Side 5 af 7

: 27 dec 2009, 20:30
af Captain Slow
mon de 2 har testet 7m med diverse olier på videnskabeligt plan ?

jeg tvivler, de har vel hældt det på og set bilen har kørt med det,
hvilket den nok også havde gjort med en 10-40w

mit indtryk er at folk pøser castrol 10-60 i deres biler og tror den hellige gral er velforvaret,

men bavares hvis man sover bedre om natten af den grund er de extra penge jo givet godt ud

: 28 dec 2009, 19:20
af klyfax
Sådan en 1.3 16v toyota motor har tendens til tændings banken, sådan er de født. Og de bruger olie. Kørte med 10/40w, nu med 10/60w. Den larmer mindre, og bruger mindre olie. Forbruget er fakta, det andet kan lige så godt være noget man har overbevist sig selv om.

Men det er grunden til jeg køre 10/60w. Om ik andet, så bruger den mindre, og jeg er ik rart god til at hive olien pinden på den.

: 28 dec 2009, 19:27
af Captain Slow
olien ændrer intet på tændingsbanken,
ud over den måske tager et par omdrejninger ud af motoren pga. den tykkere viskositet.
larmer mindre, ja olien er tykkere. så rasler det mindre i toppen :wink:

du kører nok også kortere på literen, soder mere, og har mistet noget effekt. pga større modstand på krumtap og andre bevægelige dele

: 28 dec 2009, 20:27
af Morten VJ
Captain Slow skrev:olien ændrer intet på tændingsbanken,
ud over den måske tager et par omdrejninger ud af motoren pga. den tykkere viskositet.
larmer mindre, ja olien er tykkere. så rasler det mindre i toppen :wink:

du kører nok også kortere på literen, soder mere, og har mistet noget effekt. pga større modstand på krumtap og andre bevægelige dele

Hvis skidtet bruger olie så kan olie i forbrændings kammeret, snildt fremprovokere tændings banken.
Tyk og tynd olie er mere svært at deffinere når vi taler om multigrade olier.
Tallet foran w'et er et udtryk for hvor tynd, olien er ved en bestemt lav temperatur.
Så en 10W olie flyder lige så nemt uanset hvad der står efter.
30-40-60.
Tallet efter w'et angiver oliens smørende egenskaber ved en høj temperatur.
Dette er ren kemi. olien kan aldrig blive tykkere end en 10 olie.
Men inde i et leje kan den opføre sig som en 30-40-60 olie.
Alt efter hvilken specefikation den har.

Selvom de har samme tykkelse, eller flyde evne.

Det viktigste er godkendelsen af kvaliteten af olien!
API, eller Acea.
Tykkelsen, eller SAE værdien vælger man efter de gældene temperatur forhold i olien!

Feks en 0w30 olie der er perfekt til nord svenske forhold, er helt forkert til saudiaribiske forhold.

MVH

Morten

: 28 dec 2009, 23:21
af dinmor
Captain Slow skrev:mon de 2 har testet 7m med diverse olier på videnskabeligt plan ?

jeg tvivler, de har vel hældt det på og set bilen har kørt med det,
hvilket den nok også havde gjort med en 10-40w

mit indtryk er at folk pøser castrol 10-60 i deres biler og tror den hellige gral er velforvaret,

men bavares hvis man sover bedre om natten af den grund er de extra penge jo givet godt ud


Nej, men det er nok ikke personerne med mindst erfaring med 7m motore her i landet.

Har aldrig haft problemer med plejlejer og skidt og kanel. Så holder mig til den olie - så er jeg i grunden ligeglad med om det er testet på "videnskablig plan" - for det virker jo åbenbart i praktis.

: 28 dec 2009, 23:29
af Captain Slow
dinmor skrev:
Captain Slow skrev:mon de 2 har testet 7m med diverse olier på videnskabeligt plan ?

jeg tvivler, de har vel hældt det på og set bilen har kørt med det,
hvilket den nok også havde gjort med en 10-40w

mit indtryk er at folk pøser castrol 10-60 i deres biler og tror den hellige gral er velforvaret,

men bavares hvis man sover bedre om natten af den grund er de extra penge jo givet godt ud


Nej, men det er nok ikke personerne med mindst erfaring med 7m motore her i landet.

