Side 6 af 7

: 21 feb 2007, 11:23
af audi_claus
Audi R8 Le Mans racer havde to Garrett turboer med max tilladeligt ladetryk på 2.67 Bar abs (begrænset af regulativ) og det var en meget stabil bil ca 550Hk på 3.6 L og tilsvarende har dieseludgaven R10 2 stk TR3076R på max 2.94 Bar abs.
Så de burde jo kunne holde til en del tryk, hvis de behandles rigtigt.
Det var udgangspunktet for mit oprindelige spørgsmål - hvad ødelagde turboen ?
Jeg har bemærket, at tuningsfirmaeri USA er begyndt at have olie-restriktorer på programmet så det er jo nok som beskrevet at olie er godt - men i rette mængder.

: 21 feb 2007, 11:41
af audi_claus
Sorry R8 havde kun 1.67 Bar abs :oops:

: 21 feb 2007, 11:59
af ae86
audi_claus skrev:Audi R8 Le Mans racer havde to Garrett turboer med max tilladeligt ladetryk på 2.67 Bar abs (begrænset af regulativ) og det var en meget stabil bil ca 550Hk på 3.6 L og tilsvarende har dieseludgaven R10 2 stk TR3076R på max 2.94 Bar abs.
Så de burde jo kunne holde til en del tryk, hvis de behandles rigtigt.
Det var udgangspunktet for mit oprindelige spørgsmål - hvad ødelagde turboen ?
Jeg har bemærket, at tuningsfirmaeri USA er begyndt at have olie-restriktorer på programmet så det er jo nok som beskrevet at olie er godt - men i rette mængder.


der er en anden læser af autotechnology iblandt os, ok blad :wink:

ja den går godt den audi men som du skriver er det 2,67 og 2,94 bar abs
hvilket svarre til 1,67 og 1,94 bars lade tryk (afhængig af atmosfærrisk tryk) men rigtig nok mere en de 1,4 bar Finn og Daugbjerg anbefaler

edit: :ha: ja jeg startede altså på min post før du nåede at rette det, men blev afbrudt af en kollega og så ikke din rettelse så det er altså ikke for at lyde som en papegøje, jeg må bare lære at skrive noget hurtigere :hrmpf:

: 21 feb 2007, 17:03
af K-FINN
Hvis folk mener at en kuglelejer er lige så robust som almindelig med 360 grader, så lad folk om det.
Det er ikke det tråden gik ud på, men at T70 er en ret effektiv turbo trods many beskyldinger om det modsatte.
Desuden er det KKK K27 indmad i den, så det er ret nemt at få reservedel til den, hvis den skulle gå istykker..

: 21 feb 2007, 17:18
af møffe
ae86 skrev:En lille note :reading:

Ifølge Garrett var Mazda først med OEM monteret (Garrett) ballbering turbo

jeg går udfra at det er i 6 serien, men kender ikke så meget til Mazda

Nu køre Mazda nok ikke med 2 bars (relativ til atm) ladetryk standard, men nok snarre omkring de 0,8 og jeg tvivler på at en oem ville begynde at montere kugleleje turboer hvis de tvivlede på holdbarheden


det kan næsten ikke være en mazda 6 da focus RS kom før den, og jeg er ret sikker på at den har en kugleleje turpå på. men måske en RX7 eller noget i den stil når mazda kom først

: 21 feb 2007, 17:31
af HenrikGM
Finn Tolstrup Pedersen skrev:Hvis folk mener at en kuglelejer er lige så robust som almindelig med 360 grader, så lad folk om det.
Det er ikke det tråden gik ud på, men at T70 er en ret effektiv turbo trods many beskyldinger om det modsatte.
Desuden er det KKK K27 indmad i den, så det er ret nemt at få reservedel til den, hvis den skulle gå istykker..


Enig i at folk selv må træffe beslutningerne, fordele og ulemper ved begge er vist belyst....

"Kina T70" er dog ikke 360grader originalt, men derimod 270graders.
Og ja, de er stærke nok, men der optræder "smuttere" imellem dem. Kvaliteten er ikke 100% ensartet. Tilgengæld er de billige ifht garrett.

: 21 feb 2007, 17:36
af K-FINN
Jo dem som www.turbomotor.dk har, er der 360 graders i fra ny af.
Ved ikke om der er i andre.
Som sagt, der er mange der sælger dem, og kvalitet svinger sikkert meget..

: 21 feb 2007, 17:40
af Mads B (dk)
En lille ide der kunne være sjov..... modificere en T70 center del med et par SKF/FAG lejer og bibeholde det 360 graders tryklejet.... bare for at se om det kan holde :) henrik nævnte at der i det udvidede katalog var lejer der kunne klare 150k+ omdr

: 21 feb 2007, 18:16
af audi_claus
Finn Tolstrup Pedersen skrev:
Hvis folk mener at en kuglelejer er lige så robust som almindelig med 360 grader, så lad folk om det.
Det er ikke det tråden gik ud på, men at T70 er en ret effektiv turbo trods many beskyldinger om det modsatte.
Desuden er det KKK K27 indmad i den, så det er ret nemt at få reservedel til den, hvis den skulle gå istykker..

Nu er jeg vist ved at tabe tråden - jeg troede at T70 var en kugleleje turbo; men det er kkk 27 da ikke ?

: 21 feb 2007, 18:45
af HenrikGM
Mads B 405 2.0 skrev:En lille ide der kunne være sjov..... modificere en T70 center del med et par SKF/FAG lejer og bibeholde det 360 graders tryklejet.... bare for at se om det kan holde :) henrik nævnte at der i det udvidede katalog var lejer der kunne klare 150k+ omdr


Grunden til at jeg ved de findes er netop fordi jeg overvejede at ændre en lastvognsturbo til kuglelejer. Der er kun eet problem i det: Enkeltstyksprisen, selv med et godt "bagland" er skyhøj.

Men jeg har ikke opgivet ideen endnu.