Spark table og turbomotor

Alt om motorstyringer

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
klyfax
Mester Medlem
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
Geografisk sted: Sweden

#51 Indlæg af klyfax »

Havneren skrev:Humm... Morten mener nok en LC1. Den har du i hænderne for 1600kr og klar til at kobles op til MS. ABSOLUT pengene værd ja!

KLYFAX>
Nu når jeg siger topfart - Det handler egentligt om, hvor lang tid du giver gas af gangen. Du skulle næsten læse den artikkel så - Morten ved sikkert stadig hvor den ligger. Selvf. bare fordi vi kan læse det i artiklen behøver det ikke altid hænge sådan sammen, men man har alligevel tit set billeder af stempler som tydligvis har været udsat for pre-ignition.

-Hvorfor skulle luften blive koldere fordi køre hurtigere?

-"Mere luft - Varmere stempler". Mere luft er jo lig med højere ydelse og derved højere forbrændingstryk og så stiger varmen over stemplerne ja.

V/h Chr


Nå jeg må vist få mig en LC-1 sensor. Hvad kan man ellers bruge den til, når vi snakker MS?

Hvorfor luft bliver koldere fordi man køre hurtigt, er fordi der er et større flow omkring din motor, så du ikke for så meget motor varmet luft med ind. Skam ikke andet.
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#52 Indlæg af Havneren »

klyfax skrev:
Havneren skrev:Humm... Morten mener nok en LC1. Den har du i hænderne for 1600kr og klar til at kobles op til MS. ABSOLUT pengene værd ja!

KLYFAX>
Nu når jeg siger topfart - Det handler egentligt om, hvor lang tid du giver gas af gangen. Du skulle næsten læse den artikkel så - Morten ved sikkert stadig hvor den ligger. Selvf. bare fordi vi kan læse det i artiklen behøver det ikke altid hænge sådan sammen, men man har alligevel tit set billeder af stempler som tydligvis har været udsat for pre-ignition.

-Hvorfor skulle luften blive koldere fordi køre hurtigere?

-"Mere luft - Varmere stempler". Mere luft er jo lig med højere ydelse og derved højere forbrændingstryk og så stiger varmen over stemplerne ja.

V/h Chr


Nå jeg må vist få mig en LC-1 sensor. Hvad kan man ellers bruge den til, når vi snakker MS?

Hvorfor luft bliver koldere fordi man køre hurtigt, er fordi der er et større flow omkring din motor, så du ikke for så meget motor varmet luft med ind. Skam ikke andet.


Ikke andet... Den kan bruges til at se dit AFR forhold. Det er det. Man har så nogle muligheder i MS for at bruge de data til noget osv. Altså at regulere efter.

Nå ok... Jeg troede du snakke om luften ved filteret. Ja - IC køler jo også bedre osv.

V/h Chr
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#53 Indlæg af lqs »

ja ladeluftkøleren virker bedre ved nær topfart, men i de fleste tilfælde vil den (stadig) ikke kunne følge med! tænk på ladeluftkøleren, lige så meget som akumulereingstank som varmeveksler. selvfølgelig mest markant vej rigtig høje ydelser/ladetryk. ang flow omkring motor s indflydelse på indsugningslufttemperatur, altså ind i filter/turbolader så er der ingen grund til at køre med varmluftindsug... ergo bør bilens hastighed have meget lidt at sige for dette. just my 5 cent.
MVH. søren
Brugeravatar
klyfax
Mester Medlem
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
Geografisk sted: Sweden

#54 Indlæg af klyfax »

Havneren skrev:Ikke andet... Den kan bruges til at se dit AFR forhold. Det er det. Man har så nogle muligheder i MS for at bruge de data til noget osv. Altså at regulere efter.

Nå ok... Jeg troede du snakke om luften ved filteret. Ja - IC køler jo også bedre osv.

V/h Chr


Jamen det lyder så meget godt. Man må jo nok få fat i sådan en. Hvor finder man den billigst?
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#55 Indlæg af K-FINN »

lqs skrev:nu er der utroligt meget forskel på div. typer motorer og opsætning af samme.
som hoved regel vil en to ventilet motor med dårligt placeret tændrør og store cylindre kræve federe blanding, end en lille kompakt 4-5 ventilet motor (cylinder/forbrændings kammer størrelse)..... en HARLEY og en AUDI 20v er to yder punkter i den påstand.... endelig er der lige det med tændingen.... mange gange vil en for fed (måske 10-1) give højere ydelse pga. det samtidig er muligt at køre høj fortænding.... hvilken slags brændstof, den pågældende motor bliver nødt til at køre på, har rigtig meget at sige i det spil! rigtig tit er der mere at hente ved mere fortænding, end ved at gå mod 12,5-13 - 1 og blive nødt til at bakke tænding mod top. som mange andre ting her i verden et komplex emne.... ang. EGONs AE86 så ville den yde mere...MEGET!... ved meget mere tryk. ting som manglende greb og benzin.... har dog gjort, at den egentlig aldrig helt har vist, hvilke enorme kræfter der er mulighed for på en 1.6l motor af KATANA STÅL!!! MVH søren på vej i seng


Og lige netop derfor, kan man ikke bare direkte sammenligne med en, der har prøvet noget på en gammel støbejerns keddel.
MVH Finn
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#56 Indlæg af Havneren »

klyfax skrev:
Havneren skrev:Ikke andet... Den kan bruges til at se dit AFR forhold. Det er det. Man har så nogle muligheder i MS for at bruge de data til noget osv. Altså at regulere efter.

