Selvom du i nogle tilfælde kan få den clearet med SKAT, så er den langt fra i hus af den grund, så bentbetjent kan sagtens nuppe dig alligevel. Bilens egnethed til den nye effekt, eller en sag om forsikringssvig ligger jo ligetil at gå til.JakobM skrev:Det medfører ikke nødvendigvis afgift!sune skrev:Efter at have rodet lidt rundt i gamle skatte sager på skat egen hjemmeside. fandt jeg dette:
Efter administrativ praksis, som udtrykt bl.a. i § 16 i bek. nr. 1045 af 17.12.1997 anses et motorkøretøj at skifte identitet i afgiftsmæssig henseende, når motoreffekten forøges med over 20 %.
Så held og lykke til alle tuner biler ved DHB ... for hvis de følger denne praksis så bliver det meget dyrt at deltage!!
Det er det evindelige emne....
Alle ændringer som medfører >20% hk forøgelse skal vurderes. Alt trykladning uanset effekt skal vurderes. Download forespørgselsblanketten og indsend til Skat -> gerne flere varianter af opsætninger. MEEEEEEN det er langt fra ensbetydende med betaling af afgift, hvad ufattelig mange tror og skyder af fra hoften. Du kan sagtens få godkendelse på at påmontering af turbo, turbomanifold, intercooler, oliekøler eller ny motorstyring på original motor IKKE medfører konstruktiv ændring = ingen afgift. Det er det svarskrift/papir der medbringes til syn og du opbevarer en kopi af i din bil til bentbetjent eller her SKAT. Opsumeret må du som udgangspunkt gerne "fylde på" i motorrummet ligeså meget som du vil uden at skulle betale afgift, om det så er en turbo, intercooler, oliefyr eller et roterende juletræ. Så længe du ikke ændrer ved motorens originale vitale dele. Rører du ved dem indgår det som en helhedsvurdering sammen med de øvrige ændringer (f.eks. bremser, undervogn mm.) Vitale dele i motor er f.eks. krumtap, fra 8v til 16v, andre stempler mv.
Mvh Jakob
Så har vi balladen...
Redaktør: Moderatorer
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Re: motor effekt
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
dobbelt motorstørrelse eller 5x+ effektforøgelse bliver nok svært at få ind under samme identitet som original....sune skrev:Tjaa men ville det ikke også i praksis udløse afgift at få vurderet de fleste tuner biler.....JakobM skrev:Det er skrub forkert at tro det altid udløser afgift. Det udløser altid vurdering!
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
-
JPP
- Admin

- Indlæg: 2499
- Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Det er ikke nødvendigvis sikkert.sune skrev:Tjaa men ville det ikke også i praksis udløse afgift at få vurderet de fleste tuner biler.....JakobM skrev:Det er skrub forkert at tro det altid udløser afgift. Det udløser altid vurdering!
Lad os tage et eksempel.
En motor 8v
Der monteres følgende komponenter:
Turbo
Turbomanifold
Tykkere toppakning
Intercooler
BOV
Programerbar motorstyring
Oliekøler
Evt. vandindsprøjtning
Effekt >20%
Vurdering = Ja
Afgift = Nej
Vinder af DHB = Hmmm
Et andet eksempel
Skift af topstykke fra 8v til 16v fra større model
Effektforøgelse >20% (22%)
Vurdering = Ja
Afgift = Ja
Bemærk dette har intet med syn eller foruningskrav at gøre. Alene spørgsmålet om afgift.
-
JPP
- Admin

- Indlæg: 2499
- Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Re: motor effekt
Afhænger helt af om du har været omkring synshallen med de konstruktive ændringer. Men det er et helt andet kapitel.HenrikGM skrev:Selvom du i nogle tilfælde kan få den clearet med SKAT, så er den langt fra i hus af den grund, så bentbetjent kan sagtens nuppe dig alligevel. Bilens egnethed til den nye effekt, eller en sag om forsikringssvig ligger jo ligetil at gå til.JakobM skrev:Det medfører ikke nødvendigvis afgift!sune skrev:Efter at have rodet lidt rundt i gamle skatte sager på skat egen hjemmeside. fandt jeg dette:
Efter administrativ praksis, som udtrykt bl.a. i § 16 i bek. nr. 1045 af 17.12.1997 anses et motorkøretøj at skifte identitet i afgiftsmæssig henseende, når motoreffekten forøges med over 20 %.
Så held og lykke til alle tuner biler ved DHB ... for hvis de følger denne praksis så bliver det meget dyrt at deltage!!
Det er det evindelige emne....
