Side 5 af 8
: 03 jan 2004, 12:01
af Havneren
Ikke voldtsomt imponerende

: 06 jan 2004, 23:12
af Guest
Efter at have fulgt jeres diskution om svinghjul vægt fandt jeg dette.
Et lille udklip ang. vægt reduktion af de roterende dele:
cut from "FOUR-STROKE performance tuning"
Insert image:
Allan
: 07 jan 2004, 02:51
af Yugo Turbo
dejligt at se der er andre end mig der kan se fordelen ved lettere svinghjul, tak ven
: 07 jan 2004, 10:52
af HenrikGM
Hele pointen i det han skriver er at når han acc. motoren med 2000rpm/sek lægger man mere effekt på krumptappen med let hjul end med tungt hjul.
Helt og aldeles enig.
Grunden til dette er at momentet i mindre grad bruges til at opmagasinere effekt i svinghjulet, under acc.!
Bogen udtaler sig desværre ikke om hvorvidt ydelsen ændrer sig ved konstantomdrejningstal, let kontra tungt hjul.
Så længe der er tale om at man ændre omdrejningstallet på motoren vil svinghjulets enerti "forsinke" det tilgængelige moment på krumptappen, og dermed vil momentkurven være lidt lavere op igennem registret. Holder man rpm konstante vil momentet være ens, tungt eller let hjul.
Men hånden på hjertet.....hvor mange herinde holder omdrejningstallet konstant???

: 08 jan 2004, 20:05
af Morten VJ
HenrikGM skrev:Hele pointen i det han skriver er at når han acc. motoren med 2000rpm/sek lægger man mere effekt på krumptappen med let hjul end med tungt hjul.
Helt og aldeles enig.
Grunden til dette er at momentet i mindre grad bruges til at opmagasinere effekt i svinghjulet, under acc.!
Bogen udtaler sig desværre ikke om hvorvidt ydelsen ændrer sig ved konstantomdrejningstal, let kontra tungt hjul.
Så længe der er tale om at man ændre omdrejningstallet på motoren vil svinghjulets enerti "forsinke" det tilgængelige moment på krumptappen, og dermed vil momentkurven være lidt lavere op igennem registret. Holder man rpm konstante vil momentet være ens, tungt eller let hjul.
Men hånden på hjertet.....hvor mange herinde holder omdrejningstallet konstant???

Er vi enige ????
Er det ikke det jeg har skrevet i et tidligere indlæg ?
Men min fornuft (som jeg ikke kan dokumentere(der er heller ingen andre der vil det(mærkeligt nok ))) siger mig at hvis man måler en motor på rulle felt og bremser den ned til et bestemt omdrejningstal kan man ikke måle nogen forskel mellem lille og stor enerti,
Endvidere mener jeg at montering af intecooler på denne oldsag af en motor give r ca 20 hk
Ønsker jeg havde en B230 fra sidst i 90.erne istedet for midt 80.eerne
Men måler man der i mod når motoren accelrere så kan man se en forskel.
MVH
Morten
: 08 jan 2004, 20:42
af HenrikGM
Hvordan går det med dit MS??
Mener at kunne huske noget om at der for et par dage siden kun var 13timer til "take-off", men jeg kan jo huske forkert.
: 08 jan 2004, 20:46
af Morten VJ
HenrikGM skrev:Hvordan går det med dit MS??
Mener at kunne huske noget om at der for et par dage siden kun var 13timer til "take-off", men jeg kan jo huske forkert.
Blev til ca 28 timer da det drillede med at få overført tempværdierne for følerne til ecuen.
Blev nød til at bruge easytherm.
Siden har den kørt 400 KM uden problemer, Koldstarten driller dog stadig.
MVH
Morten
: 08 jan 2004, 20:59
af HenrikGM
Der findes et program der hedder noget i retningen af megatune CS.
Den viser præcist hvor du er henne i området med en lille søjle, så du kan se hvor du skal "skrue" henne. koldstarten er lidt forvirrende, men dette stump software skulle hjælpe.
: 08 jan 2004, 21:01
af Morten VJ
Tak det vil jeg prøve.
MVH
Morten
: 08 jan 2004, 21:09
af HenrikGM
Du må gerne lige melde tilbage hvordan du synes det virker. Jeg har kun prøvet det på skrivebordet....