Nå ok... Jeg troede du snakke om luften ved filteret. Ja - IC køler jo også bedre osv.

V/h Chr


Jamen det lyder så meget godt. Man må jo nok få fat i sådan en. Hvor finder man den billigst?


Direkte ved dem selv...

www.Lm1.com
Brugeravatar
klyfax
Mester Medlem
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
Geografisk sted: Sweden

#57 Indlæg af klyfax »

Havneren skrev:
klyfax skrev:
Havneren skrev:Ikke andet... Den kan bruges til at se dit AFR forhold. Det er det. Man har så nogle muligheder i MS for at bruge de data til noget osv. Altså at regulere efter.

Nå ok... Jeg troede du snakke om luften ved filteret. Ja - IC køler jo også bedre osv.

V/h Chr


Jamen det lyder så meget godt. Man må jo nok få fat i sådan en. Hvor finder man den billigst?


Direkte ved dem selv...

www.Lm1.com


Ihh hvor er det smart :)

Der til har jeg så erfaret at hvis man for rabat hos et mellem led så spare man lidt der... Så er der nogle danske forhandler?
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#58 Indlæg af Havneren »

lqs skrev:ja ladeluftkøleren virker bedre ved nær topfart, men i de fleste tilfælde vil den (stadig) ikke kunne følge med! tænk på ladeluftkøleren, lige så meget som akumulereingstank som varmeveksler. selvfølgelig mest markant vej rigtig høje ydelser/ladetryk. ang flow omkring motor s indflydelse på indsugningslufttemperatur, altså ind i filter/turbolader så er der ingen grund til at køre med varmluftindsug... ergo bør bilens hastighed have meget lidt at sige for dette. just my 5 cent.
MVH. søren


Det afhænger jo lidt af hvordan man vender og drejer det. Sammenligner man 5kmt med 150kmt - Så tror jeg nu nok det har noget at sige da!

Siger vi 145kmt og 150kmt - Det kan være det samme.

Sat lidt på spidsen...

V/h Chr

V/h Chr
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#59 Indlæg af Havneren »

klyfax skrev:
Havneren skrev:
klyfax skrev:
Havneren skrev:Ikke andet... Den kan bruges til at se dit AFR forhold. Det er det. Man har så nogle muligheder i MS for at bruge de data til noget osv. Altså at regulere efter.

Nå ok... Jeg troede du snakke om luften ved filteret. Ja - IC køler jo også bedre osv.

V/h Chr


Jamen det lyder så meget godt. Man må jo nok få fat i sådan en. Hvor finder man den billigst?


Direkte ved dem selv...

www.Lm1.com


Ihh hvor er det smart :)

Der til har jeg så erfaret at hvis man for rabat hos et mellem led så spare man lidt der... Så er der nogle danske forhandler?


Ja... Flere. Bl.a. bruno hansen motorsport her på fyn, og Daugbjerg og flere andre.

De ligger dog en smule højere i pris af hvad jeg kunne se da jeg købte min - Det er muligt det kan gøre billigere, men jeg tvivler altså lidt.

V/h Chr
Brugeravatar
klyfax
Mester Medlem
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
Geografisk sted: Sweden

#60 Indlæg af klyfax »

Havneren skrev:
klyfax skrev:
Havneren skrev:
klyfax skrev:
Havneren skrev:Ikke andet... Den kan bruges til at se dit AFR forhold. Det er det. Man har så nogle muligheder i MS for at bruge de data til noget osv. Altså at regulere efter.

Nå ok... Jeg troede du snakke om luften ved filteret. Ja - IC køler jo også bedre osv.

V/h Chr


Jamen det lyder så meget godt. Man må jo nok få fat i sådan en. Hvor finder man den billigst?


Direkte ved dem selv...

www.Lm1.com


Ihh hvor er det smart :)

Der til har jeg så erfaret at hvis man for rabat hos et mellem led så spare man lidt der... Så er der nogle danske forhandler?


Ja... Flere. Bl.a. bruno hansen motorsport her på fyn, og Daugbjerg og flere andre.

De ligger dog en smule højere i pris af hvad jeg kunne se da jeg købte min - Det er muligt det kan gøre billigere, men jeg tvivler altså lidt.

V/h Chr


Tjaa, det kan godt være det er billigere at købe dem direkte, men har vi så ikke et link til dem? For www.lm1.com er til salg, hvis det da har nogen intresse... :D
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
Besvar