Side 5 af 7
: 14 okt 2009, 17:32
af sune
jens skrev:Det triangel system er bare en totalt stiv udgave af det gammeldags enkle track locator rør. Bliver næsten som at bruge ladderbars. Kan kun bruges i klasser hvor man ikke skal have lyddæmpere da det ellers vil lyfte udstødningen da det rammer under fjedring. Med mindre man hæver pladsen hvor bagsædet sider så der kan være lyddæmpere. 3 link er meget populært på pro touring biler for tiden men det tager også hele bagsæde pladsen. Grunden til at corvette og feks porsche 928 bruger irs er for få lav ufjedret vægt og kunne montere gearkassen direkte på bagtøjsklumpen (transaksel) Giver god vægtfordeling og kørekomfort/egenskaber man aldrig kan få med stiv aksel.
Wishbones har intet med ladder bars at gøre, som raven forklarede er det en V konstruktion der ersatter pan hard stanget, tricket er så et den spidse ende a V'et er en glide bøsning, med en massiv slebet aksel med en uniball i, og nej det erstatter ikke de øvereste eller nederest 4 link stænger de er der stadig. Virkningen af dette er at bagtøjet altid er centeret i bil ligegyldigt hvordan bilen så måtte affjedre på det givne tidspunkt. Det er her wishbonen er bedre end en panhard stang.
håber det er til at forstå

: 14 okt 2009, 17:40
af sune
Ravnen skrev:
Men der er også en anden løsning man kan bruge hvis man som mig ikke helt stoler på løsningen med en diagonalarm (panhard) eller wishbone og det er en glideklods monteret bag på klumpen som bliver holdt fast imellem to justerbare skinner, monteret på karossen, mærkeligt nok viser det sig at jeg åbenbart ikke har nogle billeder at det setup jeg kører med på Sierraen, jeg har åbenbart ment at det var for hemmeligt at vise frem, men jeg kan dumpe nogle billeder når jeg har dem.
Det lyder lidt som et watt link, også alligvel ikke, ved lejlighed ville et par billeder være intersante.
: 14 okt 2009, 17:48
af Captain Slow
sune skrev:
en V konstruktion der ersatter pan hard stanget, tricket er så et den spidse ende a V'et er en glide bøsning, med en massiv slebet aksel med en uniball i, og nej det erstatter ikke de øvereste eller nederest 4 link stænger de er der stadig. Virkningen af dette er at bagtøjet altid er centeret i bil ligegyldigt hvordan bilen så måtte affjedre på det givne tidspunkt. Det er her wishbonen er bedre end en panhard stang.
håber det er til at forstå

hmm det lyder da som en meget overkommelig løsning hvor man kan beholde sit originale 4 - link, og stadig have plads til udstødninger.
(dog skal mit 4 - link jo nok bygges om anyway, da der jo skal et andet bagtøj på)
hvorfor er der ingen 8,8 og 9" under sælges

(gerne på valgfri breddemål haha)
billeder af et sådan opsæt kunne da nok være interessante
: 14 okt 2009, 18:04
af sune
splynk skrev:
hmm det lyder da som en meget overkommelig løsning hvor man kan beholde sit originale 4 - link, og stadig have plads til udstødninger.
(dog skal mit 4 - link jo nok bygges om anyway, da der jo skal et andet bagtøj på)
hvorfor er der ingen 8,8 og 9" under sælges

(gerne på valgfri breddemål haha)
billeder af et sådan opsæt kunne da nok være interessante
Ja det er ret simplet, jeg kan desværre ikke tage billeder af mit setup pt. da vi har kørt bilen i vinter hi.
Ang. udstødninger det vil nok give dig nogle problemer, men alt er jo muligt, det kommer også an på hvilken størrelse dæk du kører med, jeg kan fortælle at på min er der meget trængt om omkring bagtøjet... men min bil kører så også med 33x16.5x15 slicks. Jeg kender ikke til nogen drag race biler som kører med store slicks og 4 link setup (med wishbone, og krængnings stabilizator) hvor de har ført udstødningerne helt bag ud.
De fleste fører dem ud lige efter forhjulene, lige før baghjulene, eller bare ind under bilen også med en lille bøj ned mod banen.
Jeg dog set 10.5 tomme biller med 4 link osv, hvor det var lykkes dem at få udstødningen helt bagud.
PS glem alt om 8.8 de er bøvlede at få stumper til... køb et 9 tommer, eller bare byg et selv. det er lettere en de fleste tror
: 14 okt 2009, 19:32
af Ravnen
Det ser sådan ud...
Min personlige holdning er at denne løsning er den stærkeste, måske ikke den nemmeste at lave, men den giver plads til udstødninger (så længe hjulene ikke mødes på midten det er...)
Hvis man kigger efter kan man også se den "Krænger" der bliver talt om på det første billede...
Og Sune jeg vil ikke give dig ret i at det skulle være et problem med stumper til disse bagtøj (8.8"), det er ikke sværere end til 9" der er bare ikke så mange muligheder måske. Mit her er med Mosler aksler og fullspool, samt resten af alle de dele der skal til for det skal kunne holde til 1000+

: 14 okt 2009, 20:15
af Ravnen
Fandt et billede af wishbone monteret (kølerandens E12), bemærk 9" bagtøj...

: 14 okt 2009, 20:18
af Captain Slow
M+S 185/70R14
god dammit, syntes det hele blir mere og mere uoverskueligt

: 14 okt 2009, 21:00
af sune
Spændende måde at løse problemet på, sådan har jeg aldrig set det gjordt før. Jeg tror dog at jeg bliver ved med at bruge wishbones.
Ang. 8.8 ja ja selvfølelig kan det da fåes, 9 tommer er bare letter at have med at gøre da langt de fleste bruge det og som du selv skriver der er mange flere muligheder. Det er muligt at det er blevet bedre med stumper til dem, kan bare huske at vi bøvlede med det sidst.
Det er godt nok meget mere plades ved de bagtøj end omkring mit

det skulle da ikke værer noget problem at få udstødningen viklet omkring der.
: 14 okt 2009, 21:15
af Captain Slow
den wishbone løsning må da være til at bruge på en "gadebil" også, det er da en meget simpel løsning, og der er plads til udstødning også (under bagtøjet)
men kan den virkelig holde retningen på banen ?
: 14 okt 2009, 22:41
af sune
splynk skrev:den wishbone løsning må da være til at bruge på en "gadebil" også, det er da en meget simpel løsning, og der er plads til udstødning også (under bagtøjet)
men kan den virkelig holde retningen på banen ?
Ja det holder, det er det setup de nyest pro mods bliver bygget efter, hvis ikke de køre i ADRL serien, pro mod motorere laver i dag op til 3500 hk, så holdbarheden er ikke et problem.
På en gadebil vil jeg dog betænke mig ved at bruge det, da det har samme problem som uniballs, det arbejder meget dårligt sammen med støv, sand, vej snask osv. Det er forresten også den primærer grund til at du officielt ikke kan syne uniballs, de er simplethen ikke designet overleve i beskidt miljø. Den store glide aksel i wishbonenen har samme problem. På en gade bil bør du overveje en panhard stag.
Det kommer slf. an på hvad du mener med gadebil....