow, dog ikke særlig aktuelt på en trykbil)
dette slid opdages jo ikke lige med det samme og vil i mange tilfælde ikke vise sig i lang tid, hvis slidet opdages af en eller anden grund er det ikke sikkert at man forestiller sig at den eftermonteret turbo er synderen der reduceret ventilstyr/ventilernes levetid, ofte ved man jo at 90% af tuning reducere holdbarheden generelt