Side 6 af 11

: 23 dec 2006, 14:39
af Morten VJ
Aarosin skrev:
men til Aarosin du kan også kikke her. http://www.scanturbo.dk/prisliste/tuningprisliste.htm det er også nogle meget fair priser. og der kan du finde en mellemting på pris og ydelse.


Jeg kunne forestille mig at det var for at undgå problemer med tomgang så de små dyser ikke gir benzin ved under 1500omdr. og dermed er der ikke så store dyser at tomgang er et problem

MEN RET MIG HVIS JEG TAGER FEJL
:reading:

Daniel


Ja du tager fejl, og bliver dermed rettet.
De små dyser bruges til tomgang og dellast, og de store bliver først brugt når de små ikke kan levere benzin nok.
Dette vil i teorien give en langt bedre mulighed for at finindstille benzinmængden ved tomgang, og dellast.
I ms er der mulighed for at indstille både tryk og rpm også kaldet staged injektion.
Eller kører 2 helt separate maps til de forskellige dyser.
Mulighederne er mange, men også lidt mere besværligt at få justeret ind.

MVH

Morten

...

: 23 dec 2006, 14:41
af Aarosin
Jeg tog fejl... :(

MEN jeg var da på sporet af noget rigtigt... 8)

Jeg er trods alt rimelig grøn på det her område... - spørg mig om noget med bilstereo og i skal få en forklaring :gnaek:

Daniel

: 23 dec 2006, 16:27
af K-FINN
430ml er nok til de 250hk på sug, vil skyde det er til omkring 280-290 hk.
Skal jo også tæmke på når man skal vælge dyser, det er jo ikke lige meget om de hk skal laves i en N/A eller det skal være på tryk...
660ml giver 465 hk på en toyota 1,6, der er dyser maxet ud.
MVh Finn

: 23 dec 2006, 16:30
af Havneren
møffe skrev:
Havneren skrev:
møffe skrev:ja FY lasse iflg den hj side så smelter du dine stempler hver dag da du skal have 584.72ml dysser.. :hrmpf:


Et spørgsmål der jo så er nærliggende med ovenstående ret firkantede tankegang - Ved hvilket AFR smelter stemplerne? Og hvorfor gør de det?

Det er ikke noget jeg forventer du svarer på - Da det som sådan faktisk er et ret dumt spørgsmål og ikke tjener noget sagligt formål.

Det jeg siger med ovenstående er at verden ikke er så firkantet som nogle vil gøre det til... Nu ikke så snæversynet.

V/h Chr

ingen dumme spørgsmål kun svar. :reading: men jeg fatter fint hvor du vil hen og hvorfor.


Der jeg vil her - er at du i denne verden ikke kan generaliserer på den måde som du gør. Én motor kan nøjes med 4 * 300ml til 200 SIKRE hk mens en anden skal have 4 * 400ml til 200 SIKRE hk.

Hvis du så ikke ved hvor henne din motor ligger vil du gøre klogt i at vælge dyserne til den lidt større side.

V/h Chr

: 23 dec 2006, 16:38
af hygge
Pumpen på en vectra B x16xel, er den samme som sidder i en x25xe.

Kan da oplyse at på min nuværende bil, sidder en pumpe med 110L/T ved 3.8 bar! Standard tryk er 3.3bar.
Den kan tilsyneladende godt føde min motor(z20let) med brændstof til de 270-280HK.
Dyserne er på 355ml ved 3.0bar.

Re: ...

: 23 dec 2006, 16:40
af Havneren
Aarosin skrev:
men til Aarosin du kan også kikke her. http://www.scanturbo.dk/prisliste/tuningprisliste.htm det er også nogle meget fair priser. og der kan du finde en mellemting på pris og ydelse.


Vil den stå ujævnt i tomgang og hakke og spytte ved dellast??

Daniel


Nej... Det vil den ikke, men du vil dog så småt have bevæget dig ind i grænseområdet. Lad os sige at du i stedet købet 550ml - Så ville du kunne mærke en forskel. Ja... Sådan er det jo at tune.

: 23 dec 2006, 16:46
af Havneren
Morten VJ skrev:
Aarosin skrev:
men til Aarosin du kan også kikke her. http://www.scanturbo.dk/prisliste/tuningprisliste.htm det er også nogle meget fair priser. og der kan du finde en mellemting på pris og ydelse.