Har aldrig haft problemer med plejlejer og skidt og kanel. Så holder mig til den olie - så er jeg i grunden ligeglad med om det er testet på "videnskablig plan" - for det virker jo åbenbart i praktis.


virker det bedre ? :twisted:

: 29 dec 2009, 01:57
af dykkerdahl
Hvis skidtet bruger olie så kan olie i forbrændings kammeret, snildt fremprovokere tændings banken.

Jeg trode at historien med olie og tændingsbanken var fordi at olie og udstødningsdampe fra krumtapsudluftningen kunne fortrænge den mere oxygen rige atmosfæriske luft og der med give en lidt mere mager blanding.
Tallet efter w'et angiver oliens smørende egenskaber ved en høj temperatur.

Det kan misforstås som om at et højre tal vil give bedre smørende egenskaber.
Tallet angiver i (cst) hvor hurtig olien ved 100 grader flyder gennem et standard hul.
Typisk vil en 5w30 olie ligge på 11 cst og en 10w60 på 24 cst ved 100 grader C
Det vil sige at 5w30 olien vil løbe mere end dobbelt så hurtigt igennem det samme hul som en 10w60 ved 100 grader.
Forskellen skulle være noget større ved ex. 80 grader.
Dette er ren kemi. olien kan aldrig blive tykkere end en 10 olie.
Men inde i et leje kan den opføre sig som en 30-40-60 olie.
Alt efter hvilken specefikation den har.
Selvom de har samme tykkelse, eller flyde evne.

Jeg håber ikke at der opstår dårlig kemi hvis jeg spørger dig og du vil uddybe dette...

: 29 dec 2009, 20:34
af klyfax
dykkerdahl skrev:
Hvis skidtet bruger olie så kan olie i forbrændings kammeret, snildt fremprovokere tændings banken.

Jeg trode at historien med olie og tændingsbanken var fordi at olie og udstødningsdampe fra krumtapsudluftningen kunne fortrænge den mere oxygen rige atmosfæriske luft og der med give en lidt mere mager blanding.
Tallet efter w'et angiver oliens smørende egenskaber ved en høj temperatur.

Det kan misforstås som om at et højre tal vil give bedre smørende egenskaber.
Tallet angiver i (cst) hvor hurtig olien ved 100 grader flyder gennem et standard hul.
Typisk vil en 5w30 olie ligge på 11 cst og en 10w60 på 24 cst ved 100 grader C
Det vil sige at 5w30 olien vil løbe mere end dobbelt så hurtigt igennem det samme hul som en 10w60 ved 100 grader.
Forskellen skulle være noget større ved ex. 80 grader.
Dette er ren kemi. olien kan aldrig blive tykkere end en 10 olie.
Men inde i et leje kan den opføre sig som en 30-40-60 olie.
Alt efter hvilken specefikation den har.
Selvom de har samme tykkelse, eller flyde evne.

Jeg håber ikke at der opstår dårlig kemi hvis jeg spørger dig og du vil uddybe dette...


Og da jeg gik i skole hed det 10 var viskositeten når olien var varm og 60 var når den var kold.
Nu er jeg 112% forvirret.

: 29 dec 2009, 20:53
af Alex_Reedtz
Så var det en 60W10 olie de lærte dig om :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

: 29 dec 2009, 21:04
af Westmus
klyfax skrev:Nu er jeg 112% forvirret.

Det er ellers super simplet. Begge tal siger noget om inden for hvilket område på viskositetsscalaen oilen ligger (dvs tykkelsen). Det første med W'et bagefter er målt ved -18 grader og det andet er ved 100 grader, som anses som normal driftstemperatur.

..og kold og varm scalaen kan ikke direkte sammenlignes , "10" på den ene scala er ikke den samme viskositet som "10" på den anden! :D