Corner vægte ?

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
Captain Slow
Mester Medlem
Indlæg: 1340
Tilmeldt: 01 maj 2009, 21:27
Geografisk sted: Horsens

#41 Indlæg af Captain Slow »

Mads B (dk) skrev:De skulle gerne komme med posten i løbet af ugen :-)


dammit :damn: :grr:

hvad vil du med dem ? kan du overhovedet slæbe dem rundt :grin: :ha: :twisted:
I love everything thats fast enough to do something stupid with
dykkerdahl
Senior Medlem
Indlæg: 369
Tilmeldt: 14 nov 2006, 03:09
Geografisk sted: Kbh
Kontakt:

#42 Indlæg af dykkerdahl »

Beregning af "anti squat" med uafhængig ophæng.
Billede

Billede
Nissan 200sx
Mads B (dk)
Mester Medlem
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 02 okt 2003, 10:19
Geografisk sted: Fredericia
Kontakt:

#43 Indlæg af Mads B (dk) »

Det ser kompliceret ud..... hvor har du alle mål fra ?

hvor/hvordan har du fundet center of gravity ?
Billede
dykkerdahl
Senior Medlem
Indlæg: 369
Tilmeldt: 14 nov 2006, 03:09
Geografisk sted: Kbh
Kontakt:

#44 Indlæg af dykkerdahl »

En bils vægt er konstant ex. 1300Kg. foran 700Kg og bag 600Kg
CG. er vægt balancepunktet i bilen.

Hvis du med en RWD skubber vandret lige på CG. vil bilen bevæge sig frem med uforandret vægt fordeling 700/600Kg.
Hvis du med en RWD skubber bilen under CG. vil bilens vægt vælte bag over og endre vægt fordelingen på hjulene til ex. 600/700Kg.
Og hvis du skubber over CG. vil bilen så vælte forover og forøge vægten på de foreste hjul til ex. 800/500 KG.

Så på en drag FWD gælder det om at trykke bilen frem over CG. for at få mest mulig vægt på det trækkende hjul.
En AWD er det smart også at få godt med vægt på de styrende hjul.
En drag RWD skal sikkert have så meget vægt bag på at der er greb nok til at undgå hjulspind, for meget vil få bilen til at understyre og når der så bliver skiftet gear overstyre bilen pludselig da vægten falder tilbage på forhjulende....

Har jeg forstået det rigtigt....?

Mads B.
Det er ikke mine mål der er på tegningen...
CG. er svær at ramme 100% men du har jo nok en vægt fordeling på 53/47% med batt. monteret bag i og en halv tank bensin.
Akselafstanden på en S13 er 2475mm. det går så at CG. sidder 131cm fra bagakslen. Højden over jorden er ca. lige over kadang akslen.

IC. finder du ved at se ind på bagakslen fra siden. Der er to arme der går skråt frem, det er dem du bruger til at finde IC.

Der findes også en masse regnemaskiner på nettet, men dem jeg har prøvet er sat op til en bil med fast bagaksel hvor man måler IC. fra dækkets kontakt punkt og ikke som med frie aksler hvor man måler fra centrum af aksel....
Nissan 200sx
ejnarmc
Medlem
Indlæg: 170
Tilmeldt: 22 dec 2006, 18:02

corner vægt

#45 Indlæg af ejnarmc »

jeg har fundet en i fredericia, der kan indstille bilen med cornervægte, så det kan næsten ikke være tættere på mads :-)
skal selv have min volvo 850 indstillet efter påske.

han kan kontaktes 51548490 han hedder kenneth
Mads B (dk)
Mester Medlem
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 02 okt 2003, 10:19
Geografisk sted: Fredericia
Kontakt:

#46 Indlæg af Mads B (dk) »

jeg har ikke coilovers på... så der er ikke meget et stille på
Billede
dykkerdahl
Senior Medlem
Indlæg: 369
Tilmeldt: 14 nov 2006, 03:09
Geografisk sted: Kbh
Kontakt:

#47 Indlæg af dykkerdahl »

Hvis det er meget kan man jo bare lave et par skiver og sætte i mellem dæmper og tårn....
Nissan 200sx
Besvar