Jeg kunne forestille mig at det var for at undgå problemer med tomgang så de små dyser ikke gir benzin ved under 1500omdr. og dermed er der ikke så store dyser at tomgang er et problem

MEN RET MIG HVIS JEG TAGER FEJL
:reading:

Daniel


Ja du tager fejl, og bliver dermed rettet.
De små dyser bruges til tomgang og dellast, og de store bliver først brugt når de små ikke kan levere benzin nok.
Dette vil i teorien give en langt bedre mulighed for at finindstille benzinmængden ved tomgang, og dellast.
I ms er der mulighed for at indstille både tryk og rpm også kaldet staged injektion.
Eller kører 2 helt separate maps til de forskellige dyser.
Mulighederne er mange, men også lidt mere besværligt at få justeret ind.

MVH

Morten


Ja... Ikke kun i teorien. I praksis vil den opløsning du arbejder med blive langt større.

Jeg gør jo det sammen... 4 * 304ml som de små dyser og 4 * 580ml som de store dyser - Det skal så lige siges at det også er RIGELIGT med benzin til mig (Faktisk er de 4*580ml næsten tilstrækkeligt). Det var nærmere pga. af tilfældigheder at jeg lavede det sådan på min - Det var faktisk nemmere...

Er High res. koden kommet som en stabil verison nu Morten? Og har du alle DT og Staged Inj. mulighederne i den?

V/h Chr

: 23 dec 2006, 16:49
af Havneren
Lige en general kommentar til det med pumpe størrelse...

Jeg vil foreslå at man vælger pumpen ud fra dysestørrelsen + min. 20% (Pumpens flow) - Og som morten skriver skal man så huske at tage højde for trykket.

Det vil være det mest korrekte med en mindre overkapasitet i pumpen i forhold til dyserne. Morten trækker DC fra - Det mener jeg ikke man bør gøre.

V/h Chr

: 23 dec 2006, 16:57
af møffe
Havneren skrev:
Der jeg vil her - er at du i denne verden ikke kan generaliserer på den måde som du gør. Én motor kan nøjes med 4 * 300ml til 200 SIKRE hk mens en anden skal have 4 * 400ml til 200 SIKRE hk.

Hvis du så ikke ved hvor henne din motor ligger vil du gøre klogt i at vælge dyserne til den lidt større side.

V/h Chr


hm. det ved jeg naturligvis godt. og kan vel gå ud fra at du har lige så meget kenskab til denne motor som jeg ( jeg ved nul og nix) men man kan vel gå ud fra at store dysser ikke kun kan være gavnlige. ellers ville vi alle vel køre med 600+ml dysser hvis det var det eneste det gik ud på? jeg ved på coswortherne montere man dysser alt efter hvilket trim man har. og det må da have en grund. lige som at min har 191ml dysser af en grund. det vilde da ha været dejligt med std 250ml dysser så sparede jeg de penge. jeg generaliser ikke så meget som du tror. men jeg provokere måske for at få en begrundelse for nogle så store dysser frem for nogle en tand mindre. du skriver selv at 440ml dysserne måske er til den lille side. altså 500ml dysser er på tale. jeg har dog ikke hørt om mange biler der køre med så store dysser på en 1,6 for at nå 250hk. men kan det lade sig gøre uden at få de vildeste tomgangs kvaler? jeg går ud fra at bilen også skal bruges til normal hverdags kørsel. her skriver morten VJ at han godt kunne finde på at dele alt den benzin kapacit han har over 2 trin. jeg går ud fra en øvet og erfaren person som VJ gør det pga nogle fordele han kan vinde ved det. selv på de gamle sierra cosworth RS500 var dysserne delt over 2 trin. 1sæt til lave omdr og længere oppe blev de hjulpet af endnu et sæt dysser. mener det var pga kørbarheden og for ikke at skylde cylindervægene rene for olie ( sikker en mill andre gode grunde)

men ja. ingen tvivl om at man ikke kan skære det hele over 1 kam. det giver jeg dig helt ret i. jeg bukker mig i støvet. jeg undre mig dog stadig.

: 23 dec 2006, 16:59
af Aarosin
hygge skrev:Pumpen på en vectra B x16xel, er den samme som sidder i en x25xe.

Kan da oplyse at på min nuværende bil, sidder en pumpe med 110L/T ved 3.8 bar! Standard tryk er 3.3bar.
Den kan tilsyneladende godt føde min motor(z20let) med brændstof til de 270-280HK.
Dyserne er på 355ml ved 3.0bar.


Den der så sidder i min vectra, hvad er den god for Hygge?? - du ved en masse jeg ikke ved ;-)

Daniel