Alle ændringer som medfører >20% hk forøgelse skal vurderes. Alt trykladning uanset effekt skal vurderes. Download forespørgselsblanketten og indsend til Skat -> gerne flere varianter af opsætninger. MEEEEEEN det er langt fra ensbetydende med betaling af afgift, hvad ufattelig mange tror og skyder af fra hoften. Du kan sagtens få godkendelse på at påmontering af turbo, turbomanifold, intercooler, oliekøler eller ny motorstyring på original motor IKKE medfører konstruktiv ændring = ingen afgift. Det er det svarskrift/papir der medbringes til syn og du opbevarer en kopi af i din bil til bentbetjent eller her SKAT. Opsumeret må du som udgangspunkt gerne "fylde på" i motorrummet ligeså meget som du vil uden at skulle betale afgift, om det så er en turbo, intercooler, oliefyr eller et roterende juletræ. Så længe du ikke ændrer ved motorens originale vitale dele. Rører du ved dem indgår det som en helhedsvurdering sammen med de øvrige ændringer (f.eks. bremser, undervogn mm.) Vitale dele i motor er f.eks. krumtap, fra 8v til 16v, andre stempler mv.
Mvh Jakob
-
JPP
- Admin

- Indlæg: 2499
- Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Dobbelt motorstørrelse eller 5x effektforøgelse er to helt forskellige ting i denne her sammenhæng om afgift. Den ene udløser promte afgift, den anden afhænger helt af hvordan du opnår det.HenrikGM skrev:dobbelt motorstørrelse eller 5x+ effektforøgelse bliver nok svært at få ind under samme identitet som original....sune skrev:Tjaa men ville det ikke også i praksis udløse afgift at få vurderet de fleste tuner biler.....JakobM skrev:Det er skrub forkert at tro det altid udløser afgift. Det udløser altid vurdering!
-
sune
- Junior Medlem
- Indlæg: 66
- Tilmeldt: 18 jun 2006, 13:50
- Geografisk sted: Højbjerg
Jakob, Det her handler ikke om reglerne, det handler om skat og deres holdning til tingene.JakobM skrev:Det er ikke nødvendigvis sikkert.sune skrev:Tjaa men ville det ikke også i praksis udløse afgift at få vurderet de fleste tuner biler.....JakobM skrev:Det er skrub forkert at tro det altid udløser afgift. Det udløser altid vurdering!
Lad os tage et eksempel.
En motor 8v
Der monteres følgende komponenter:
Turbo
Turbomanifold
Tykkere toppakning
Intercooler
BOV
Programerbar motorstyring
Oliekøler
Evt. vandindsprøjtning
Effekt >20%
Vurdering = Ja
Afgift = Nej
Vinder af DHB = Hmmm
Et andet eksempel
Skift af topstykke fra 8v til 16v fra større model
Effektforøgelse >20% (22%)
Vurdering = Ja
Afgift = Ja
Bemærk dette har intet med syn eller foruningskrav at gøre. Alene spørgsmålet om afgift.
Hvis de mener at tuner bilerne skal til at betale, tjaa så kommer vi til det, specialt når man tænker på den generale holding til tuning og biler der er at finde i dk.
Som tidligere beskrevet i tråden jamen så falder al bevisbyrde på bilerejerne og ikke hos skat. Og når du så tilmed tager i betragtning den måde reglerne bliver forvaltet i skatteretten på. Vil langt største delen af disse sager ende med at skat for sin vilje om de så har ret eller ej.
Også en sidste ting "skatteretten" fungere i praksis som en ret for skatte sager, men i virkeligheden er det slet ikke en retsinstans. Da den hører under samme instans som anklager. Så du har ikke tilnærmelsesvis de samme retigheder der som i en normal retsal. For eksemple når skylds og "straffe" spørgsmålet skal gøres op bliver "anklaget" sent ud af retsalen hvorefter anklager (skat) og "dommer" bliver og snakker det igennem. Dette er blot et eksemple prøv og kigge på hvor "dommer" og anklagere kommer fra, du vil blive overrasket over at se at de alle er fra skat.
Alt dette taget i betragtning Så står brian med hans tuner bil og minimal forståelses af skatteregler meget meget dårligt om han så har ret eller ej.
- BANDIT
- Mester Medlem
- Indlæg: 784
- Tilmeldt: 23 jul 2006, 20:24
- Geografisk sted: Sønderjylland
Lige præcis jakob...JakobM skrev:Dobbelt motorstørrelse eller 5x effektforøgelse er to helt forskellige ting i denne her sammenhæng om afgift. Den ene udløser promte afgift, den anden afhænger helt af hvordan du opnår det.HenrikGM skrev:dobbelt motorstørrelse eller 5x+ effektforøgelse bliver nok svært at få ind under samme identitet som original....sune skrev:Tjaa men ville det ikke også i praksis udløse afgift at få vurderet de fleste tuner biler.....JakobM skrev:Det er skrub forkert at tro det altid udløser afgift. Det udløser altid vurdering!
Har et eksempel fra den virkelige verden (min)
Havde fat i skat under import af focusen..
Hvis jeg smed en motor i fra en focus Rs ville det udløse ekstra afgiften op til en Rs
Byggede jeg derimod manifold, turbo, cat osv over på min egen slap jeg for afgiften da det ikke var ændring af vitale dele og ombygningen var sket på det orginale motor nr.
A3 -99 1.8T Quattro
S3 Optimeret
S3 Optimeret
-
JPP
- Admin

- Indlæg: 2499
- Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Fremadrettet, ved vurdering på baggrund af DHB-razzia, kan der være større magter på spil (politiske mv) end reglerne foreskriver. Det skal jeg ikke kunne sige og jeg kan fint følge din argumentation.sune skrev:Jakob, Det her handler ikke om reglerne, det handler om skat og deres holdning til tingene.JakobM skrev:Det er ikke nødvendigvis sikkert.sune skrev:Tjaa men ville det ikke også i praksis udløse afgift at få vurderet de fleste tuner biler.....JakobM skrev:Det er skrub forkert at tro det altid udløser afgift. Det udløser altid vurdering!
Lad os tage et eksempel.
En motor 8v
Der monteres følgende komponenter:
Turbo
Turbomanifold
Tykkere toppakning
Intercooler
BOV
Programerbar motorstyring
Oliekøler
Evt. vandindsprøjtning
Effekt >20%
Vurdering = Ja
Afgift = Nej
Vinder af DHB = Hmmm
Et andet eksempel
Skift af topstykke fra 8v til 16v fra større model
Effektforøgelse >20% (22%)
Vurdering = Ja
Afgift = Ja
Bemærk dette har intet med syn eller foruningskrav at gøre. Alene spørgsmålet om afgift.
Hvis de mener at tuner bilerne skal til at betale, tjaa så kommer vi til det, specialt når man tænker på den generale holding til tuning og biler der er at finde i dk.
Som tidligere beskrevet i tråden jamen så falder al bevisbyrde på bilerejerne og ikke hos skat. Og når du så tilmed tager i betragtning den måde reglerne bliver forvaltet i skatteretten på. Vil langt største delen af disse sager ende med at skat for sin vilje om de så har ret eller ej.
Også en sidste ting "skatteretten" fungere i praksis som en ret for skatte sager, men i virkeligheden er det slet ikke en retsinstans. Da den hører under samme instans som anklager. Så du har ikke tilnærmelsesvis de samme retigheder der som i en normal retsal. For eksemple når skylds og "straffe" spørgsmålet skal gøres op bliver "anklaget" sent ud af retsalen hvorefter anklager (skat) og "dommer" bliver og snakker det igennem. Dette er blot et eksemple prøv og kigge på hvor "dommer" og anklagere kommer fra, du vil blive overrasket over at se at de alle er fra skat.
Alt dette taget i betragtning Så står brian med hans tuner bil og minimal forståelses af skatteregler meget meget dårligt om han så har ret eller ej.
Men bagudrettet, folk der i forvejen har svarskrifter på deres indsendte forespørgsler/opsætninger og heraf dokumentation, kører de næppe sager på sålænge de opretholder opsætningen i forespørgselsblanketterne 100%. Og her er det forkert at antyde >20% nødvendigvis bliver dyrt om det så er 200% motoreffekt. Effekten, når vi først er kommet forbi 20%, spiller ikke ind i afgiftsspørgsmålet, det gør det andre steder (syn). Du kan have en standard motor som er blevet afgiftsfritaget med turbo af SKAT som eksemplet ovenfor. Dvs. >20%. Effektforøgelsen som måske løber på 200% vurderes så herefter hos tüv/importør i forhold til godkendelser for syn. Og sidstnævnte er det som er stortset fuldstændig umulig at få godkendt med mindre der skiftes undervogn, bremser mm., og så er du tilbage ved forespørgselsblanketten til SKAT igen. Også derfor de færreste har det. Men der er nogen om går den lange vej og får lavet en opsætning som kan godkendes hele vejen rundt.
Opsummeret, der er en verden til forskel mellem at gå fri fra afgift og til at gå gennem syn.